دلایل اصرار مسئولین به برگزاری آزمون کنکور

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: هر چه به زمان کنکور نزدیک تر می‌شویم نگرانی ها در خصوص نحوه برگزاری این آزمون افزایش می یابد.
براساس تصمیمی که ۱۶ اردیبهشت ۹۹ از طریق ستاد مقابله با کرونا اعلام شد، قرار شد آزمون دکتری ۹۹ روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته پنج‌شنبه ۲ مرداد و جمعه ۳ مرداد، کنکور سراسری پنج‌شنبه ۳۰ و جمعه ۳۱ مرداد، آزمون فنی و حرفه‌ای جمعه ۱۴ شهریور و آزمون کارشناسی ناپیوسته جمعه ۱۴ شهریور برگزار شود و پیش از این نیز قرار بود آزمون دکتری روز جمعه ۹ خرداد و آزمون ارشد در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد ماه جاری برگزار شوند. زمزمه های تعویق مجدد زمان برگزاری آزمون های مهم در حالی شنیده شد که چندی پیش سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات و دستورالعمل برگزاری آزمون دکتری که قرار است پنج شنبه برگزار شود را اعلام و تاکید کرد کارت ورود به جلسه آزمون از ۲۳ تیر ماه بر روی سایت این سازمان قراردارد. این در حالی است که مسئولین طی چند روز آینده بار ها و بار ها اعلام کرده اند که زمان کنکور به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد و این آزمون لغو نمی شود. در شرایط موجود
که شهر های مختلف کشورمان در شرایط قرمز کرونا قرار گرفته اند
برخی به این موضوع فکر می کنند که اصرار مسئولین برای


برگزاری کنکور بر چه پایه ای استوار است؟ در این بین برخی به اصرار مافیای کنکور به برگزاری آزمون اشاره می کنند و برخی دیگر پایه و اساس آموزش کشور را بر مبنای کنکور می دانند. در این بین سوالی که مطرح است این است که آیا واقعا اجرای آزمون کنکور به صلاح دانش آموزان است؟
>کنکور لغو نمی شود
درپی شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران و همچنین اعلام وضعیت قرمز در بسیاری از این شهرها زمزمه های تغییر زمان برگزاری آزمون های سراسری از جمله آزمون دکتری، کنکور و کارشناسی ارشد و همچنین آزمون های وزارت بهداشت از سوی برخی مسئولان از جمله اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و همچنین برخی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا قوت گرفت. البته مسئولان وزارت علوم و شخص وزیر بر برگزاری زمان اعلام شده آزمون های
فوق تاکید کردند و اعلام کرده‌اند برگزاری آزمون‌ها به هیچ عنوان به تعویق نیفتاده یا لغو نمی شود به طوریکه دکتر غلامی،
وزیر علوم روز سه شنبه در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در اظهار نظری با تاکید بر اینکه زمان برگزاری آزمون های مرداد ماه به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند، گفت: «چند روز پیش با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این موضوع را عنوان کردم هیچ کسی در این کمیسیون موافق تاخیر یا تغییر آزمون‌ها نبود و فقط نگرانی هایی در خصوص شیوع کرونا ویروس داشتند که البته در این زمینه نیز سازمان سنجش آموزش کشور پیش بینی های لازم را انجام داده است و امیدواریم بدون مشکل این آزمون ها را برگزار کنیم. دانش آموزان حدود دو هفته در کلاس های درس حضور یافتند و حتی امتحانات نهایی خود را داده‌اند ما برای آزمون سراسری فقط حدود سه ساعت وقت آنها را می خواهیم که در یک فضایی با استاندارد بالا حضور داشته باشند و آزمون های خود را ارائه دهند و در این سه ساعت حتماً خود داوطلبان رعایت خواهند کرد و ما نیز تمهیدات لازم را از نظر دستورات بهداشتی لحاظ کرده‌ایم.»
>کرونایی‌ها چگونه کنکور می‌دهند؟
اصرار ها به برپایی کنکور تا جایی ادامه پیدا کرده است که حتی روز گذشته چگونگی برگزاری آزمون برای کرونایی ها نیز اعلام شد؛ فاطمه زرین‌آمیزی، رئیس روابط عمومی و سخنگوی سازمان سنجش، درباره تعیین جایگاه برای داوطلبان کرونایی در جلسه آزمون گفت:« داوطلبان مبتلا به کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت در مکان مجزا از دیگر داوطلبان آزمون می‌دهند. برای این افراد حوزه خاصی در نظر گرفته می‌شود.»
او درباره تمهیدات بهداشتی برای مراقبان در جلسه آزمون برای داوطلبان کرونایی افزود: «بی‌شک کسی که کرونا داشته در حوزه ویژه آزمون می‌دهد باید مراقبان او هم از ویژگی خاصی برخوردار باشند.» زرین آمیزی درباره کم و کیف رعایت تمهیدات بهداشتی اظهار کرد: « هر گونه اقدام وابسته به محل برگزاری آزمون تعیین شده و ابلاغ می‌شود.»
سخنگوی سازمان سنجش درباره مراقبان در جلسه آزمون داوطلبان کرونایی گفت: «تمامی مراقبان و کادر اخذ آزمون مجهز به لباس مخصوص با ماسک، شیلد و دستکش هستند.»
زرین آمیزی در پاسخ به این سوال که محیط مجزا برای داوطلبان در
مراکز درمانی اندیشیده شده یا خیر؟ افزود:« فعلا معلوم نیست، بلکه به تعداد داوطلبان در شهرها نحوه برگزاری آزمون تعیین می‌شود.»او درباره تمهیدات برای برگزاری آزمون تاکید کرد: «بیش از یک ماه برای برگزاری آزمون فرصت باقی است، طبیعتا در زمان برگزاری آزمون تمهیدات مناسب اندیشیده می‌شود.» با این حال سوالی که در این بین مطرح می شود این است که چرا برگزاری کنکور تا این حد مهم است که مسئولان حاضرند جان دانش آموزان زیادی را در معرض خطر قرار بدهند اما این آزمون را برگزار کنند؟ آیا پای مافیای کنکور در میان است؟
>عدالت آموزشی رعایت شود
محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در این خصوص به آفتاب یزد
گفت:« نمی توان گفت به قطعیت ریشه اصرار مسئولین به مافیای کنکور
وصل است یا خیر، اما موضوعی که وجود دارد این است که کرونا و وضعیت شیوع این بیماری مسئولین حوزه آموزشی را در یک چند راهی قرار داده است، اولین راه برای مسئولین این است که همین وضعیت را ادامه بدهند و کنکور و آزمون های آموزش عالی را به صورت مداوم عقب بیاندازند، دوم اینکه به قطعیت کنکور را در سر موعد مقرر برگزار کنند و سوم اینکه اصلا کنکور را برگزار نکنند. هر کدام از این راه ها با خوبی ها و بدی هایی همراه است و موافقان و مخالفان خودش را دارد، اگر از دید یک دانش آموز کنکوری به این ماجرا نگاه کنیم مطمئنا می خواهیم هر چه زودتر آزمون برگزار شود و روز های سخت قبل از آزمون به پایان برد، خانواده های دارای دانش آموزان کنکور هم به غیر از نگرانی هایی که در خصوص ابتلای فرزندشان دارند، نگرانی و استرس آزمون سر نوشت ساز کنکور را هم دارند و دلشان می خواهد هر چه زودتر این آزمون برگزار شود. حتی دانش آموزانی که خودشان را برای کنکور آماده نکرده اند هم علاقه دارند هر چه زودتر این شرایط پایان بپذیرد. در واقع یک واقعیتی وجود دارد و آن هم این است که کنکور یک پروسه آزار دهنده است و همه را آزار می دهد به همین دلیل هم عقب انداختن کنکوراصلا کار درستی نیست.»
او در ادامه تاکید کرد:« پروسه کنکور یک پروسه یک ساله است، یعنی دقیقا از زمانی که کنکور برگزار می شود خیلی ها برای کنکور سال بعد برنامه ریزی می کنند، حتی خیلی از مدارس دولتی و غیر دولتی برای برگزاری کلاس های کنکور سال بعد برنامه ریزی
می کنند به همین دلیل به تعویق انداختن کنکور همه این
برنامه ریزی ها را با مشکل رو به رو می سازد. از طرف دیگر نمی توان
کنکور را بر گزار نکرد یا از یک حدی دیر تر برگزار کرد چرا
که سال تحصیلی بعد در آموزش و پرورش و آموزش عالی
گره خورده به سرنوشت داوطلبین کنکور و باید سرنوشت قبول شدگان مشخص شود تا روال کاری این دستگاه ها نیز مشخص شود. بنابر این تنها راه چاره این است که کنکور با حفظ پروتکل های
بهداشتی برگزار شود. فارغ از این در حال حاضر تنها بحث
مافیای کنکور مطرح نیست، ما یک بحث مافیای آموزش عالی هم داریم. طبق آماری که اعلام شده است 92.5 درصد از دانشگاه های ما پولی هستند و تنها 7.5 درصد از دانشگاه های دولتی هستند. باید هزینه جاری دانشگاه های پولی تامین شود، یکی از دلایل اصرار مسئولین به برگزاری کنکور هم همین موضوع است.» او در خصوص کیفیت سنجی کنکور 99 گفت:« سال گذشته نکته ای وجود داشت که در اسامی اعلام شده سال پیش نمود پیدا کرد و آن هم صد نفر اول کنکور بود که حتی یک دانش آموز دولتی هم در آن نبود. تقریبا 73 درصد صد نفر برتر از مدارس تیزهوشان و سمپاد بودند و کمتر از 30 درصد آن هم مربوط به مدارس غیر دولتی بودند. این موضوع یک نماد خیلی زشت از بی عدالتی آموزشی بود. امسال به نظر می رسد که این شکاف بیشتر هم باشد و دلیل آن هم این است که ما هر چقدر حساب کنیم امکانات آموزش از راه دور برای خیلی از دانش آموزان یک گسیختگی آموزشی ایجاد می کند یعنی عده ای امکانات پیشرفته ای داشتند و مدارسشان غیر دولتی بوده و امکانات آموزشی خیلی خوبی برای آن ها فراهم بوده اما دانش آموزان نا برخوردار در مناطق نا برخوردار و دولتی های معمولی و غیر برای برگزاری کلاس های آنلاین و از راه دور با مشکلات زیادی مواجه بودند.
به نظر می رسد که باز هم دانش آموزان غیر دولتی در کنکور امسال از وضعیت بهتری برخوردار باشند.عاقلانه موضوع این است که از بخش هایی که دانش آموزان تدریس حضوری نداشته‌اند سوال کمتری مطرح شود تا بچه ها را با چالش های جدی مواجه نسازند و عدالت آموزشی تا حدی حفظ شود.»با توجه به اینکه چند روز بیشتر به برگزاری اولین آزمون سراسری باقی نمانده است این روز ها نگرانی ها برای داوطلبان دو چندان است چرا که نگرانی در خصوص آزمون کنکور از یک سو و نگرانی از
ابتلا به کرونا در سر جلسه آزمون از سوی دیگر آن ها را احاطه کرده است. اما با توجه به این که مشخص نیست که بحران شیوع کرونا کی تمام خواهد شد به نظر می رسد بهترین راه برگزاری آزمون کنکور با حفظ پروتکل های بهداشتی است.