سؤال از سفر امریکایی الکاظمی روی میز پارلمان عراق

سرویس بین الملل جوان آنلاین: مصطفی الکاظمی در گفتگو با شبکه العراقیه گفت که دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا مهم و موفقیت‌آمیز بوده است و دو طرف از آن رضایت داشته‌اند. الکاظمی گفته که برای اولین بار شاهد «مواضع واضح و قابل فهم امریکا نسبت به خواسته‌های دولت عراق» بوده و در توضیح این مواضع قابل فهم به موضع دونالد ترامپ اشاره کرد که گفته نیرو‌های امریکایی طی سه سال آینده از عراق خارج خواهند شد و آن‌ها درحال بررسی استقرار این نیرو‌ها در خارج از عراق هستند. زمانبندی خروج نیرو‌های امریکایی در حالی از زبان الکاظمی مطرح شده که پارلمان عراق بعد از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد، اخراج نیرو‌های امریکایی از عراق را تثبیت کرد. از آن زمان تاکنون گروه‌های عراقی دنبال اجرای این مصوبه هستند، ولی دولت مصطفی الکاظمی که بعد از استعفای عادل عبدالمهدی به قدرت رسیده، در اجرای این مصوبه تعلل می‌کند. فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق روز گذشته در سخنرانی در مؤسسه صلح امریکا در واشنگتن بر آمادگی بغداد برای اجرای تجربه گفت‌وگوی استراتژیک خبر داد که دور دوم آن در حال حاضر با واشنگتن انجام می‌شود. در مقابل انتقاد‌ها از رویکرد الکاظمی در سفر به واشنگتن در حال تشدید شدن است.
«کریم علیوی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق روز شنبه تأکید کرد که نتایج سفر نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن باعث خواهد شد پارلمان از او پس از بازگشت از امریکا سؤالاتی داشته باشد. علیوی گفت: «نتایج سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتن اهداف ملی مورد درخواست از او را به خصوص در زمینه اخراج نظامیان اشغالگر امریکایی از عراق محقق نکرد و همین باعث می‌شود که پارلمان نخست‌وزیر را به دلیل اجرا نکردن تصمیم پارلمان در اخراج نظامیان خارجی که مصوبه‌ای لازم‌الاجراست، مورد سؤال قرار دهد». عضو پارلمان عراق تأکید کرد: «اینکه نیرو‌های امریکایی مدت طولانی در عراق بمانند، باعث تشدید اقدامات نظامی برخی گروه‌ها علیه آن‌ها خواهد شد به خصوص که حضور ایالات متحده یک اشغالگری محسوب می‌شود و نخست‌وزیر مقصر هرگونه تشدید اوضاع امنیتی عراق است.» همچنین «مختار الموسوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح عراق با اشاره به شانه خالی کردن دولت الکاظمی از عمل به تعهداتش برای اخراج نظامیان امریکایی تأکید کرد که ملت عراق راهی جز مقاومت در برابر اشغالگری امریکایی ندارد. الموسوی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد که دولت از عمل به تعهدات خود مبنی بر اخراج نظامیان بیگانه از جمله نظامیان امریکایی از خاک عراق، شانه خالی کرده است. او افزود که با شانه خالی کردن دولت از عمل به مسئولیت‌هایش، اقدام گروه‌های مقاومت برای اخراج اشغالگران امریکایی مشروعیت قانونی پیدا می‌کند. همچنین دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق ضمن ابراز تعجب از موضع ضعیف نخست‌وزیر عراق در سفر به امریکا تصریح کرد که باقی ماندن نیرو‌های امریکایی برای سه سال دیگر در عراق غیرقانونی است.
الخزعلی از اینکه الکاظمی و هیئت همراه او در جریان سفر به امریکا به موضوع خروج نیرو‌های امریکایی نپرداختند و این طرف امریکایی بود که این موضوع را پیگیری و طرح کرده است، ابراز تعجب کرد و گفت: ترامپ از این سفر انگیزه‌های خود را دارد و تلاش می‌کند از هر موضوعی به نفع خود در انتخابات امریکا بهره‌برداری کند. الخزعلی تصریح کرد که مسئله ضرورت خروج امریکایی‌ها از عراق در این سفر با جدیت طرح نشد و این چنین القا شد که هیئت عراقی اهتمامی به این موضوع یا شجاعت لازم را ندارد.