ما کرونا نمی‌گیریم‌؟!

تهران در شرايطي در وضعيت هشدار کرونايي قرار دارد که طبق شواهد موجود مدت زمان طولاني است که در وضعيت قرمز قرار گرفته و در روزهاي گذشته مسئولان شهري تهران درباره اوج گرفتن بيماري به‌شدت هشدار داده‌اند. علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر وضعيت تهران را اسفناک مي‌داند و زهرا نژاد بهرام، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران اعلام کرد که شرايط پايتخت به لحاظ شيوع کرونا بسيار نگران‌کننده است. او همچنين معتقد است که ستاد ملي مقابله با کرونا بايد محدوديت‌ها را به پايتخت برگرداند و حتي با شدت بيشتري محدوديت‌ها اعمال شود. همچنين عليرضا زالي فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، قرمز اعلام نشدن وضعيت اين استان از نظر شيوع کرونا را اشتباه راهبردي خوانده است. به باور بسياري از کارشناسان، تهران به‌عنوان پايتخت ايران، نقش استراتژيکي در کنترل شيوع کرونا دارد، چون روزانه چند‌ميليون نفر از شهرهاي مختلف در پايتخت مشغول رفت و آمد هستند و همين امر به جابه‌جايي و شيوع کرونا در استان‌هاي ديگر کمک خواهد کرد و در عين حال جان 8 تا 10‌ميليون ساکن تهران را در خطر قرار خواهد داد.
ظرفيت بسياري از بيمارستان‌ها پر شده
مردم گوش‌هايشان را در مقابل هشدارها گرفته‌اند و ظاهرا در ميان جدال «جان» و «نان»، اولويت را فعاليت‌هاي اقتصادي و نان مي‌دانند، اما مدام در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي از تعطيل شدن کسب و کارها و زدن ماسک صحبت مي‌کنند اما در ظاهر اين موضوع در جامعه ديده نمي‌شود. بد نيست که در اين ميان به‌گفته‌هاي سيد مرتضي خاتمي، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس نگاهي بيندازيم که از پرشدن تخت‌هاي بيمارستاني در کشور ابراز نگراني شديد کرده است و معتقد است که ادامه‌ اين روند قواي کادر درمان را فرسوده‌تر خواهد کرد. او همچنين افزود: اگر فرصت بازتواني و شيفت‌هاي آرام‌تر را به کادر درمان ندهيم آنها هم نمي‌توانند خدمات مفيدي ارائه دهند نتيجه افزايش مرگ و مير، استهلاک کادر درمان و ايجاد مشکلات فراواني خواهد بود پس تقاضاي ما رعايت نکات بهداشتي و استفاده مؤکد از ماسک است. پيش از اين عليرضا زالي، فرمانده مقابله با کرونا در تهران، هشدار داده است که با طولاني شدن شيوع کرونا در ايران تعداد زيادي از پزشکان، پرستاران و ديگر کارکنان مراکز بهداشتي درماني به اين ويروس مبتلا شده‌اند و به همين دليل قادر به ارائه خدمات درماني نيستند. وي با اعلام ابتلاي 4500 نفر از کارکنان بهداشتي و درماني گفته: به‌دليل مزمن شدن بيماري بخش زيادي از کارکنان حوزه بهداشت و درمان به‌دليل ابتلا به کرونا از مدار خدمت رساني خارج شدند. بنابراين بايد حتي به‌صورت گذرا تدابيري در نظر بگيريم که با کاهش آمار بيماران فرصتي براي نفس تازه کردن تيم هاي درماني و بيمارستاني تهران فراهم کنيم.
اعمال محدوديت‌هاي جديد


باتوجه به ابلاغ دستورالعمل جديد محدوديت‌ها به کشور، ظاهرا اين محدوديت‌ها فقط به اجباري شدن ماسک در مراکز عمومي تاکيد دارد و اتفاق جديدي در اين دستورالعمل وجود ندارد. با توجه به مصوبه ستاد ملي مقابله با کرونا، استفاده از ماسک در همه مکان‌هاي عمومي و محل‌هاي تجمع از 15 تيرماه 99 اجباري شد. در همين حال و بر اساس بخشنامه 19 تيرماه معاون وزارت کشور، مسئولان ادارات و واحدهاي وابسته و تابعه مکلف شدند ضمن راهنمايي مراجعان در خصوص رعايت کامل دستورالعمل‌هاي بهداشتي، از ورود کساني که فاقد ماسک هستند به محيط اداري و مراکز ارائه خدمات جلوگيري و از ارائه خدمات به آنان خودداري کنند. مسئوليت نظارت بر حسن اجراي اين بخشنامه به‌عهده استانداران و روساي سازمان‌هاي وابسته و تابعه و شهرداران است.