بازگشت محدوديت‌های كرونايی در برخی استان‌ها

آخرين روزهاي بهمن سال 98 بود که موضوع کرونا براي مردم ايران، خيلي جدي و خطرناک شد. همين ترس و وحشت ناشي از يک ويروس ناشناخته که با مرگ همراه است، باعث شد مردم براي در امان ماندن از ترکش‌هاي اين بيماري منحوس، تمامي دستورالعمل‌هاي بهداشتي را سفت و سخت رعايت کنند، به طوري که از فروردين و ارديبهشت، بيماري تا حدودي کنترل شد. حالا با گذشت نزديک به پنج ماه از حضور ويروس کرونا در کشور، بار ديگر اين بيماري اوج گرفته و باعث شده روند بستري‌ها و مرگ و ميرها صعودي شود. به طوري که عنوان مي‌شود، ظرفيت تخت‌هاي کرونا در اغلب بيمارستان‌هاي دانشگاهي، پر شود و لاجرم از تخت‌هاي ساير بخش‌ها استفاده کنند. در چنين شرايطي، مسئولان وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و جامعه پزشکي، مدام بر رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي از سوي مردم اصرار دارند. اين در حالي است که به نظر مي‌رسد، توصيه‌ها به تنهايي کارساز نيستند. در واقع، ستاد ملي مقابله با کرونا، بايد قدري جدي تر با موج جديد بيماري برخورد کند.حميد سوري عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با عنوان اين مطلب که استفاده صحيح و همگاني از ماسک احتمال ابتلاء را کاهش مي‌دهد، گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد استفاده از ماسک توسط دو طرف در معرض مواجهه با يکديگر مي‌تواند 70 تا 95 درصد احتمال انتقال را کاهش دهد اما اين دامنه بستگي به نوع کيفيت و طرز استفاده از ماسک دارد. اين اپيدميولوژيست افزود: مردم نبايد تصور کنند که با زدن ماسک احتمال ابتلا به اين بيماري کاملاً از بين مي‌رود و براي کنترل و پيشگيري از کرونا بايد همه توصيه‌هاي بهداشتي را رعايت کنند. مردم نبايد تصور کنند که با زدن ماسک احتمال ابتلا به کرونا کاملاً از بين مي‌رود. سوري گفت: در اپيدمي‌هاي حاد پيش‌رونده مثل کوويد 19 که روند اپيدميولوژي آن ثابت نيست و طي زمان بسيار تغيير پذير است، ضروري است سياست‌ها و رويکردهاي پيشگيرانه، محافظتي و درماني در دوره‌هاي زماني کوتاه و متناوب به روز رساني شوند تا احتمال موفقيت براي خاموشي اپيدمي افزايش يافته و ادامه روند کاهش آن تسريع شود، در غير اين صورت اين موفقيت‌ها مقطعي و گذرا خواهد بود.
کجا ماسک بزنيم
در همين حال، مسعود مرداني متخصص بيماري‌هاي عفوني، با اشاره به اجباري شدن استفاده از ماسک در محيط‌هاي پر‌رفت‌و‌آمد و ادارات دولتي‌، گفت: زدن ماسک به خصوص در مراکز پرازدحام و مکان‌هاي سر بسته، مهم‌تر از پوشيدن دستکش است.وي با عنوان اين مطلب که کرونا بيماري تنفسي است که بيشتر از طريق تنفس هنگام صحبت از فردي به فرد ديگر منتقل مي‌شود، ادامه داد: در مکان‌هاي خلوت نيازي به استفاده از ماسک نيست. زدن ماسک به خصوص در مراکز پرازدحام و مکان‌هاي سر بسته، مهم‌تر از پوشيدن دستکش است. شرايط حال حاضر بيمارستان‌ها در اغلب استان‌هاي کشور، مثل روزهاي اولي است که کرونا وارد ايران شده بود. وضعيت به قدري بحراني و خطرناک شد که ستاد ملي مقابله با کرونا، تصميم گرفت محدوديت‌هايي را ايجاد کند تا بتواند از حجم ترددها بکاهد. به همين منظور، مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل شدند. ساعات کار ادارات کاهش يافت، مراکز تفريحي و گردشگري، تعطيل شدند و در نهايت، ماندگاري مردم در خانه‌ها بيشتر شد تا اينکه شاهد فروکش توفان کرونا در کشور بوديم. اين وضعيت خيلي خوب بود تا اينکه با برداشته شدن محدوديت‌ها و افزايش ترددها، به يکباره آمار کرونا دوباره صعودي شد. بر اساس آنچه اغلب دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور اعلام مي‌کنند، وضعيت اشغال تخت‌هاي کرونايي تکميل شده و لاجرم از ساير بخش‌هاي بيمارستاني براي بيماران کرونايي استفاده مي‌شود.
ضرورت بازگشت به محدوديت‌ها


ايرج خسرونيا رئيس جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران، بر ضرورت بازگشت به محدوديت‌هاي کرونايي تاکيد کرد و گفت: با توجه به افزايش آمار بيماران کرونا، برگشت به محدوديت‌ها ضروري است. وي، خواستار تشديد کنترل‌ها و تعطيلي مراکز شلوغ و پر رفت و آمد شد و افزود: البته مشکلي که دولت با آن مواجه است، شرايط خانوارهايي است که در دوران کرونا و به دنبال محدوديت‌هايي که ايجاد شد، هيچ درآمدي براي امرار معاش نداشتند. خسرونيا ادامه داد: در حدود 20 نفر از مردم کشور با چنين مشکلاتي در روزهاي کرونايي مواجه بودند و مخارج آنها صفر شده بود. اين افراد هيچ سرمايه‌اي براي امرار معاش ندارند و ايجاد محدوديت‌ها، براي آنها دردساز مي‌شود. لذا، دولت به فکر اين افراد باشد که با ايجاد محدوديت‌ها، خانه نشين مي‌شوند و درآمدي ندارند. وي افزود: متأسفانه وضعيت کرونا روز به روز بدتر مي‌شود و معتقدم چاره‌اي نداريم جز اينکه به محدوديت‌ها باز گرديم. رئيس جامعه پزشکان متخصص داخلي ايران، با عنوان اين مطلب که بيمارستان‌ها تقريباً از حضور بيماران کرونايي پر شده‌اند، گفت: اغلب شاهد مراجعات خانوادگي افراد مبتلا به کرونا هستيم، اما خوشبختانه اکثريت آنها نياز به بستري در بيمارستان دارند. خسرونيا با اشاره به تشخيص باليني کرونا، افزود: آنچه را بنده در مواجهه با بيمارانم مي‌بينم، افرادي است که با علائم گوارشي مثل اسهال و دل درد به مطب مراجعه مي‌کنند و در بيمارستان‌ها نيز، بيماران کرونايي با علائم سکته قلبي و مغزي را مي‌بينيم. در همين حال، قاسم جان‌بابايي معاون درمان وزارت بهداشت، بر اين عقيده است که در گفت‌وگوي مسئولان با مردم، بايد با حالت بيم و اميد يا خوف و رجا همراه باشد و گفت‌وگوها نبايد ترساننده باشد و از طرفي نبايد باعث ساده‌انگاري و بي‌خيالي مردم شود. مسعود مرداني عضو کميته کشوري کرونا، بازگشايي‌ها را در افزايش موارد مرگ و مير بيماران کرونا تأثير گذار دانست و گفت: در شرايط کنوني، تنها راهکار مقابله با موج جديد بيماري، رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و قرنطينه واقعي بيماران کرونايي است. آمار کرونا در روزهاي اخير نشان مي‌دهد که روند ابتلا به اين بيماري سير صعودي دارد و هر روز بر تعداد مبتلايان و فوتي‌هاي جديد افزوده مي‌شود. اين در حالي است که در روزهاي ابتدايي بيماري در کشور، آمار 200 فوتي در يک شبانه‌روز را نداشتيم، اما در بازگشت مجدد بيماري، اين رکورد شکسته شد و سه‌شنبه 17 تير 99، به عدد 200 فوتي در شبانه‌روز رسيديم که زنگ خطر جدي براي کشور تلقي مي‌شود. بنابراين، به نظر مي‌رسد مردم از روزهاي ترس و هراس کرونايي در اسفند 98 فاصله گرفته و برخي از هموطنان نيز، اين بيماري را تمام شده فرض مي‌کنند. در حالي که نه تنها کرونا به پايان نرسيده است، بلکه دور شدن از رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي، وضعيت اين بيماري را تشديد ساخته است.آمارهاي وزارت بهداشت در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه، 17 و 18 تير 99، حکايت از فوت 353 بيمار کرونايي در مدت 48 ساعت گذشته داشته است. بر همين اساس، آمار 200 فوتي روز سه شنبه گذشته در کشور، رکورد مرگ و مير کرونايي را به دنبال داشته است که مي‌تواند زنگ خطري براي دوري جستن از کارها و رفتارهايي شود که مي‌تواند منجر به افزايش موارد ابتلا شود. بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون 248 هزار و 379 نفر در کشور به اين بيماري مبتلا شده‌اند که از اين تعداد، 209 هزار و 463 نفر بهبود يافته‌اند.