«ابتکار» راهکار رویدادهای تجاری برای عبور از بحران کووید 19 را بررسی کرد اندوه تجارت در فراق نمایشگاه

کیمیا نجفی
شیوع ویروس کرونا از دسامبر ۲۰۱۹ خسارات سنگینی را به بخش سلامت و اقتصاد کشورهای مختلف وارد کرده و ایران هم از این قاعده مستثنی نبود. پس از همه‌گیر شدن این ویروس رسانه‌ها، کارشناسان و تحلیلگران بارها خسارات وارده به بخش‌های مختلف اقتصادی را بررسی کرده‌اند اما در این میان توجه کمتری نسبت به خسارت واردشده به صنعت نمایشگاهی شده است.
نمایشگاه‌های فصلی یکی از مهم‌ترین ابزار بازاریابی و معرفی شرکت‌های مختلف در جهان است. این صنعت در کشور ما نیز دارای اهمیت بوده و آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری با بسیاری از صنایع و رشته‌های اقتصادی در ارتباط بوده و به رونق آنها کمک می‌کند. اما این روزها دیگر خبری از برگزاری نمایشگاه‌ها به گوش نمی‌رسد و آنطور که معلوم است این نمایشگاه‌ها نتواسته‌اند از گزند ویروس کرونا در امان بمانند. شیوع این ویروس در ابتدا موجب ایجاد وضعیت پیچیده‌ای درخصوص برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های تجاری شد و رفته رفته آنها را به سمت تعطیلی کشاند و آنطور که گفته می‌شود این ویروس زیان ۳ هزار میلیارد ریالی برای صنعت نمایشگاهی به دنبال داشته است. اخیرا بهمن حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایرنا گفته است: «از زمان شیوع ویروس کرونا، صنعت نمایشگاهی کشور نزدیک به سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال ضرر کرده است».
فضای مجازی کلید حل مشکلات‫؟


فعالان اقتصادی معتقدند با به راه افتادن این جریان و زیان صنعت نمایشگاهی درپی شیوع ویروس کرونا، شرکت‌هایی که در این نمایشگاه‌ها ورود پیدا می‫کردند و محصولات خود را به نمایش می‌گذاشتند با چالش‌هایی مواجه شده‫اند و باید برای حل مشکلات راهکارهای کارآمدی را در دستور کار قرار داد، چراکه معرفی شرکت‌ها توسط رویدادهای تجاری می‌تواند رونق اقتصادی را برای جامعه به همراه داشته باشد. حال در این میان باید پرسید که با توجه به اهمیت رویدادهای تجاری برای اقتصاد چگونه می‌توان از این بحران عبور کرد؟ بسیاری از تحلیلگران معتقدند بسترسازی‌های مجازی بهترین و کارآمدترین راهکاری است که می‌توان از آن برای پشت سر گذاشتن بحران کرونا استفاده کرد. به گفته آنها برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت مجازی می‌تواند کلید حل مشکلات در شرایط فعلی باشد، این در حالی است که پیش‌تر حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود: «سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان سیاستگذار تجارت خارجی آمادگی دارد رویداد‌های تجاری را به صورت مجازی برگزار کند. بر این اساس، در سال جاری هیچ نمایشگاه و رویداد تجاری لغو نخواهد شد و فعالان این عرصه، در این خصوص نگرانی نداشته باشند و پس از رفع محدودیت ناشی از شیوع کرونا برگزاری فیزیکی نمایشگاه‌ها با جدیت آغاز خواهد شد».
تمهیدات برای عبور از بحران در حالی اندیشیده شده است که این‌روزها افراد زیادی از شرایط به وجودآمده متضرر شده‌اند و جای خالی نمایشگاه‌ها برای شرکت‌های کوچک و بزرگ احساس می‌شود. مجتبی محمدیان، عضو هیئت علمی آکادمی برند ایران، مجری کمپین‌های تبلیغاتی با اشاره به لغو برگزای نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و اهمیت این نمایشگاه‌ها برای شرکت‌ها به «ابتکار» گفت: با شیوع ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه‌ها برای معرفی شرکت‌های مختلف لغو شد، قطعا تعطیل شدن این نمایشگاه‌ها به ضرر صنایع و شرکت‌های مختلف خواهد بود و در این شرایط به شدت جای خالی آن‌ها برای شرکت‌ها احساس می‌شود و باید راهی را برای جبران پیدا کنیم.
وی در ادامه افزود: ما باید توجه داشته باشیم که اگر جای خالی نمایشگاه‌ها احساس نمی‌شد به این معنا بود که کارکرد نمایشگاه‌های قبلی مثبت نبوده، اما اکنون پرواضح است که جای این نمایشگاه‌ها خالی است بنابراین می‌توانیم بگوییم شیوع ویروس کرونا در معرفی کسب‌وکارها از طریق برگزاری نمایشگاه‫ها تاثیرگذار بوده و خساراتی را وارد کرده است.
موسس و مدیر وب‫سایت تخصصی کافه بازاریابی در پاسخ به این پرسش که از طریق چه راهکاری می‌توان لغو نمایشگاه‌ها را جبران کرد، گفت: در این شرایط افراد به دنبال راهکاری برای جبران این کمبود و خسارت‌های وارد شده هستند. یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که در چنین وضعیتی مطرح می‌شود برگزاری نمایشگاه‌ها از طریق فضای مجازی است. به عبارتی دیگر راهکاری که در این شرایط باید ارائه دهیم راهکاری است که پدیده حضور از آن حذف شده باشد. ما در روزهای کرونایی نمی‌توانیم افراد را به جایی دعوت کنیم و به تعامل با آنها بپردازیم، البته نمی‌توان منکر شد که در چنین شرایطی معرفی محصولات و شرکت‌ها دشوار خواهد بود. با توجه به این مسائل راهکارها باید در بستر فضای مجازی اتفاق بیفتد که البته با توجه به میزان کم جذابیت نمایشگاه‌ها برای مخاطبان، هدایت مخاطب به سمت بسترهای فضای مجازی سخت خواهد بود.
محمدیان اظهار کرد: من گمان می‌کنم به غیر از بسترسازی‌های مجازی امکان ندارد اتفاق دیگری رخ دهد که بتواند این مسئله را حل کند. چراکه کرونا برخلاف پیش‌بینی‌ها در حال اوج گرفتن است. اگر روند شیوع این ویروس کاهشی بود شاید در آن صورت می‌توانستیم نمایشگاه‌ها را به صورت محدود و با رعایت پرتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه، حضور کمتر و فاصله‌گذاری‌های مطمئن برگزار کرد. اما متاسفانه الان شرایط به گونه‌ دیگری بوده و کرونا در حال اوج‌گیری است و در این وضعیت همانطور که اشاره کردم به غیر از بسترهای مجازی و حذف حضور افراد راهکار دیگری برای حفظ ارتباط خود با مخاطبان وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دست اول بودن ویروس کرونا اشاره کرد و دراین‌باره ادامه داد: مسئله مهمی که وجود دارد و به دلیل همین مسئله چالش‌های زیادی برای بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود آمده، این است که پدیده‌ کرونا یک پدیده دست اول بوده و ما در گذشته مشابه آن را نداشته‫ایم. بنابراین زمانی‌که جامعه با یک پدیده جدید روبه‌رو باشد نمی‌تواند بگوید که ما در گذشته با این راهکارها از بحران عبور کرده‌ایم پس در حال حاضر نیز از همان راهکارها و تجربه‌ها استفاده می‌کنیم.
محمدیان گفت: این ویروس به معنای واقعی کلمه جامعه را با بحران مواجه کرده است و ما در این شرایط هر ایده‌ای برای عبور از این بحران داشته باشیم به نوعی دست اول حساب می‌شود. بنابراین تنها راهی که برای ادامه روند کار باقی می‌ماند این است که ایده‌های ما در فضای مجازی پیاده‌سازی شود. حال این بستر می‌تواند در قالب یک وب‌سایت خصوصی باشد. به این شکل که از فعالان بخواهیم غرفه‌هایی که قبلا در نمایشگاه‌ها برپا می‌کردند را به صورت مجازی بر روی وب‌سایت‌ها طراحی کنند، یک بازه‌زمانی مشخص برای آنها در نظر گرفته شود، یک اطلاع‌رسانی وسیع برای حضور در این نمایشگاه‌های مجازی داشه باشیم و از افراد بخواهیم که ارتباط خود را با این نمایشگاه‫ها حفظ کنند. البته باید بدانیم که کیفیت بالای حضوری نمایشگاه‌ها هیچ‌گاه در فضای مجازی پیاده نخواهد شد، اما صرفا در شرایط فعلی سایت‌های مجازی می‌توانند آب باریکه‌ ارتباطات را حفظ کنند و باعث قطع برگزاری نمایشگاه‌ها نشوند. اما همانطور که اشاره کردم نمی‌توان انتظار داشت که کیفیت برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین همانند نمایشگاه‌های حضوری باشد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا نوازندگان خیابانی به دنبال دریافت مجوز می‌روند؟ چاله بوروکراسی سر راه موسیقی خیابانی جلال‌خو ‌ش چهره اروپا میان دو صندلی آیا اصلاحات با کمبود کاندیدای ریاست جمهوری مواجه است؟ چالش بزرگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان چند اظهارنظر جالب درباره حواشی پرونده اکبر طبری خبرساز شد از عضویت طبری در مجاهدین خلق تا ابهام‌های تصویر جسد قاضی منصوری «ابتکار» از چالش‌های پیش روی ساکنان محورهای تاریخی-‫فرهنگی درپی طرح‌های عمرانی شهرداری گزارش می‌دهد تهران و کابل در مسیر رفع حاشیه‌های اخیر قدم برمی‌دارند روابط ایران و افغانستان در جاده تعامل موسسه خیریه فعال در حوزه کودکان فقر و کار پلمپ شد «ابتکار» راهکار رویدادهای تجاری برای عبور از بحران کووید 19 را بررسی کرد اندوه تجارت در فراق نمایشگاه معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور دغدغه‌ای ملی است ترامپ هم می‌خواهد سختگیر به‌نظر برسد و هم دنبال توافق است روایت بولتون از تضاد ترامپ-ترامپ بازگشت به پوپولیسم و پسرفت تراز توسعه خاورمیانه و‌ گسل تنش‫های لفظی ینگه دنیا بازگشت به پوپولیسم و پسرفت تراز توسعه