وام ٥٠ميليوني به مستاجران و تعادل در بازار ارز

آرمان ملي: رئيس‌جمهور با بيان اينکه بانک مرکزي در حال تلاش براي متعادل‌سازي قيمت ارز است، از کمک سه کشور به ايران در زمينه تعادل بخشيدن به نرخ ارز در بازار خبر داد. حسن روحاني در جلسه ديروز هيات دولت با بيان اينکه دولت مساله ازدواج و تشکيل خانواده را بسيار مهم مي‌داند، اظهار کرد: تسهيلات بهتري در زمينه وام ازدواج يعني 30هزار ميليارد تومان پرداخت شد. امسال هم همين رقم پرداخت مي‌شود. وي ادامه داد: دو گام مهم در زمينه مستاجرين برداشتيم؛ اجاره روند صعودي غيرمنطقي پيدا کرده بود که براي آن سقف تعيين کرديم. اقدام ديگري که به‌زودي اجرا مي‌شود، دادن وديعه از سوي بانک به مستاجرين است، دولت براي آنهايي که داراي حقوق ثابت هستند مثل کارگران و کارمندان و خانواده‌هايي که تحت حمايت کميته امداد يا بهزيستي هستند وام در نظر گرفته؛ 50ميليون تومان در تهران، در شهرهاي بزرگ 30ميليون و شهرهاي کوچک‌تر 15ميليون تومان با سود 13 درصد که وام مي‌توانند بگيرند که بعد از پايان اجاره، اصل پول را بايد به بانک برگردانند.
روحاني در ادامه با اشاره به اينکه در پاييز همسان‌سازي حقوق بازنشستگان را عملياتي مي‌کنيم. وي بيان کرد: دولت 32هزار ميليارد تومان بدهي خود به سازمان تامين اجتماعي را پرداخت کرد که اين بدهي در 14سال ايجاد شده بود. رئيس‌جمهور گفت: بايد براي شرايط بازار و گراني‌ها چاره‌انديشي کرد و بانک مرکزي در حال تلاش براي متعادل‌سازي قيمت ارز است. صادرکنندگان بايد ارز را به سامانه نيما عرضه کنند که اين کار شروع شده است. روحاني خاطرنشان کرد: يک وزارتخانه قادر نيست صنعت، معدن و بازرگاني را در شرايط سخت تحريم اداره کند، ما بيش از سه سال منتظر تصميم مجلس براي تفکيک وزارتخانه صمت هستيم. بايد روند چرخه کالا به صورت آنلاين اعلام شود. بايد اطلاعات در اين زمينه به‌روز باشد. بايد مشخص باشد ارز چگونه در حال چرخش است.
رئيس‌جمهوري اظهار کرد: مي‌خواهم خبر خوشي به مردم بدهم و آن اينکه در حال ورود به اينترنت نسل پنجم هستيم و از روزهاي آينده اين نسل کار خود را در تهران آغاز مي‌کند و به‌تدريج گسترش پيدا مي‌کند؛ اين تحولي بزرگ در عرصه ديجيتال است. روحاني تاکيد کرد: نسل پنجم فقط براي ارتباطات نيست، بلکه براي اقتصاد ديجيتال کشور است. وي افزود: سال قبل مرکز هوش مصنوعي را افتتاح کرديم و امسال اعلام مي‌کنيم که فعاليت نسل پنجم را آغاز کرديم و از وزارت ارتباطات مي‌خواهم در روزهاي آينده براي مردم توضيحات لازم را ارائه کند.
روحاني همچنين با اشاره به فعاليت‌هاي ديپلماتيک ايران هفته‌هاي گذشته خاطرنشان کرد: از سال 92 از لحاظ مسير حرکت سياسي مسيري بسيار صحيح را انتخاب کرديم و اين مسير را ادامه مي‌دهيم و دستاوردهاي بسيار مهمي را در روابط سياسي، اقتصادي، مسائل امنيت منطقه، روابط چندجانبه با کشورهاي مختلف در موضوعات مختلف داشته‌ايم. رئيس‌جمهور ادامه داد: در هفته‌هاي اخير هم شاهد تلاش و فعاليت هستيم؛ که نمونه آن هم تلاشي است که با دولت همسايه خود عراق داشتيم. وي با اشاره به سفر نخست‌وزير عراق به تهران اظهار کرد: سه‌شنبه نخست‌وزير اين کشور به تهران سفر کرد و ملاقات‌هاي بسيار مهمي داشت که در راس آن با مقام معظم رهبري ديدار کردند. در جريان اين سفر توافقات بسيار خوبي ميان ايران و عراق در زمينه رفت‌وآمد‌هاي گمرکي، مسائل اقتصادي و روابط بانکي انجام شد که اميدواريم عملياتي شود. وي با بيان اينکه تماس‌ها و روابط سياسي خوبي از سال‌هاي قبل با چين و روسيه داشتيم که در هفته‌هاي اخير اين روابط قوي‌تر شده است، افزود: من پيامي در زمينه تقويت روابط ايران و روسيه در زمينه مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي داشتم که از طريق وزير امور خارجه براي رئيس‌جمهور محترم روسيه فرستادم که با استقبال ايشان مواجه شد.