خط و نشان برجامي

اميدها براي بهبود روابط ميان تهران و واشنگتن بعد از انعقاد توافق برجام، آن ‌هم پس از 12 سال مذاكره و تحريم، دوباره زنده شده بود كه دونالد ترامپ در كاخ سفيد روي كار آمد و چندي بعد با آنچه مسوولان ايراني «اشتباه محاسباتي» ناميدند از اين توافق چند‌جانبه خارج شد. اين خروج و اعمال دوباره شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ عليه جمهوري اسلامي چشم‌انداز مذاكرات ميان ايران و امريكا را تيره و تار كرد ولي اين ميان هنوز احتمالا تغيير سياست در دو طرف وجود داشت؛ احتمالي كه چندي پيش با تصويب قطعنامه ضد ايراني در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با موافقت اروپايي‌ها كم‌رنگ‌تر شد تا جايي كه حالا رييس مجلس ايران درحالي براي رييس‌جمهوري و وزارت امور خارجه شرايط مذاكره با اروپا و امريكا را تبيين مي‌كند كه تا همين چندي پيش تصميمات در اين زمينه نه در مجلس بلكه در شوراي عالي امنيت ملي اتخاذ مي‌شد.
قاليباف كه در جريان انتخاباتي با كمترين مشاركت تاريخ جمهوري اسلامي به عنوان نماينده تهران و در نهايت رييس مجلس انتخاب شد در اظهارات خود در مجلس از زبان «ملت ايران» سخن گفت و تاكيد كرد كه «ملت ايران به همه تفكرات سازش‌گرانه و معامله‌گرانه مهر باطل زده و راه مقاومت فعال را با قدرت انتخاب كرده است. البته ما مخالف ديپلماسي و مذاكره نيستيم اما عقيده داريم، مذاكره با امريكا مطلقا مضر و ممنوع است. مذاكره با كشورهاي اروپايي بايد با حداكثر بي‌اعتمادي و مذاكره با آژانس بايد با اطمينان از استقلال آنها از قدرت‌هاي سلطه‌گر صورت گيرد و مذاكره با بقيه كشورها نيز براساس اين شاخص‌ طراحي مي‌شود كه در صحنه‌هاي حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ايران حمايت مي‌كنند. ما اعتقاد داريم هر نوع مذاكره بايد از موضع قدرت و با اتكا به اراده مستحكم ملت ايران و توانمندي‌هاي دستگاه‌هاي مسوول و نهادهاي انقلابي صورت گيرد».
خط و نشان بهارستان
اين اما تنها واكنش مجلسي‌ها به قطعنامه ضد ايراني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نبود. نمايندگان مجلس روز گذشته در بيانيه‌اي اين مهم را نشانه «وجود تبعيض ساختاري در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» دانستند و با اشاره به وظيفه مسوولان دولتي يادآور شدند كه «مجلس شوراي اسلامي تن دادن به اين اخاذي سياسي آشكار را بنا نهادن سابقه‌اي غلط در پذيرش فرهنگ سلطه بر آژانس مي‌داند كه باعث ريشه‌دار شدن تبعيض ساختاري در ان‌پي‌تي خواهد شد. مجلس شوراي اسلامي از دولت مي‌خواهد، اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را متوقف و نظارت‌ها را معلق كند. اميد است كه آژانس اين رويه خطرناك را تغيير و نظام پادماني را به صورت مستقل و حرفه‌اي بنا نهد كه از فشارهاي سياسي بعضي اعضاي شوراي حكام به دور است».
يك آرزوي ديرين
در اين ميان اما چند تن از نمايندگان مجلس كه پيش‌تر نيز مخالفت خود با توافق هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني را اعلام كرده و بارها و بارها خواستار خروج ايران از پيمان منع گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي موسوم به NPT شدند، روز گذشته نيز فرصت را غنيمت شمرده و از اين مهم سخن به ميان آوردند. نصرالله پژمانفر، نماينده عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس يازدهم در همين راستا شخص حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهوري را مخاطب قرار داد و گفت:«برجام مُرد و 7 كفن پوساند، دولت در واكنش به اقدامات غيرمنتظره كشورهاي اروپايي ديگر نبايد درخصوص خروج از برجام سخن گويد، بايد درباره خروج از NPT صحبت شود. چون با مجموعه‌اي طرف هستيم كه ظالمانه درباره ما تصميم‌گيري مي‌كنند».
اين اما پايان ماجراها نبود، حسن نوروزي عضو كميسيون حقوقي مجلس كه سوابقي مشابه پژمانفر دارد در اظهاراتي ضمن تقدير از نطق قاليباف، مجلس يازدهم را «مجلس حزب‌الله» نام نهاد و خواستار تصويب طرح خروج ايران از NPT توسط نمايندگان شد. او درحالي در توجيه اين عقيده خود گفت كه «فاجعه برجام يك سند طلايي براي امريكا بود كه از طرفي مدعي خروج از برجام شد ولي از طرفي ايران را با اصرار در آن نگه مي‌دارد، اين يعني برد- برد به نفع امريكا، پس بياييم با خروج از ان پي تي برد- برد امريكا را در برجام به باخت آنها تبديل كنيم» كه پيش از اين ديپلمات‌ها و اهالي فن تحقق اين مهم را به‌ منزله بهانه‌اي براي انسجام بين‌المللي عليه ايران نام برده و از آن به عنوان عامل تشديد تخاصم‌ها و انزواي ديپلماتيك جمهوري اسلامي نام مي‌برند.