هاشمي رئيس ماند

آرمان ملي: آخرين انتخابات هيات‌رئيسه شوراي شهر پنجم ديروز برگزار شد؛ ساکنان بهشت که اصلاح‌طلب هستند عدم تغيير در ترکيب کرسي‌هاي هيات‌رئيسه را عاملي براي ثبات و تمرکز در تصميمات و برنامه‌ريزي‌هاي اين شورا در راستاي بهبود و پيشرفت وضعيت پايتخت مي‌دانند؛ بنابراين به‌رغم تلاش مخالفان شوراي شهر براي ايجاد اختلاف و شکاف‌اندازي در بهشت، از تغيير خودداري کردند و ديروز اين شورا براي چهارمين بار راي به تداوم جلوس محسن هاشمي و سيد ابراهيم اميني بر کرسي‌هاي رياست و نائب‌رئيسي دادند.
نه به تغيير در ترکيب هيات‌رئيسه
صبح ديروز در اولين دستور جلسه خود، برگزاري انتخابات هيات‌رئيسه را در دستورکار خود قرار دادند که محسن هاشمي تنها کانديداي رياست شوراي شهر بود. در اين جلسه به دليل ابتلاي محمد عليخاني به کرونا، پيشنهاد شد که راي وي به‌صورت مجازي و غيرحضوري اخذ شود اما محسن هاشمي اعلام کرد از آنجايي که در آيين‌نامه شورا به لزوم مخفي بودن راي اعضا تاکيد شده، بهتر است در راستاي جلوگيري از هرگونه شائبه حالا که 20 نفر هستيم از راي عليخاني عبور کنيم و بعدا راي‌شان را در گوشي به من بگويد. وي ادامه داد: اين رويه ممکن است بدعت شود و بعدا در فضاي مجازي داستان ايجاد مي‌شود. بنابراين گزارش، انتخابات هيات‌رئيسه شوراي شهر تهران براي سال چهارم برگزار شد که محسن هاشمي توانست با کسب 18 راي از 20 نفر حاضر در جلسه شورا، براي سال چهارم به‌عنوان رئيس شوراي شهر تهران باقي بماند. محسن هاشمي پس از انتخاب به‌عنوان رئيس شورا از اعضا به دليل حسن اعتماد تشکر کرد. در ادامه جلسه شورا براي انتخاب هيات‌رئيسه، انتخاب نايب‌رئيس در دستورکار قرار گرفت که محسن هاشمي از ابراهيم اميني دعوت به نامزدي در سمت نايب‌رئيسي شوراي شهر کرد و بهاره آروين نيز پيشنهاد داد که يکي از زنان شورا به غير از خودش، براي پست نائب‌رئيسي کانديدا شود که هيچ يک از زنان اعلام کانديداتوري نکردند و تنها ابراهيم اميني گزينه نايب‌رئيسي شد. ابراهيم اميني با کسب 16 رأي از 20 نفر حاضر، توانست براي سال چهارم نايب‌رئيس شورا باقي بماند. همچنين در ادامه اعضاي شوراي شهر انتخاب دو منشي را در دستورکار خود قرار دادند که محسن هاشمي اعلام کرد که زهرا نژادبهرام به عنوان منشي کانديدا شدند و از خانم آروين هم مي‌خواهم که از تصميم انصراف خود صرف‌نظر کرده و همچنان براي سال چهارم منشي بماند. همچنين الويري نيز ضمن دعوت از آروين براي حضور به عنوان منشي در هيات‌رئيسه گفت: شوراي پنجم با مبارزه با فساد پز مي‌دهد و پرچم‌دار اين جريان هم آروين است پس لازم است که آروين در هيات‌رئيسه بماند. در ادامه اماني، فراهاني، خداکرمي و ميرلوحي نيز از آروين درخواست کردند که يکسال ديگر منشي شورا بماند که نهايتا آروين عضو شوراي شهر ضمن عذرخواهي از حسن‌نظر اعضا گفت: من تلاش کردم در اين مدت مسئوليت جمعي را در حد توانم انجام دهم اما توان من ياري نمي‌کند که اين مسير را ادامه دهم. آروين ادامه داد: کار در شورا با انسجام در حال پيگيري است و بايد امورات در شهرداري کنترل شود و حالا توانم ياري نمي‌کند. با اعلام انصراف رسمي آروين، الهام فخاري و آرش ميلاني اعلام کانديداتوري کردند. نهايتا اعضاي شوراي شهر تهران از ميان سه کانديداي منشي شورا ميان آرش ميلاني، زهرا نژادبهرام و الهام فخاري، دو تن را يعني زهرا نژادبهرام با 13 راي و آرش ميلاني را با 12 راي از مجموع 20 نفر حاضر انتخاب کردند.
انصراف به‌خاطر پيامک يا ...


از نکات قابل‌تامل در جلسه روز گذشته شوراي شهر کانديدا شدن محمدجواد حق شناس براي کرسي رياست بود که سبب تعجب زيادي شد چرا که حتي قبل برگزاري انتخابات هيات‌رئيسه مشخص بود که نظر قاطبه اعضا بر تداوم رياست محسن هاشمي است و تصور نمي‌شد عضوي از شوراي شهر در انديشه جلوس بر کرسي رياست و رقابت با هاشمي باشد. به‌هرحال حق‌شناس زودتر از برگزاري انتخابات رئيس شورا انصراف داد اما براي اين انصراف دليل ديگري را ذکر کرد و آن هم يک پيامک بود! حق‌شناس ديروز گفت: بنده تا الان کانديداي رياست شوراي شهر تهران بودم چرا که معتقد هستم مديريت شهري و شوراي شهر تهران نياز به خون جديدي براي ادامه کار دارد. وي تصريح کرد: اما لحظاتي پيش پيامکي از سوي يکي از بزرگان اصلاح‌طلب براي من ارسال شد مبني بر انصراف بنده از کانديداي رياست شوراي شهر تهران و بر همين اساس بنده انصراف خود را در اين انتخابات اعلام کردم.
نه به تغيير با رمز زنان
از ديگر حواشي انتخاب هيات‌رئيسه شوراي شهر پنجم اصرار بهاره آروين براي جلوس يک خانم بر کرسي نايب‌رئيسي بود که با استقبال اعضاي شورا و حتي زنان عضو اين شورا مواجه نشد چرا که شوراي شهر پنجم در طي 3 سال فعاليت خود نشان داد که توجه ويژه‌اي به جايگاه زنان دارد؛ به‌نحوي که برخلاف دوره‌هاي قبل شوراي شهر تهران، در اين دوره زنان در جايگاه منشي حضور داشتند و نظرات و ديدگاه‌هاي آنها بيش از هر دوره مورد توجه و تحقق بود؛ بنابراين حضور يک زن در مقام نايب‌رئيسي اگرچه پيشنهاد خلاف قانون نبود اما اين موضوع زماني قابل طرح و اجرا است که اجماع اعضاي شورا بر ثبات در ترکيب نباشد يا اينکه نايب‌رئيس قبلي داراي ايراد در تحقق وظايفش باشد که هيچ يک از اين دو موضوع مطرح نبود. شهربانو اماني يکي از زنان شوراست که به‌خوبي به 2 موضوع ذکرشده اشراف دارد و زماني که برخي سايت‌هاي مخالف شورا چنين مطرح کردند که او گزينه مناسبي براي نايب‌رئيسي است، اعلام کرده نه براي منشي دوم و نه براي نايب‌رئيسي کانديدا نمي‌شود.