مرگ فقط برای همسایه نیست

آرمان ملي: «219 فوتي در يک روز بر اثر ابتلا به کرونا» اين روزها خيلي از اين آمارها شوکه نمي‌شويم و ظاهرا جامعه و مردم ترس‌شان از کرونا ريخته و به اين نتيجه رسيده‌اند که مرگ فقط براي همسايه است. در روزهاي شلوغ اما بدون هياهوي آرامستان‌هاي سراسر کشور، شمار درگذشتگان کرونا در 152 روز گذشته به 14‌هزار و 853 نفر رسيد و سه‌هزار و 609 نفر نيز در وضعيت شديد اين بيماري بر روي تخت‌هاي آي سي يو قرار دارند. در اين شرايط بسياري از مردم فقط اميدوارند که در صورت ابتلا به کرونا که به باور آنها اجتناب ناپذير است، بيمار بدون علائم باشند و خودشان را براي اين روزها آماده کرده‌اند. اين در حالي است که مسئولان از رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي توسط 85‌درصد مردم خبر مي‌دهند، اما آنچه که در آمار و ارقام مشاهده مي‌شود اين‌درصد همکاري مردم را نشان نمي‌دهد، کما اينکه در صورت زدن ماسک، شست و شوي مرتب دست‌ها و رعايت فاصله‌گذاري فيزيکي‌درصد مبتلايان به شکل محسوسي کاهش پيدا مي‌کند. با اين حال همانند روزهاي گذشته استان‌هاي مازندران، فارس، آذربايجان‌هاي شرقي و غربي، خراسان رضوي، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ايلام در وضعيت قرمز قرار دارند و استان‌هاي تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوين، مرکزي، خراسان شمالي، همدان، خراسان جنوبي، سمنان، سيستان و بلوچستان، اردبيل و کهگيلويه و بويراحمد هم وضعيت هشدار را تجربه مي‌کنند. بنا بر اعلام سيما لاري، سخنگوي وزارت بهداشت از سه شنبه (31 تير) تا (يکم مرداد) 2586 مورد جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند و 219 بيمار نيز به‌دليل اين بيماري جان خود را از دست دادند. با احتساب به اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 281‌هزار و 413 نفر رسيد. وي همچنين با اشاره به استان‌هايي با وضعيت قرمز گفت: در مجموع شهرستان‌هاي قرمز هشت‌درصد کاهش داشته اما شهرستان‌هاي هشدار 40‌درصد افزايش داشته‌اند. به‌عنوان مثال در استان مازندران آمار بستري روزانه به سه برابر افزايش يافته و در حال حاضر 17 شهرستان اين استان در وضعيت قرمز قرار دارند.
چرا مرگ رکورد مي‌زند؟
روز سه‌شنبه (31 تيرماه) با 229 فوتي، رکورد مرگ و مير بر اثر کرونا را در يک روز به خود اختصاص داد و در آماري بي‌سابقه در دو روز گذشته 448 نفر در کشور جان‌شان را از دست داده‌اند. در اين بين سوالي که وجود دارد اين است که چرا آمار فوتي‌هاي کرونا رکورد مي‌زند؟‌ در پاسخ به اين سوال ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت معتقد است: برگزاري مراسم‌ عروسي و عزا، عادي سازي شرايط و عادي‌پنداري شيوع بيماري باعث اوج گيري آمار مبتلايان و فوتي‌ها در کشور شده است. اين موضوع ناشي از آن است که در مقاطعي رعايت فاصله گذاري اجتماعي در سطح جامعه کاهش يافت و مردم با برگزاري مراسم‌هاي عروسي و انجام سفرها پروتکل‌هاي بهداشتي، به خطر کرونا بي‌اعتنا بودند. همچنين دولت به‌دليل نيازهاي اقتصادي مجبور به بازگشايي اصناف و اماکن شد. همچنين آمار مبتلايان نيز شيب نموداري صعودي به خود گرفته و به‌طور ميانگين روزانه 2500 نفر به کرونا مبتلا مي‌شوند که سهم قابل توجهي از اين آمار مربوط به استان تهران با وضعيت زرد است!‌ در اين شرايط عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با کروناي پايتخت، بهترين راه‌حل را کاهش ميزان توليد بيماري اعمال اقدامات محدود‌شونده براي مردم مي‌داند و مي‌گويد: در تهران در حال شناسايي نقاط داغ پرتردد ايجاد‌کننده خوشه‌هاي بيماري هستيم که به‌زودي نتايج آن را اعلام خواهيم کرد. زالي با اشاره به استفاده 62‌درصدي تهراني‌ها از ماسک گفت: براساس مطالعات انجام شده 62‌درصد همشهريان تهراني از ماسک استفاده مي‌کنند و در ادارات نيز اين ميزان به 83‌درصد رسيده است.
شهادت 138 تن از مدافعان سلامت


در اين شرايط که کشور با موج شديد ابتلا به کرونا مواجه است، يکي از پيامدهاي خطرناک اين موضوع خستگي مفرط کادر درماني و ابتلاي گروهي پزشکان و پرستاران است. طبق آخرين آمار سازمان نظام پزشکي تاکنون 138 تن از مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا شهيد شده‌اند و طبق آخرين آمار 20.37‌درصد از شهدا در گروه پرستاري بودند. ساير پرسنل اعم از خدمات، تاسيسات، آزمايشگاهيان و... 19.19‌درصد از شهدا را به خود اختصاص داده‌اند. جامعه پزشکي ائم از عمومي و متخصص 60‌درصد از شهدا را به خود اختصاص دادند که از اين تعداد 28‌درصد پزشکان عمومي هستند و 32‌درصد از تخصص‌هاي مختلف بوده‌اند. بيشترين تخصصي که تا اين لحظه بيشترين شهيد را داده جداي از پزشکان عمومي که بيشترين شهيد را داده‌اند، پزشکان داخلي که 8.45‌درصد شهداي سلامت را به خود اختصاص داده، گروه زنان و زايمان با 5.28‌درصد و بعد اطفال با4.16 بوده‌اند. همچنين گروه بيهوشي با 3.29‌درصد شهيد و قلب و عروق، جراحي و ماما حدود 2.5‌درصد و گروه داروساز و دستياران که با کمترين حقوق و درآمد جان‌نثاري مي‌کنند، نيز د رده بعدي جزو شهدا بوده‌اند.