انتخاب کدخدایی به عنوان رئیس جدید پژوهشکده شورای نگهبان درحالی است که پیش‌بینی می‌شود تعامل این شورا با نخبگان افزایش یابد

چشم انداز تقویت نگاه تخصصی در شورای نگهبان
آفتاب یزد- گروه سیاسی: یکی از مهمترین انتقاداتی که همواره به مسئولان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی می‌شود این است که آنها چندان میل و رغبتی به مشورت و مشاوره در تصمیم‌گیری‌ها ندارند. این رویه موجب شده تا بسیاری از نهادهای کشور از حداقل ارتباط با سایر بخش‌های جامعه به ویژه بخش نخبگان و دانشگاهیان دور باشند. این درحالی است که تاکید بر تخصص در کشورهای توسعه یافته موجب شده تا نهادهای تصمیم ساز درباره
موضوعات مختلف به کارشناسان علمی رجوع کنند. در این زمینه یکی از نهادهایی که چندسالی است گامی تدریجی اما بزرگ برداشته شورای نگهبان است. پژوهشکده شورای نگهبان با هدف ارتباط‌گیری موثر این شورا با بخش‌های مختلف دانشگاهی کشور برای بهبود عملکرد شورا از سال 1392 آغاز به کار کرده است. این پژوهشکده پیش از این در چارچوب و نام مرکز تحقیقات شورای نگهبان نیز از سال 1376 فعال بود. با این حال تبدیل این مرکز به پژوهشکده در راستای گسترش و تعمیق فعالیت‌های شورا با نهادهای علمی و دانشگاهی انجام شده است. از جمله رسالت‌هایی که برای این پژوهشکده در نظر گرفته شده است می‌توان به بررسی تمام مصوبات مجلس و ارائه نظر مشورتی مستدل و مستند به شورای نگهبان در خصوص مغایرت یا عدم مغایرت آنها با قانون اساسی: در این راستا، از زمان ارائه طرح یا لایحه به مجلس، جمع‌آوری مدارک و مستندات و پیگیری روند تصویب در مجلس، در مرکز تحقیقات انجام می‌گیرد تا بتوان در زمان مقرر و با اتقان کافی، نظریه مشورتی را به شورای نگهبان ارائه نمود. علاوه بر این انجام مطالعات در حوزه‌های مربوط به وظایف شورای نگهبان خصوصاً حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با هدف کسب آمادگی جهت ارائه نظرات مشورتی به شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس و نیز استفساریه‌های واصله در خصوص تفسیر اصول قانون اساسی و همچنین با هدف شناخت خلاهای قانون اساسی و ارائه پیشنهاد متناسب برای رفع آنها، تبیین نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران در قالب کتاب و مقاله بر پایه متن قانون اساسی و مبانی آن و نیز نظرات شورای نگهبان به عنوان نهاد مفسر و مبیِّن قانون اساس، انجام مطالعات نظری و روشی در خصوص تفسیر و خصوصاً تفسیر قانون اساسی، انجام مطالعات در خصوص انتخابات و نظارت بر آن و انجام مطالعات تطبیقی در حوزه‌های مرتبط با شورای نگهبان خصوصاً حقوق اساسی و بهره‌گیری از آن جهت ارائه نظرات مشورتی متقن‌تر به شورای نگهبان از دیگر رسال‌های این پژوهشکده به شمار می‌رود.
این پژوهشکده را عباس کدخدایی سخنگوی فعلی شورای نگهبان تاسیس کرد. حالا او با حکم آیت الله جنتی به ریاست پژوهشکده شورای نگهبان رسیده است. این انتصاب یک هفته پس از آن روی داد که آیت الله جنتی در ملاقات با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، از لزوم نقش آفرینی جدی‌تر پژوهشکده این شورا در ارتباط با نمایندگان در امر قانونگذاری و کمک به افزایش سرعت تصویب قوانین و تعامل فعال با دستگاه‌ها سخن گفت. عباسعلی کدخدایی استاد تمام حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران است که سابقه عضویت در هیئت امنای دانشگاه تهران، مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، رئیس موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، مدیر مسئولی و سردبیری مجلات و فصلنامه‌های حقوقی و... را در کارنامه دارد.
اهمیت پژوهش در شورای نگهبان از آن جهت مورد تاکید است که این شورا وظیفه تفسیر قانون اساسی را نیز برعهده دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از رویدادها خارج از مرزهای کشور رقم می‌خورد و قوانین و لوایح مختلف بین‌المللی نیز وجود دارد که دست آخر برای تایید به شورای نگهبان ارسال می‌شود لازم است تا این شورا با بهره‌گیری از متخصصان علمی و دانشگاهی متون مختلف را در راستای هر نوع طرح و لایحه‌ای که ارسال می‌شود بررسی کند. پژوهشکده شورای نگهبان این فرصت را فراهم می‌کند تا مبنای علمی تصمیمات شورای نگهبان در مواجهه با مسائل روز به‌طور حداکثری افزایش یابد. به نظر می‌رسد با توجه ویژه‌ای که در دوره حاضر به این پژوهشکده شده باید منتظر تاثیرگذاری روزافزون دستاوردهای آن بر تصمیمات شورای نگهبان باشیم. از سوی دیگر این پژوهشکده فرصت تعامل با نهادهایی علمی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری، مرکز پژوهش‌های مجلس و وزرات علوم را نیز فراهم خواهد کرد.