ذهن مان را مدیریت کنیم

علی امینی هرندی‪-‬ حتما مطالب بسیاری در مورد اینکه شما قادر هستید مغز و ذهن خود را مدیریت کنید، شنیده اید.مطالبی که شاید خیلی از آنها غیر واقعی یا بیش از اندازه غلو شده باشند و بیشتر حرف‌هایی بازار پسند هستند تا علمی.اما خبر خوب این است که حداقل اندازه‌ای ما اختیار و توان مدیریت ذهن یا مغز یا افکارمان را داریم. هر چند هم که این توان دخالت ما در فرایند‌های مغزی و ذهنی که خودشان را به صورت افکارمان نشان می‌دهد، کم باشد اما همین مقدار کم نیز می‌تواند اثری بسیار قابل توجه، بخصوص در دراز مدت بر روی کیفیت زندگی و روابط ما داشته باشد.
اجازه دهید با یک مثال مطلب را ادامه بدهیم بدین صورت که میهمانی را تصور کنید که شما علاقه‌ای به دیدار او ندارید ولی به دلیل تعارف، هر وقت که او در خانه شما را می‌زند، از میهمان‌تان پذیرایی می‌کنید و نقش یک میزبان خوب را به جای می‌آورید، به امید اینکه آخرین باری باشد که وی در خانه شما را می‌زند اما بارها و بارها این اتفاق می‌افتد.
همان‌طورکه تاکنون حدس زده‌اید مشکل اساسی همین پذیرایی خوب شما از میهمانتان است و تا وقتی که شما به این رفتارتان ادامه بدهید، او هم در خانه شما را خواهد زد. "افکار درد سر آفرین " ما هم چنین هستند و اگر ما همیشه میزبان خوبی برای افکار دردسرآفرین خود باشیم و طبق خواسته آن عمل کنیم، طبیعتا مثل همان میهمان که مثال‌اش ذکر شد هرگز خانه امن و راحت (ذهن شما) را ترک نخواهد کرد. بیایید به این افکار از زاویه دیگری نگاه بیندازیم، این فکر‌ها که ما این همه آنها را جدی می‌گیریم ازنظر فیزیکی "کمتر از یک دقیقه " در سیناپس‌های مغز ما وجود خارجی پیدا می‌کنند، در حالی که ما چنان آن افکار را جدی می‌گیریم که تمام زندگی مارا تحت کنترل خود می‌گیرد. در واقع یکی از تفاوت‌های مهم مغز ما با دیگر اندام‌های بدن مان این است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی که در آن رخ می‌دهد را تا حدی می‌توانیم کنترل کنیم و به حالت
تعادل برسانیم.


اساسا در صدی از این اتفاقی که در مغز ما می‌افتد و منجر به افکار ما می‌شود و یا برعکس، به خود ما بستگی دارد. به این که چقدر این تغییر و تحول به ظاهر جزئی را در سیناپس‌های مغزمان جدی بگیریم تا بتوانیم مدیریت ذهن بهتری داشته باشیم، یکی از روش‌های مدیریت ذهن این است که یاد بگیریم که چگونه فقط ذهن مان را تماشا کنیم و به عبارتی آموزش ذهن، آگاهی می‌باشد.
ذهن ما بیشترین اثر بر روی روابط، کار و زندگی ما دارد لذا مدیریت ذهن می‌تواند بسیار مفید واقع شود. اگر ما بتوانیم بر ذهن‌ مان تسلط یابیم و به گونه‌ای رفتار کنیم که کنترل ذهن‌مان در دست خودمان باشد به بسیاری از اهداف خود در زندگی دست می‌یابیم.
واقعیت این است که ما در اکثر مواقع تحت کنترل ذهن‌مان هستیم و ذهن است که ما را کنترل می‌کند پس بهتر است که ما در انجام هرکاری ذهن‌مان را مدیریت کنیم و کنترل آن را در دست بگیریم به جای آنکه اجازه دهیم ذهن مان کنترل ما را در دست گیرد.