پویش «هر خانه ایرانی، یک هیئت قرآنی» تمسک به سیره امام حسین (ع) است

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان مسئول کارگروه قرآن ستاد عملیات محرم و صفر سازمان تبلیغات اسلامی با لحاظ شرایط فعلی کشور و لزوم زنده نگه داشتن آیین‌های عزاداری سالار شهیدان و یاران باوفایش و با تبعیت از توصیه رهبر انقلاب مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای ۱۰ عنوان ویژه‌برنامه قرآنی در ماه‌های محرم و صفر نموده است.
هر خانه ایرانی، یک هیئت قرآنی
حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن کریم در گفتگو با «جوان» می‌گوید: قیام عاشورا و حرکت اباعبدالله (ع) برگرفته از فرهنگ ناب قرآن است و انس با قرآن باعث حرکت در صراط مستقیم و تصحیح مسیر حرکت انسان می‌شود. ارتباط قلبی با قرآن کریم از توصیه‌های اهل بیت (ع) است و آن‌ها ما را به تمسک به قرآن هدایت می‌کردند.
اخوان صباغ با اشاره به اینکه امسال پویش قرآنی از سوی این نهاد طراحی شده است، می‌افزاید: الحمدلله هر ساله سازمان دارالقرآن در ایام محرم فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد، امسال نیز با توجه به شرایط موجود دو پویش ملی را در دارالقرآن طراحی کردیم که رویکرد آن‌ها انس و الفت با قرآن است.


رئیس دارالقرآن می‌گوید: پویش اول «هر خانه ایرانی یک هیئت قرآنی» است که در آن روضه‌های خانگی و قرائت قرآن انجام خواهد شد و نیت آن نورانی کردن خانه‌ها با نور قرآن است.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به ارادت مردم به قرآن و اهل بیت (ع) پیش‌بینی می‌شود تا شب عاشورا هزاران ختم قرآن در این پویش ملی انجام شود.
ختم سوره فجر در شب و روز عاشورا
رئیس دارالقرآن کریم درباره برنامه طراحی شده برای شب عاشورا، عنوان می‌کند: در شب عاشورای حسینی، ختم سوره فجر را خواهیم داشت که از شب عاشورا آغاز و تا روز عاشورا ادامه دارد و با توجه به عشق و ارادتی که مردم به امام حسین (ع) دارند، پیش‌بینی می‌شود هزاران ختم سوره فجر انجام شود.
رئیس دارالقرآن کریم با اشاره به فلسفه ایجاد پویش «هر خانه ایرانی یک هیئت قرآنی» می‌گوید: این پویش بر اساس سیره امام حسین (ع) شکل گرفته است. همان طور که حضرت در شب عاشورا از لشکر دشمن یک شب فرصت خواست تا به قرائت قرآن بپردازد و این کار نشانه عشق و علاقه سیدالشهدا (ع) به قرآن و اهمیت قرائت قرآن است، پرداختن به قرائت قرآن در محرم از جمله آموزه‌های مکتب عاشوراست.
حجت الاسلام اخوان صباغ درباره طراحی پویش «هر خانه ایرانی یک هیئت قرآنی» توضیح می‌دهد: با توجه به تجربه خوبی که از برگزاری پویش‌های قرآنی در پویش «هر خانه ایرانی یک جلسه قرآن» ماه مبارک رمضان داشتیم و این آمادگی در میان مردم برای مشارکت در برنامه‌های قرآنی وجود داشت، این برنامه طراحی شد.
وی در خصوص مدت‌زمان اجرای پویش «هر خانه ایرانی، یک هیئت قرآنی» توضیح داد: این پویش تا بعد از اربعین حسینی و تا پایان ماه صفر و ایام رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) ادامه دارد.
برگزاری مسابقه کتابخوانی در دهه اول محرم
این فعال قرآنی درباره دیگر فعالیت این سازمان برای ایام محرم، به برگزاری مسابقه کتابخوانی اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسابقه در دهه اول محرم برگزار می‌شود و برای شرکت در آن مطالعه کتاب «نهضت حسین در پرتو قرآن» تألیف حجت الاسلام محسن قرائتی انتخاب شده است.
اخوان صباغ، اصلی‌ترین راه ارتباط و مشارکت در پویش «هر خانه ایرانی یک هیئت قرآنی» را سایت «تلاوت» (telavat. com) معرفی می‌کند و می‌افزاید: علاوه بر سایت، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی صفحه سازمان در اینستاگرام، شبکه ایرانی «ایتا»، «سروش» و «واتس آپ» راه‌های ارتباطی هستند که مردم می‌توانند از طریق آن در جریان برگزاری پویش و مشارکت در آن قرار گیرند.
رئیس دارالقرآن می‌افزاید: اقلام تبلیغاتی این پویش قرآنی از جمله پوستر‌های مرتبط آماده شده و در سایت تلاوت و صفحات مجازی منتشر می‌شود.
پویش «هر خانه ایرانی، یک هیئت قرآنی» با مشارکت ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت مؤسسات و خانه‌های قرآن در سراسر کشور برگزار می‌شود.
پرداختن به سبک زندگی قرآنی در محرم
پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بر ضرورت پرداختن به موضوع سبک زندگی قرآنی در برنامه‌های محرم و صفر، تأکید کرده و گفته بود: محرم نشان‌دهنده معارفی است که در جریان نمایش ایثار و ازخودگذشتگی خانواده‌هایی رخ داد که با همدیگر مسیری را رفتند و همه با هم مشارکت کردند تا به یک هدف والا دست پیدا کنند، لذا الهام‌هایی که از معارف عاشورایی می‌گیریم، حتماً می‌تواند سرنوشت سبک زندگی ما را به سمت تعالی و تحول پیش ببرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه سبک زندگی، از اهمیت بسزایی برخوردار است و نباید در حاشیه قرار گیرد، اظهار کرد: ترویج سبک زندگی
ایرانی - اسلامی مورد تأکید رهبر انقلاب و از وظایف مهم ماست چراکه در خصوص لزوم توجه جدی به تبلیغ و تربیت دینی که سبک زندگی متأثر از آنهاست، احادیث و روایات فراوان داریم و اگر این دو اهمیت نداشت، واقعه کربلا رخ نمی‌داد.
وی با اشاره به اینکه قرآن جهت‌دهنده سبک زندگی است، گفت: ایمان و عمل هر کدام نیمی از اسلام هستند و به هر میزان که ایمان و معنویت با عمل به مبانی و دستورات قرآنی افزایش پیدا کند، شاهد رونق سبک زندگی قرآنی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.