دستگیری ۴۰ آتش افروز

آرمان ملي: از ابتداي سال تاکنون 1200 فقره آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده و 12هزار و 500 هکتار از اين گنجينه‌هاي ملي در آتشي سوخته‌اند که بيشتر آنها عامل انساني داشته است. آمار ارائه شده نشان مي‌دهد که در هر روز حدود 10 فقره آتش‌سوزي در کشور رخ داده است. همچنين از ابتداي سال تاکنون هفت نفر از داوطلبان مردمي و هلال احمر در جريان خاموش کردن آتش سوزي‌ها جان‌شان را از دست داده‌اند.
نيروي هلال احمر، قرباني جنگل‌هاي بلوط شد
بعد از اينکه احسان عزيزي از نيروهاي تکاور که در مناطق حفاظت شده خائيز به‌دليل خفگي ناشي از دود جانش را از دست داد و پس از پنج نيروي مردمي و داوطلب به‌ نام‌هاي البرز زارعي، مختار خنداني، بلال اميري، ياسين کريمي و محمد جواد مختاري جانشان را براي نجات جنگل‌هاي زاگرس دادند، فرماندار اردل اعلام کرد: «محمدمهدي حسيني، عضو هلال احمر شهرستان اردل در حال خاموش کردن آتش در دامنه کوه بلوط بلند بود که بر اثر اصابت سنگ بر سرش فوت کرد». بدون شک اين افراد قرباني سهل انگاري و کينه برخي افراد شدند که به‌صورت تعمدي يا غيرعمد دست به آتش زدن مراتع و جنگل‌هاي کشور زدند. در شرايطي که براي آتش زدن عمدي مراتع و جنگل‌ها از سه تا 10 سال حبس درنظر گرفته شده است، روز گذشته سرهنگ علي عباس‌نژاد، فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري از بازداشت 40 نفر در اين رابطه خبر داد. او همچنين معتقد است که امسال وقوع آتش‌سوزي‌هاي عمدي در جنگل‌ها و مراتع کشور بيشتر شده است و در ادامه تصريح کرد:‌ درصدي از اين آتش‌سوزي‌ها از نظر ما مشکوک است و تاکنون نيز 40 نفر از عوامل آتش‌سوزي‌ها - چه سهوي و چه عمدي- دستگير شده‌اند. اين اقدام جرم است و نيروهاي منابع طبيعي درصورت مشاهده چنين موضوعي پيگيري قضائي خواهند کرد.
بسياري از آتش سوزي‌ها عمدي است


محمد درويش ، فعال محيط زيست و عضو هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور در اين رابطه مي‌گويد: هستند اشخاصي که به‌صورت تعمدي جنگل‌ها را آتش مي‌زنند ولي با توجه به ترسالي که سال گذشته داشتيم تمام کارشناسان حدس مي‌زدند که چنين آتش‌سوزي‌هايي امسال در جنگل‌ها رخ دهد. اگر در سالي که ترسالي نباشد و با رخداد آتش‌سوزي‌هاي غيرعادي روبه‌رو باشيم آن وقت مي‌توانيم بررسي کنيم که چند‌درصد از آتش‌سوزي‌ها عمدي بوده است ولي امسال همه کارشناسان پيش‌بيني کرده بودند که تعداد آتش‌سوزي‌ها بيشتر خواهد شد چون علوفه‌هاي يک‌ساله زيادي در کف مراتع و جنگل‌ها وجود داشت و اين مسأله مي‌توانست احتمال آتش‌سوزي را تقويت کند. عضو هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه اظهار کرد: به‌نظر نمي‌رسد سهم قابل توجهي از آتش‌سوزي‌ها واقعا عمدي باشد هر چند که سهم قابل توجهي از آتش‌سوزي‌ها ريشه انساني دارد مثلا ممکن است راننده‌اي ته سيگار خود را به روي علوفه‌ها بيندازد و چون علوفه‌ها خشک هستند باعث آتش‌سوزي شود و اين آتش ادامه پيدا مي‌کند تا وسعت بسيار زيادي از جنگل را دربرمي‌گيرد يا مثلا يک چوپان يا گردشگري تمهيدات و نکات لازم را رعايت نمي‌کند و آتشي که روشن کرده را خاموش نمي‌کند که باعث آتش‌سوزي مي‌شود به هر حال امسال خيلي گزارش‌هايي را دريافت نکرديم که نشان دهد که آتش سوزي جنگل ها از عمد اتفاق افتاده باشد. درويش با بيان چند راهکار براي جلوگيري از آتش‌سوزي جنگل‌ها گفت: اول اينکه بايد يگان هوايي اطفاي حريق داشته باشيم که متاسفانه نداريم. دوم اينکه بايد سيستم‌هاي پايش با استفاده از سنجنده‌هاي سنجش از دور در کشور تقويت شود تا بلافاصله بعد از اينکه آتش‌سوزي رخ داد محل دقيق آن مشخص شود و در کمترين زمان، نيروهاي زبده جنگلبان و محيط بان بتوانند با کمک جامعه محلي آموزش ديده، خودشان را به منطقه برسانند و اجازه گسترش آتش را ندهند ديگر اينکه جامعه محلي را تقويت کنيم و به آنان اصول اوليه را ياد دهيم که در مواقع مواجهه با آتش سوزي چه کاري انجام دهند و در آخر اينکه به مردم و گردشگران، آسيب‌پذيري رويشگاه هاي جنگلي را يادآوري کنيم تا آنان با رعايت برخي از نکات ،احتمال رخ داد آتش‌سوزي را کم کنند.