کرونا را جدی بگیرید

دکتر ایرج خسرو نیا‪-‬ بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمارهای مبتلایان و فوتی‌های مبتلایان به بیماری کرونا طی دو هفته اخیر افزایش یافته است. بدین صورت که شمار فوتی‌ها سه رقمی شده و همچنین شمار افراد بستری شده در بیمارستان طی دو هفته اخیر همواره بالای هزار نفر بوده است. از سوی دیگر، وضعیت بیماران بدحال نیز یک مسیر صعودی را طی کرده است. این آمارها نشان می‌دهد که با شروع فصل تابستان، آمارهای کرونا نه تنها کاهش نیافته بلکه در کشور نیز اوج گرفته است و برخلاف اینکه تصور می‌شد شاید گرما به یاری کنترل بیماری کرونای جدید بیاید، روند شیوع بیماری در فصل تابستان تشدید شده است. متاسفانه در حال حاضر شرایط ابتلا به بیماری کرونا بدین صورت است که خانواده‌ها درگیر می‌شوند. زیرا خانواده‌ها رفت‌وآمدها را آغاز کرده و ماسک هم نمی‌زنند. در ایام عید مردم رعایت کردند و در خانه ماندند، اما اکنون فکر کردند که کرونا تمام شده و رفت و آمد و دید و بازدیدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا می‌شوند. لذا بدین خاطر که خانواده‌ها به طور گروهی در گیر این بیماری می‌شوند وچون در منزل استراحت می‌کنند باید از خودشان پرستاری کنند ومتاسفانه به دلیل ابتلا به این بیماری، فامیل ودوستان به آنها کمک نمی‌کنند. افراد جوان وپدران ومادرها گرفتار ونگران ابتلا سایر افراد خانواده هستند. یکی دیگر از علل شیوع مجدد بیماری کرونا عدم رعایت بهداشت و رفتن به مسافرت‌ها می‌باشد زیرا
این بیماری به راحتی از شخصی به شخص دیگر قابل سرایت است. با توجه به این نکته که بسیاری از افراد تحت آزمایش قرار نمی‌گیرند ودرآمار افراد مبتلا مشاهده نمی‌شوند، رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست‌ها و زدن ماسک را نباید فراموش کرد و افراد باید توصیه وزارت بهداشت را جدی بگیرند. همان طور که گفته شد ماسک زدن اقدام اصلی است و باید در این دوران جدی گرفته شود البته گاهی هم ممکن است فردی رعایت کند ولی دیگران نکات بهداشتی را رعایت نکنند که همین باعث انتقال می‌شود. به هر حال مردم باید مراقبت کنند خصوصا در جاهایی که می‌تواند وسیله انتقال باشد مثل دستگیره‌های در، خودرو و هر چیز مشترکی که امکان انتقال را فراهم می‌کند.به هر حال این بیماری وجود دارد و لازم است که ضمن شستشوی صحیح دست‌ها، افراد رفت‌وآمدهای خانوادگی را محدود کرده و در منازل خود بمانند.
از تجمع خودداری و فاصله با دیگران -حداقل یک و ترجیحا تا دو متر- را در زمان صحبت کردن رعایت کنند و وارد هر مکانی که می‌شویم باید موارد ایمنی و بهداشت را رعایت کنیم تا به بیماری مرگبار کرونا مبتلا نشویم. افراد باید در شرایط پاندمی کرونا به صورت درست از ماسک استفاده کنند؛ به طوری که روی بینی را بگیرد و دست‌هایتان را هم به صورت مرتب بشویید و در موارد غیر ضروری از منزل خارج نشوند. یکی دیگر از نکاتی که باید در دوران اوج‌گیری بیماری کرونا افراد مورد توجه قرار دهند، داشتن رژیم غذایی مناسب است بدین صورت که مصرف میوه و سبزیجات و به طور کلی مواد غذایی که سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد را بیشتر کنند تا به بیماری مبتلا نشوند.