خوش‌خیالی مردم کار دست تهران می‌دهد

آرمان ملي: وزارت بهداشت از کاهش ميزان بستري در کل کشور خبر مي‌دهد و اعلام مي‌کند که موارد فوتي در استان خوزستان با کاهش روبه‌رو بوده است، اما طبق آمار استان فارس و تهران با افزايش بستري‌ها مواجه بوده‌اند. تهران با 15‌ميليون جمعيت در آستانه وضعيت قرمز کرونايي قرار دارد و ظاهرا خوش‌خيالي بسياري از مردم در حال بروز فاجعه است. طبق آمار مسئولان وزارت بهداشت به‌طور ميانگين 20‌درصد از مردم تهران و 10‌درصد اصناف پروتکل‌هاي بهداشتي مربوط به کرونا را جدي گرفته‌اند و مناطق 4، 14، 2و 5 پرخطرترين مناطق پايتخت هستند. اين در حالي است که عليرضا زالي فرمانده عمليات مقابله با کرونا مي‌گويد که به احتمال زياد فقط 20‌درصد از مردم تهران به کرونا مبتلا شده‌اند و در صورت تداوم اين شرايط به 80‌درصد جمعيت نيز مي‌رسد. او همچنين از افزايش مراجعات به بيمارستان‌ها در هفته‌ گذشته نيز ابراز نگراني شديد کرده است. کارشناسان به خوش‎خيالاني که اقدام به شب‌نشيني در رستوران‌ها، قليان کشيدن در قهوه‌خانه‌ها، رفت‌وآمد در بازارهاي پرازدحام مي‌کنند و بدون ماسک سوار مترو و اتوبوس مي‌شوند، هشدار مي‌دهند، کما اينکه اين افراد جمعيت قابل توجهي از مردم اين شهر بزرگ را شامل مي‌شوند. از چند روز گذشته نيز سينماهاي پايتخت با رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي بازگشايي شده‌اند و به اعتقاد عليرضا زالي هرگونه تجمع مي‌تواند منجر به افزايش بار بيماري‌ها شود. هم در زمينه سينماها و هم فعاليت‌هاي فرهنگي معتقديم که پروتکل‌هاي بهداشتي بايد به‌صورت دقيق و نظارت‌پذير اجرا شوند که اين موضوع در سينماها و مکان‌هاي فرهنگي امکانپذير نيست.
نگراني از عادي‌انگاري کرونا
با اين حال حميد خيري، رئيس روابط عمومي انجمن داروسازان ايران ضمن ابراز نگراني از عادي شدن کرونا براي بسياري از مردم و بي‌توجهي‌شان به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، گفت: درخواست ما از دولت اين است که نقش نظارتي، کنترلي، انتظامي و تبليغي خود را براي ترغيب مردم به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي تشديد کند. گزارش‌هاي داروسازانِ شاغل در داروخانه‌ها، از سراسر کشور نشان مي‌دهد که بسياري از مردم فراموش کرده‌اند که بيماري در کمين خود و خانواده‌هايشان است و بدون ماسک و بدون رعايت فاصله اجتماعي در محيط‌هاي عمومي و شلوغ حاضر مي‌شوند و اين موضوع مي‌تواند عواقب ناگواري را به‌دنبال داشته باشد.
آخرين آمار مربوط به کرونا


وزارت بهداشت مي‌گويد که از دوشنبه (2خرداد) تا سه شنبه (3 خرداد) تست کروناي 2445 تن ديگر در کشور مثبت اعلام شده است و مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 209‌هزار و 970 نفر رسيد. در اين مدت، 121 نفر از بيماران جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 9‌هزار و 863 نفر رسيد. اکنون 169‌هزار و 160 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند و همچنين 2846 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در استان‌هاي خوزستان، آذربايجان غربي و هرمزگان، موارد بستري بالاتر از بقيه استان‌ها است، همچنين موارد بستري در استان هاي کرمانشاه، گلستان، کرمان، بوشهر و همدان، کاهش قابل ملاحظه‌اي داشته است.