مجلس نمي‌تواند دولت را زمين گير كند

آرمان ملي- الهام برخوردار: شايد هيچ نهادي اين روزها به اندازه قوه مقننه خبرساز نباشد. مجلس يازدهمي‌ها حالا که به‌زعم خود توانستند در غياب رقيب اصلي، مجلس را به‌طور کاملا در دست بگيرند و اين غنيمت را به دست بياورند، حالا گويي به فکر انتقام‌گيري از دولت افتاده‌اند. بهارستاني‌ها که از همان اول شروع‌به‌کار مجلس شمشير خود را براي دولت از رو بستند، با برخوردي تندي که در هفته گذشته با وزير خارجه محمدجواد ظريف داشتند اين هشدار را به روحاني دادند که خودش را آماده کند. همانطور که روز پنج‌شنبه هفته گذشته حجت‌الاسلام جواد نيک‌بين نماينده مجلس از جمع‌آوري امضا براي عدم کفايت حسن روحاني خبر داد و در صفحه شخصي‌اش در توئيتر نوشت: «بر اساس اصل 89 قانون اساسي و ماده 229 قانون آيين‌نامه داخلي ‎مجلس شوراي اسلامي ما نمايندگان ملت شريف ايران به 18 دليل خواستار طرح ‎استيضاح و اعلام عدم کفايت رئيس‌جمهور جناب حسن روحاني هستيم». البته طرح عدم کفايت رئيس‌جمهور اولين‌بار نيست که از سوي اصولگرايان کليد مي‌خورد چراکه در مجلس دهم نيز طيف دلواپس اصولگرا بارها تمام تلاش خود را کرد که اين طرح به نتيجه برسد اما موفق نشد. حالا ماجرا کاملا متفاوت است و رقباي اصلي حسن روحاني اکنون مجلس را به‌طور کامل در اختيار گرفته‌ و با خيالي آسوده‌تر درصدد به نتيجه رساندن طرح عدم کفايت رئيس‌جمهوري هستند. اصولگرايان سال پاياني سختي را قرار است براي حسن روحاني رقم بزنند سالي که خودشان مدعي هستند به پايان هم نخواهد رسيد. به گونه‌اي که موسوي‌لارگاني پيش از اين گفته بود اگر يازدهمي‌ها در طرح عدم کفايت نيز به نتيجه نرسند، فکر ديگري خواهند کرد.
مي‌خواهيم قضيه بني‌صدر را تکرار کنند!
يک نماينده مجلس در خصوص هدف خود و نمايندگان همسو از ارائه طرح استيضاح و عدم کفايت رئيس‌جمهور اظهار داشت: من قائلم به اينکه همان دلايلي که باعث شد بني‌صدر عزل شود، همان دلايل الان وجود دارد و اين دولت بايد استيضاح و عزل شود. حجت‌الاسلام نيک‌بين گفت: معتقدم ما در انقلاب دچار يک قانون نانوشته غلط شده‌ايم و آن اين است که هر کسي در جمهوري اسلامي براي يک مدت معيني منصوب به يک سمتي مي‌شود مي‌تواند هر کاري انجام دهد و هيچ‌کس نيست جلويش را بگيرد. اين قانون نانوشته غلط در حال حاضر انجام مي‌شود. هرکسي نماينده مجلس مي‌شود يا هرکسي رئيس‌جمهور مي‌شود بايد دوره‌اش بگذرد و هيچ‌وقت به غير از زمان بني‌صدر مجلس، به وظيفه قانوني خودش درست عمل نکرده است. وي افزود: حالا به خاطر مصالح و... ديگر مسائل به وظايف‌شان عمل نکردند. مجلس اين اختيار را دارد، بنابراين مي‌خواهيم روحاني را مانند بني‌صدر عزل کنيم» به‌هرحال جديت مجلس براي استيضاح حسن روحاني کاملا مشخص است، همان‌طور که پيش از اين جمع‌آوري 120 امضا براي ورود به مرحله نخست يعني سوال، خودش تاييدي بر اين امر بود. اما در اين ميان تحليل‌هاي مختلفي وجود دارد که برخي از تحليلگران و کارشناسان معتقدند اين هشداري به رييس‌جمهوري و زهرچشم گرفتن است. اين نماينده اصولگرا بيان کرد: در مقابل برخي تحليلگران بر اين باورند که چنين اقداماتي نه تنها هيچ دستاوردي نخواهد داشت بلکه به حاشيه کشاندن مجلس در شرايطي است که مباحث مهم‌تري را بايد در دستورکار قرار دهد. اين دسته هشدار مي‌دهند دامن زدن به چنين حواشي آن هم در شرايطي که کشور تحت شديدترين تحريم‌ها قرار دارد و جامعه از مشکلات معيشتي فراواني رنج مي‌برد نه تنها اعتماد مردم به مجلس از بين مي‌رود بلکه اعتبار نهادهاي تصميم‌گير از دست خواهد رفت.
احمدي‌نژادي‌ها به دنبال تخريب فضاي دو قوه


يک تحليلگر سياسي اصولگرا اظهار داشت: برخي از نمايندگان وابسته به محمود احمدي‌نژاد سعي دارند فضاي بين مجلس و دولت را تخريب کنند. شواهد نشان مي‌دهد برخي از نمايندگان جوان مجلس يازدهم در زمين محمود احمدي‌نژاد و اصولگرايان افراطي بازي مي‌کنند و اين روند ممکن است رابطه دو قوه «مقننه» و «مجريه» را به بن‌بست جدي بکشاند. عباس سليمي نمين گفت: اين تفکر که کار پس از انتخابات تمام مي‌شود و نمايندگان مجلس را بايد رها کنيم، کاملا غلط است. به نظر من بايد بزرگان جريان اصولگرا در هدايت نمايندگان جديد احساس وظيفه کنند. اگر يک نماينده مجلس در کار خود مرتکب خطايي مي‌شود، وظيفه بزرگان جريان سياسي حامي وي اين است که خطاي او را گوشزد کرده و جلوي تداوم آن را بگيرند. در مجلس کنوني، تاکنون هيات‌رئيسه مستقر سياست سنجيده‌اي را در قبال مسائل کلان کشور اتخاذ کرده است، اما برخي از بيرون پارلمان تلاش مي‌کنند که اين امر با اخلال مواجه شود. اين افراد نمي‌خواهند مجلس يازدهم موفق باشد. منظور من تنها رقباي اصلاح‌طلب نمايندگان کنوني نيست، بلکه برخي از اصولگرايان نيز در اين مسير گام برمي‌دارند. انتظار ما از مجلس جديد اين است که با دولت آقاي روحاني تعامل کند و ضعف‌هاي موجود در کار دولتي‌ها را نيز برطرف کند. نگاه تقابلي مجلس نسبت دولت، در نهايت منجر به يک بن‌بست در کار اين دو قوه خواهد شد.
چه کسي از سقوط دولت سود مي‌برد؟
با اين حال به نظر مي‌رسد ساقط کردن دولت از اتاق فکري مي‌آيد که طيف دلواپس جريان اصولگرايي، آن را مديريت مي‌کنند در اين بين اصولگرايان نيز چندان بي‌ميل نيستند که چنين اتفاقي رخ بدهد. اما ساقط کردن دولت و طرح عدم کفايت حسن روحاني امري نيست که اصولگرايان بخواهند به‌سادگي شانه از زير آن خارج کنند و همه مسئوليت چنين رفتاري را متوجه دلواپسان کنند. اصولگرايان اگر بخواهند تمام مسئوليت چنين رفتاري را متوجه دلواپسان کنند، نه تنها شرايط براي به‌دست گرفتن دولت بعدي فراهم نخواهد شد بلکه همين مجلسي را که در غياب رقيب و کمترين سطح مشارکت به‌دست آورده‌اند نيز از دست خواهند داد. بنابراين نگراني از به‌دست گرفتن فضاي کشور توسط تندروها و طيف دلواپس بايد دغدغه نخست خود اصولگرايان باشد، چرا که ادامه چنين روندي آن هم در شرايط کنوني کشور نه به حل مشکلات کمکي مي‌کند بلکه سنگ‌اندازي براي عبور از بحران تلقي مي‌شود.