یک پیشنهاد جهت ایجاد فرهنگ سرمایه‌گذاری بلندمدت

علی مهدوی پارسا‪-‬ بازار سرمایه نیز همانند دیگر بازارها اگر چه در ابتدا از کرونا تاثیر گرفت، اما با روند صعودی نرخ ارز و تداوم ورود نقدینگی به این بازار روند صعودی خود را حفظ کرد و پیش‌بینی‌ها این است که با توجه به فضای تورمی در سال ۹۹ همچنان روند صعودی داشته باشد. در این میان اینکه جریان وجوه نقد مردم به جای دلار، سکه و سایر دارایی‌های غیرمولد به سمت تولید معطوف شده یک فرصت تاریخی است که باید قدردان آن بود. به ویژه که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد در صورت تداوم این روند و کسری بودجه شدید دولت، ضروری است که برخی ملاحظات قبلی در خصوص واگذاری دارایی‌ها کنار گذاشته شود و با انتخاب استراتژی مناسب، واگذاری سهام و دیگر دارایی‌ها در بازار سرمایه و خارج از آن صورت گیرد.
در واقع آشکار است که با سطح درآمدهای نفتی فعلی و مالیاتی اگر اقدامی موثر برای واگذاری دارایی‌ها صورت نپذیرد، شرایط سخت‌تر تورمی، پیش روی اقتصاد کشور خواهد بود و اهل فن نیک می‌دانند که توسعه پایدار، با بودجه محدود دولتی امکان‌پذیر نیست و بسیاری از شرکت‌های بورسی در چند سال اخیر به خوبی وارد فعالیتهایی همچون سرمایه‌گذاری و مدیریت پروژه‌های توسعه‌ای زیرساختی در کشور شده‌اند که این مورد و بسیاری از مزیت‌های دیگر بازار سرمایه نباید از نگاه سیاست‌گذاران مغفول بماند.
دولت باید با ادامه فروش سهام شرکت‌ها در بورس و سایر دارایی‌های خود و مشارکت مردم در اقتصاد مطمئن باشد که این کار سبب ایجاد رشد اقتصادی، جهش تولید و کسب درآمد مستمر در آینده خواهد شد.
در این میان یکی از راهکارها فروش سهام به صورت خُرد به هر ایرانی با تخفیف است؛ علاوه بر این فروش اقساطی خرد سهام نیز می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد که با توجه به سازوکارهای موجود در بازار سرمایه می‌توان خود این سهام را وثیقه اقساط آن در نظر گرفت. در واقع این روش می‌تواند ابزارکارآمدی برای جمع‌آوری پس‌انداز و نقدینگی‌های خرد مردم از بازار و کنترل تورم باشد و این شکل از فروش سهام توسط دولت نیز تلاطمی در بازار سرمایه نیز ایجاد نخواهد کرد.


کما اینکه وثیقه گرفتن سهام تا پایان پرداخت اقساط، در عمل مانع سفته‌بازی و نگاه
کوتاه‌مدت به بورس می‌شود و فرهنگ سرمایه‌گذاری بلندمدت در عموم مردم را نیز توسعه خواهد داد.