«کوه پارک» میزبان مردم شد

شهردار مشهد عصر پنج شنبه با انتشار پستی در اینستاگرام، افتتاح رسمی کوه پارک مشهد را اعلام کرد. «محمدرضا کلائی» با اعلام این خبر نوشت : «مردم نازنین مشهد، سلام. از امروز کوه پارک مشهد پذیرای شماست. کوه‌پارک مرهم کوچکی بر زخم درخت‌های توت وکیل‌آباد و سپیدارهای ملک‌آباد است. با بیش از یک میلیون درخت که به عشق شما کاشته ایم. گشایش کوه‌پارک با شعار «خانواده امن‌ترین جای دنیا»به جای «خانه امن‌ترین جای دنیا» انجام می‌گیرد، در شرایط بحرانی و پیچیده فعلی کرونا، کوه‌پارک مجال مختصری برای ارائه خدمت خانواده‌محور است. به همین دلیل هم همکارانم همت کرده و پروژه ای ٣۶ ماهه را به صورت شبانه روزی در حدود ۴ ماه برای شما مردم نازنین آماده کردند. باورم اینه که سیاست‌گذاری‌های پیشگیری و مهار کرونا، نباید مدام توپ رو به زمین مردم بیندازه، در کنار هر سلب و حذف باید ایجاب‌ها و افزوده‌هایی باشه. در کنار هر سیاست و دستورالعمل محدودیت‌زا و ممنوعیت‌آور باید راهی جایگزین و روشی نوین پیشنهاد داد وگرنه مردم رو در برابر هم قرار خواهیم داد و تعارضات بین فردی افزایش پیدا می کنه یا حتی مردم رو در برابر خودشون قرار می‌ده و به تعارضات درون‌فردی دامن می‌زنیم. وقتی از فاصله‌گذاری اجتماعی صحبت می‌کنیم به فضا و عرصه عمومی زیادی نیاز داریم تا فاصله‌گذاری، عملی و شدنی باشه. کوه‌پارک با بیش از دو میلیون متر مربع معادل ٢۵٠برابر یک زمین فوتبال یا حدود ٣ برابر پارک ملت، سرانه عرصه عمومی در شهر مشهد رو به میزان زیادی افزایش می‌ده. کوه‌پارک یک پروژه مُرده بود. محل مناقشات و قربانی بخشی‌نگری‌ها. یک کار ناتمام بر سینه ارتفاعات جنوبی مشهد که هزینه‌ها و آثار زیست‌محیطی‌اش رو قبلاً پرداخته بودیم و در فراموشی و سوءتفاهم از دست داده بودیمش. امروز کوه‌پارک سهم شماست. خودتون به بولوار شهید فکوری، انتهای دلاوران قدم رنجه کنید، ببینید، قضاوت کنید و برخوردار شوید.»
افتتاح مجازی برای حفظ سلامت شهروندان
شهرداری مشهد نیز با انتشار خبری درباره روند و جزئیات این پروژه، اعلام کرد :  پروژه «کوه پارک مشهد» به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاکید برحفظ سلامت شهروندان دراقدامی که شاید نمونه آن کمترباشد با انتشار پیامی اینستاگرامی از سوی شهردار مشهد افتتاح شد و برای استفاده دراختیارمردم قرارگرفت. در ادامه این خبر آمده است: در طول
12-10 سال گذشته اراضی ارتفاعات جنوبی که در اختیار سازمان ها و دستگاه های دولتی قرارداشت گام به گام برای درختکاری و تبدیل شدن به فضای سبز، در اختیار شهرداری قرار داده شده و تا کنون در عرصه 3000 هکتاری بیش از یک میلیون و 200 هزار اصله درخت از گونه های بومی و مقاوم که مصرف آب کمی دارند کاشته شده است. امکانات و زیرساخت های لازم رفاهی از قبیل سرویس بهداشتی، غرفه های محدود برای تامین ملزومات ضروری، پایگاه بهداشتی، اورژانس و نمازخانه نیز درمسیر5 کیلومتری ارتفاعات جنوبی آماده و همه این زیرساخت ها با سازه های سبک و منطبق با محیط زیست اجرا شده است. در کنار این زیرساخت ها، المان های فرهنگی نیز نصب و نورپردازی هایی  در آیلندهای میانی مسیرشمالی و مسیرهای دوچرخه انجام شده است. همچنین برای بهره مندی بهتر شهروندان از فضاهای ارتفاعات جنوبی حدود 4.5 کیلومترمسیر دوچرخه سواری و پیاده روی نیزدرکوه پارک مشهد،به شکل کوهستانی اجرا شده است.