ترامپ هم می‌خواهد سختگیر به‌نظر برسد و هم دنبال توافق است روایت بولتون از تضاد ترامپ-ترامپ

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در کتاب خاطراتش دونالد ترامپ را به عنوان رئیس جمهوری توصیف کرده که هم می خواهد بسیار سختگیر به نظر برسد و هم به دنبال توافق است - حالا هر توافقی- تا بتواند دستاوردی را برای خود کسب کند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی، بولتون را سیاستمداری جنگ‫طلب توصیف کرده و نوشت: ترامپ در بهار سال ۲۰۱۸ همزمان با انتصاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی، می دانست که چه کسی را منصوب می کند: یک جنگ طلب افراطی که در بیان دیدگاه هایش درباره ایران و کره شمالی ابایی نداشت و حتی به رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که «حمله به تاسیسات هسته ای این دو کشور تنها راه حل پایدار است.»
تاکنون تحریم ها عمدتا شکست خورده اند: کره شمالی به میز مذاکره آمد اما برآورد برخی نشان می دهد که زرادخانه هسته ای اش را در دولت ترامپ دوبرابر کرده است و ایرانی ها به خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با افزایش تولید سوخت هسته‫ای واکنش نشان دادند.
اما کتاب بولتون نشان می دهد که چرا علیه این دو کشور از قوه قهریه استفاده نشد و پشت پرده موضع آمریکا در قبال این دوکشور چه بوده است.


بر اساس استدلال بولتون، این مسئله به دلیل شخص رئیس جمهور است که هم می‫خواهد سختگیر باشد و هم هر روز نظرش را تغییر می‫دهد و اولویت اصلی او را دستیابی به «توافقی تشکیل می‫دهد تا بتواند آن را به عنوان موفقیتی بزرگ به تصویر بکشد حتی اگر چنین توافقی پر اِشکال و ناقص باشد.»
بولتون در کتابش نوشته است: هیچ کس جرات نداشت ترامپ را در اتاق مذاکره با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار آنها در هانوی (فوریه ۲۰۱۹) تنها بگذارد. همچنین باید ترامپ از دیدار با وزیر امور خارجه ایران دلسرد می‫کشد زیرا این نگرانی وجود داشت که طرف ایرانی در مذاکره بهتر عمل کند.
اختلافات مشاوران سیاست خارجی ترامپ درباره متقاعد کردن کره شمالی به کنار گذاشتن زرادخانه هسته‫ای‫اش و جلوگیری از دستیابی ایران به ساخت بمب، این مشکل را تشدید می‫کرد. بنابراین بولتون به رغم این که در کتاب خود این موضوع را تایید نکرده است نسخه دیگری از نزاع مشابهی را در دولت جورج دبلیو بوش در ۱۵ سال پیش به نمایش گذاشته است که در هر دو حالت به خروج گروهی از همکاران ناراضی و آزرده خاطر از دولت منجر شده است.
نیویورک تایمز نوشت: بولتون یک یادداشت نویس فوق‫العاده است و روایت او از لحظات کلیدی مذاکره سابقه خوبی را به جای می گذارد و مرجع خوبی برای تاریخ نویسان تا وقتی است که اطلاعات مربوطه از محرمانگی خارج شود. اما او شاهدی بی‫علاقه به مذاکره بوده است و هر روایتی را از دید خود مطرح کرده است؛ نگرشی که لغو تحریم‫ها یا پیشنهاد توقف هسته‫ای را به جای تاکتیکی برای دستیابی به معامله‫ای بزرگ خطری اخلاقی قلمداد می‌کرد. بولتون نتیجه می‫گیرد بزرگ‫ترین تهدید خارجی آمریکا شخص رئیس جمهوری بود که سیاست‫های دولتش را تضعیف می‫کرد؛ همان چیزی که بولتون از آن به اصطلاح «اختلاف بین ترامپ با ترامپ» یاد کرده است.
بر اساس روایت بولتون در کتابش موسوم به «اتاق اتفاق» ترامپ به مشاور جدید امنیت ملی اش گفته است به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وعده داده اگر علیه ایران از قوه قهریه استفاده کند از او حمایت خواهد کرد و از بولتون خواست این پیام را در اولین سفرش به تل آویو تقویت کند. نیویورک تایمز با اشاره به اختلافات بین مقام‫های دولت ترامپ در مذاکره با ایران نوشت: این اختلافات همچنین در تلاش‫ها برای توافق با کرده شمالی نیز وجود داشت و بولتون با حامیان مذاکره با این کشور اختلاف داشت. این رسانه به شکست در تلاش‫ها برای توافق با کره شمالی اشاره کرده و نوشت بعد از دور قبلی مذاکرات دیگر مذاکره‫ای رخ نداد و کره شمالی از زمان آغاز دیپلماسی ترامپ به جمع‫آوری مواد هسته‫ای که برای ساخت ۲۰ یا بیشتر از بیست سلاح هسته‫ای کفایت می‫کند.
بولتون آوریل ۲۰۱۸ (فروردین ۹۷) به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر (شهریور) سال بعد، دولت ترامپ را ترک کرد و گفت خودش این را خواسته است. اما ترامپ می‫گوید به دلیل اختلاف با بولتون او را اخراج کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
آیا نوازندگان خیابانی به دنبال دریافت مجوز می‌روند؟ چاله بوروکراسی سر راه موسیقی خیابانی جلال‌خو ‌ش چهره اروپا میان دو صندلی آیا اصلاحات با کمبود کاندیدای ریاست جمهوری مواجه است؟ چالش بزرگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان چند اظهارنظر جالب درباره حواشی پرونده اکبر طبری خبرساز شد از عضویت طبری در مجاهدین خلق تا ابهام‌های تصویر جسد قاضی منصوری «ابتکار» از چالش‌های پیش روی ساکنان محورهای تاریخی-‫فرهنگی درپی طرح‌های عمرانی شهرداری گزارش می‌دهد تهران و کابل در مسیر رفع حاشیه‌های اخیر قدم برمی‌دارند روابط ایران و افغانستان در جاده تعامل موسسه خیریه فعال در حوزه کودکان فقر و کار پلمپ شد «ابتکار» راهکار رویدادهای تجاری برای عبور از بحران کووید 19 را بررسی کرد اندوه تجارت در فراق نمایشگاه معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور دغدغه‌ای ملی است ترامپ هم می‌خواهد سختگیر به‌نظر برسد و هم دنبال توافق است روایت بولتون از تضاد ترامپ-ترامپ بازگشت به پوپولیسم و پسرفت تراز توسعه خاورمیانه و‌ گسل تنش‫های لفظی ینگه دنیا بازگشت به پوپولیسم و پسرفت تراز توسعه