تحرکات بین‌المللی علیه ایران دلیل افزایش نرخ ارز

آرمان ملي: رئيس‌جمهور روز سه‌شنبه در چهل‌وششمين جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، اظهار داشت: برنامه اجرايي اين سياست به‌طور منسجم آغاز شده است و موضوعاتي نظير فعال کردن بورس براي عرضه منطقي سهام يا فعال کردن معادني که عده‌اي مالکيت آن را طي سال‌هاي گذشته در اختيار گرفته‌اند اما هيچ فعاليت اقتصادي ندارند، پيگيري مي‌شود. ايسنا نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحاني گفت: فروش اوراق به‌صورت کاملا اقتصادي و باصرفه به مردم و از آن مهم‌تر فروش اموال و زمين‌هاي دولتي براي ساخت مسکن از ديگر اقدامات مهم دولت براي تحول پايدار و اساسي در اقتصاد است تا بتواند نقدينگي کشور را به سمت يک اقتصاد مولد و پايدار هدايت کند. روحاني تشکيل بورس املاک را نيز از جمله اقداماتي برشمرد که موجب تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري و توليد مسکن در سطح گسترده از طريق تامين زمين و تسهيلات مالي لازم خواهد شد. رئيس‌جمهور در ادامه تاکيد کرد: دولت با جديت سياست‌هاي پولي خود را اعم از کنترل نقدينگي و تورم و همچنين مديريت بازارهاي مالي و به‌ويژه قيمت ارز، دنبال مي‌کند. روحاني با بيان اينکه مردم شريف ايران شرايط کشور و مشکلاتي را که ناخواسته مانع پيشبرد برنامه‌هاي اقتصادي کشور شده است درک مي‌کنند، گفت: اطمينان دارم با همراهي يکديگر از اين شرايط سخت و ناخواسته عبور خواهيم کرد.
بازارهاي مالي
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه نوسانات اخير در بازار ارز و شوک ايجادشده دليل و ريشه بنيادي اقتصادي ندارد، افزود: برخي تحرکات و عمليات رواني در عرصه بين‌المللي عليه ايران و همچنين ايجاد يک نگراني غيرواقعي در بين مردم از عوامل اصلي آشفتگي و نوسانات اخير در بازار ارز است. روحاني با بيان اينکه مسئولان اقتصادي کشور به‌ويژه دست‌اندرکاران اصلي بازارهاي مالي مي‌بايست با قوت و جديت اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي تصويب‌شده براي کنترل و مديريت اين بازار را در دستورکار داشته باشند، گفت: همه بايد تلاش کنيم تا مانع از ايجاد بار رواني تاثير افزايش قيمت ارز بر قيمت ساير اقلام و کالاها شويم و مراقبت کنيم که نوسانات کوتاه‌مدت و گذراي ارز کنترل شود. رئيس‌جمهور با بيان اينکه همه دستگاه‌هاي نظارتي و انتظامي در کنار بانک مرکزي و با همکاري موثر خود مانع از برخي فعاليت‌هاي سودجويانه از سوي سوداگران شوند، اظهار داشت: مطمئن‌ترين راه براي آرامش بازار ايفاي تعهد صادرکنندگان براي برگشت ارز به چرخه اقتصاد و مديريت بانک مرکزي در فضاي آرام و باثبات بازارها است. دکتر روحاني با تاکيد بر اهميت نقش رسانه‌ها در ايجاد فضاي آرام در اقتصاد و کاهش نگراني‌هاي مردم و بار رواني نوسانات کوتاه‌مدت و گذراي ارز، گفت: کمک دستگاه‌هاي تبليغي و رسانه‌ها در کنار مساعدت نهادهاي نظارتي و اقدامات در دست اجراي بانک مرکزي، هيجانات غيرواقعي را مهار مي‌کند.
باز شدن مرزها


رئيس هيات دولت همچنين گزارش‌هاي واصله مبني بر باز شدن مرزها و بازگشت وضعيت صادرات و واردات به شرايط قبل از شيوع کرونا را در آرامش بازار مالي و ارز موثر خواند و افزود: افزايش صادرات و تلاش‌هاي موفقيت‌آميز براي بازگشت درآمدهاي ارزي به کشور و همچنين عرضه ارز حاصل از صادرات از سوي صادرکنندگان وضعيت آرام‌تري را در بازار ارز به وجود خواهد آورد. در بخش ديگري از جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، موضوع تنظيم بازار مسکن به‌ويژه بازار اجاره‌بها مورد بحث و بررسي قرار گرفت و رئيس‌جمهور با اشاره به شرايط ناشي از محدوديت‌هاي ايجادشده براي مقابله با شيوع کرونا و تاثيرات آن در فضاي اقتصادي کشور و درآمد و معيشت مردم، گفت: سياست دولت مساعدت و حمايت از قشرهاي کم‌برخوردار و آسيب‌ديده از اين شرايط اقتصادي است و در کنار بسته‌هاي حمايتي و ارائه تسهيلات براي کسب و کارها، پيش‌نويس بسته حمايتي براي تنظيم بازار اجاره مسکن آماده شده است که به زودي در ستاد ملي کرونا بررسي و تصويب خواهد شد که تنگناي ايجادشده را کاهش دهد.