نگذاريد پرونده ايران به شوراي امنيت برود

آرمان ملي: قطعنامه شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که با راي اکثريت کشورها و راي مخالف چين و روسيه عليه ايران صادر شد نشانه‌اي از زوال ديپلماسي و احيانا تصميمات متقابل ايران دارد. آنچه مسلم است جمهوري اسلامي در مقابل اين قطعنامه ساکت نخواهد نشست. چنانکه هم‌اکنون نيز نمايندگان مجلس به دولت براي خروج از NPT فشار مي‌آورند. حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه مي‌گويد: مي‌توانيم پرونده سالم خود را رفع نقص کنيم و خودمان مسئول پرونده‌مان هستيم ولي اگر اين پرونده به شوراي امنيت برود آن موقع سرنوشت آن متاثر از اما و اگرهاي ناشي از تعاملات بين دولت‌هاي بزرگ خواهد بود.
ثمرات ديپلماسي در حال از بين رفتن است
رئيس کميسيون امنيت ملي در مجلس دهم در ارتباط با قطعنامه اخير شوراي حکام در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران گفت: من معتقدم که اگر بخواهيم اين تحولات را به روش تاريخي تحليل کنيم بايد بگوييم با توجه به آنچه در شوراي حکام گذشت بايد منتظر اين بود که زبان ديگري در نوع روابط ايران و دنيا شکل بگيرد. ايسنا نوشت؛ حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه با بيان اينکه اصل بر ديپلماسي است نه تنش و کشورها تا آنجا که مي‌توانند بايد از تنش دوري کنند، اظهار داشت: از بين بردن ثمرات ديپلماسي خيلي راحت است ولي شکل‌دهي به يک ديپلماسي موثر بسيار سخت است و متاسفانه ثمرات ديپلماسي که منجر به برجام شد به‌تدريج در حال از بين رفتن است. اين کارشناس مسائل بين‌الملل با تاکيد بر اينکه قطعنامه اخير شوراي حکام يکي از اساسي‌ترين ضرباتي بود که به برجام وارد شد، گفت: از سوم آذرماه 1393 و توافقنامه ژنو که به نوعي مقدمه برجام بود، زبان ديپلماتيکي بين ايران و کشورهاي دنيا حاکم شد و در چند سال اخير به اين زبان ديپلماتيک دو ضربه اساسي وارد شده است. يک ضربه آن ناشي از يکجانبه‌گرايي بود و آن خروج آمريکا از برجام است و ضربه دوم قطعنامه اخير شوراي حکام است که در واقع مي‌توان گفت، اولين ضربه چندجانبه‌گرايانه به اين روند ديپلماتيک است. بنابراين قطعنامه اخير شوراي حکام از نظر تاريخي مهم است و نبايد ناديده گرفت. اين استاد دانشگاه تصريح کرد: تا زمان صدور قطعنامه شوراي حکام کشورهاي اروپايي سعي کردند که به گونه‌اي با يکجانبه‌گرايي آمريکا همراه نشوند ولي از زمان صدور قطعنامه روابط جديدي شکل گرفته و اين روابط شبيه روابطي است که در سال 2006 بين ايران و قدرت‌هاي بزرگ به وجود آمد. اين روابط به شکل‌گيري زبان جديدي در روابط ايران و قدرت‌هاي بزرگ منجر شد. در آن مقطع يک فضاي راديکالي در ايران و جبهه مقابل شکل گرفت. پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت رفت و در آنجا شش قطعنامه تحريمي عليه ايران صادر شد.
تلاش آمريکا


نماينده پيشين مجلس با اشاره به ادعاهاي اخير آژانس در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و با بيان اينکه اين ادعاها براساس دستاوردهاي جاسوسي اسرائيل مطرح شده است، گفت: در همين چهارچوب شوراي حکام خواستار بازديد از سايت‌هايي شده که بر اساس جاسوسي رژيم صهيونيستي است. رژيم صهيونيستي ادعا مي‌کند بين سال‌هاي 2002 تا 2004 ميلادي ايران، يک‌سري فعاليت‌هاي هسته‌اي انجام داده و تاسيساتي را بنا کرده که اين تاسيسات را به آژانس اعلام نکرده است. فلاحت‌پيشه با اعتقاد بر اينکه قطعنامه شوراي حکام بسيار تندتر از داده‌هاي اطلاعاتي است که در اختيار اين شورا بر اساس ادعاهاي آمريکا و رژيم صهيونيستي قرار گرفته است، گفت: آنها مي‌خواهند PMD يا ابعاد نظامي احتمالي پرونده هسته‌اي ايران را زنده کنند. ابعاد نظامي احتمالي که ايران توانست در قالب برجام پرونده آن را ببندد. همان بعدي که شوراي حکام بر اساس آن پرونده کشورها را به شوراي امنيت ارجاع مي‌دهد و ممکن است کشورها ذيل فصل 7 منشور سازمان ملل متحد قرار بگيرند. آمريکا و رژيم صهيونيستي مي‌خواهند پرونده ايران در اين زمينه را زنده کنند و قطعنامه شوراي حکام را بنياني قرار دهند تا پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود. رئيس پيشين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: دو کار ممکن است در اين زمينه انجام شود و اين دو کار نيز مبتني بر رفتاري است که ايران انجام مي‌دهد. اگر ايران بر اساس ديپلماسي و باز گذاشتن مسير براي راستي‌آزمايي با حفظ منافع ملي قدم بردارد و چنين رابطه‌اي را با آژانس شکل دهد در اين صورت مي‌توان گفت، ديپلماسي همچنان زنده مي‌ماند ولي ضعيف‌تر از گذشته. چنانچه با اتفاقات صورت‌گرفته برخورد راديکالي انجام شود مثل تجديدنظر در NPT و مسائلي اين‌چنيني ممکن است پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع داده شود و اين مسيري است که آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها آن را طراحي کرده‌اند. آنها مطمئن هستند که اگر پرونده به شوراي امنيت برود آن موقع ايران ديگر نمي‌تواند رفتار تندي داشته باشد چراکه رفتار تند ايران باعث مي‌شود که روسيه و چين نيز در شوراي امنيت قطعنامه‌هاي جديد عليه ايران را وتو نکنند با اين عنوان که ممکن است فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به سمت نظامي حرکت کند.
ايران مانع شود
فلاحت‌پيشه افزود: لذا من معتقدم ايران بايد در چارچوب ديپلماسي مانع از انتقال پرونده از شوراي حکام به شوراي امنيت شود. فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نظامي نيست و منع فقهي و راهبردي در اين زمينه وجود دارد و ما نبايد اجازه دهيم که به مانند چند سال قبل در يک شرايط غيرعادلانه و همچنين بر اساس افراطي‌گري‌هاي زائد، پرونده به شوراي امنيت برود. بايد در همين شوراي حکام رفع نقص کرد چراکه اگر اين پرونده به شوراي امنيت برود فضاي تحريمي جديدي عليه کشور شکل مي‌گيرد. اين کارشناس مسائل بين‌الملل گفت: به کساني که فکر مي‌کنند اگر پرونده ايران به شوراي امنيت برود در آنجا حفاظي به نام حق وتوي روسيه و چين وجود دارد، بايد گفت اين افراد دچار خوش‌بيني هستند و اين خوش‌بيني آنها به لحاظ تاريخي قابل رد است؛ چنانکه در سال‌هاي گذشته مشاهده کرده‌ايم که روسيه و چين به قطعنامه‌هاي ضدايراني در شوراي امنيت راي داده‌اند. رئيس پيشين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان کرد: فضاي فکري حاکم بر دو کشور چين و روسيه فضاي هژموني است و فضاي فکري آنها با ما متفاوت است. آنها هر کاري را انجام مي‌دهند که در فضاي هژموني بين‌المللي جايگاهي براي خود تعريف کنند و آنها تا زماني از ايران حمايت مي‌کنند که به هژموني بين‌المللي و جايگاه آنان لطمه‌اي وارد نشود. وي اظهار کرد: من معتقدم تا زماني که در شوراي حکام مي‌توانيم پرونده سالم خود را رفع نقص کنيم تا آن زمان خودمان مسئول پرونده‌مان هستيم ولي اگر اين پرونده به شوراي امنيت برود آن موقع اما و اگرهاي ناشي از تعاملات بين قدرت‌هاي بزرگ است که سرنوشت اين موضوع و قطعنامه‌هاي مربوط به ايران را مشخص مي‌کند و من اميدوارم که پرونده ايران به اينجا کشيده نشود.