همه درتلاش برای بازگشت صعودی بورس

معاملات بازارسهام به‌رغم حمايت‌هاي کلامي مسئولان همچنان روند نزولي بسيار سنگيني دارد. بسياري از سهام‌داران خرد طي دو هفته اخير ضررهاي سنگين تا رقم‌هاي 40و50 درصد متحمل شده‌اند. اين در حالي است که هر روز خبرهاي جديدي از سوي دولتي‌ها و مسئولان بورسي در شبکه‌هاي مجازي دست به دست مي‌شوند، اما به عقيده مردم و کارشناسان اينها تنها واژه‌هاي تکراري چند روزه است. به عبارت دقيق‌تر آنچنان که بايد و شايد حمايتي از جانب حقوقي‌ها و مسئولان دولتي در بهبود روند بازار سرمايه به چشم نمي‌خورد. عده‌اي ديگر هم شرايط پيش‌‌آمده بورس را متاثر از شيطنت حقوقي‌هاي تاثيرگذار در نمادهاي بزرگ مي‌دانند، اما نکته قابل توجه که اين روزها در ميان گروه‌هاي بورسي سر و صداي زيادي کرده است، حضور همين حقوقي‌هاي مدعي حمايت در صف‌هاي فروش سنگين است. به عقيده خيلي از معامله‌گران ميزان دارايي سهام‌داران حقيقي به حدي نيست که بتوان هر روزه شاهد صف‌هاي فروش بالاي 300و200 ميليون بود و تشکيل اين حجم از صف‌هاي فروش تنها با حضور حقوقي‌هاي فرصت‌طلب محقق مي‌شود.
افت65هزار واحدي شاخص کل
در جريان معاملات روزگذشته بازارسرمايه همانند دو هفته اخير از همان ابتدا با فشار عرضه در اکثر نمادهاي شاخص‌ساز همراه شد. کمتر از 30 دقيقه پس از شروع معاملات شاخص کل بورس تهران بيش از 13 هزار واحد افت کرد و فشار فروش در تمام گروه‌هاي معاملاتي به شکل محسوسي به چشم مي‌خورد. اين در حالي است که روز شنبه معاملات در بازار سرمايه متاثر از اخبار مثبت هفته قبل به مراتب متعادل‌‌تر پيگيري شد و همين امر اميدواري را براي بازگشت بازار به مدار صعودي افزايش داد. اما روز يکشنبه شرايط بازهم تغيير کرد و برخلاف آنکه دولتي‌ها و مسئولان اقتصادي همچنان وعده حمايت تمام قد از بازار سرمايه را مي‌دهند در عمل شرايط کمي متفاوت و نشانه‌اي مبني بر حراست و حمايت از پول سرمايه‌گذاران خرد در بازار سهام به چشم نمي‌خورد. روند معاملات روز قبل تا جايي پيش رفت که نماگر بورس تهران با افت بيش از 65 هزار واحد در کانال يک ميليون و 662 هزارواحدي متوقف شد. «فارس»، «فولاد»، «شستا» و «فملي» همانند روزهاي قبل بيشترين تاثير منفي را برنماگر داشتند و در ادامه سهام گروه پالايشي و در راس آنها «شپنا» و «شتران» هرکدام بيشترين حجم عرضه را به خود اختصاص دادند.
آيا صف‌هاي فروش سنگين واقعي است؟


معامله‌گران بازار سرمايه بر اين باورند که صف‌هاي فروش چندصد ميليوني تشکيل شده طي دو هفته اخير واقعي نيست. به عبارت دقيق‌تر گرچه هيجان کاذب در ميان فروشندگان حقيقي به چشم‌ مي‌خورد اما سرمايه آنها در حدي نيست که بتوانند هر روز چنين رقم‎‌هاي سنگيني را براي عرضه تشکيل دهند. به‌زعم آنها حقوقي‌هاي بازار عامل اصلي تشکيل صف‌هاي فروش هستند و با شيطنت قصد دارند تا سهام را با قيمت پايين‌تر خريداري کنند. باور بسياري از فعالان بازار سهام بر اين است که دولت اگر به واقع قصد حمايت از بازار سرمايه را دارد بايد چنين شرايطي را مديريت کند و مانع تشکيل صف‌هاي فروش بيش از 300 ميليوني در نمادهاي شاخص‌ساز توسط برخي حقوقي‌ها شود.
وعده‌هاي پوشالي
بيش از يک هفته است که مسئولان بورسي خبر از حمايت بي‌بديل خود از بازار سهام را مي‌دهند. بسياري اصلاح را جز ذات بازار سرمايه تلقي مي‌کنند و معتقدند وضعيت پيش‌آمده فعلي پس از رشد شاخص تا قله دو ميليون طبيعي است. همچنان که جلسه روز شنبه شوراي عالي بورس در حالي پايان يافت که تمامي حاضران آن خبر از بهبود شرايط و اتخاذ راهکارهاي مناسب به منظور تقويت بازار سرمايه را دادند. به گونه‌اي که قاليباف اصل، رئيس سازمان بورس، روز شنبه در مصاحبه‌اي با خبرنگاران اظهار کرد: بازار سهام دير و زود دارد و سوخت و سوز ندارد. او همچنين از سرمايه‌گذاران خواست صبور باشند، چراکه بازار سرمايه در بلندمدت بازدهي بيشتري را نسبت به ساير بازارهاي مالي خواهد داشت. از طرف ديگر، محمود واعظي، رئيس‌دفتر رئيس‌جمهوري، هم شنبه‌شب در گفت‌وگويي با رسانه ملي خبر از حمايت تمام قد دولت در بازار سهام داد و اظهار کرد: شاخص کل پس از اصلاح و بين کانال‌هاي يک ميليون و600 و 700 دوباره روند صعودي خود را پي خواهد گرفت. اما آنچه مشخص است و بسياري از فعالان بازار سرمايه نسبت به آن اتفاق نظر دارند اين است که تاکنون هيچ موردي از حمايت در بازار به منظور بهبود وضعيت فعلي ديده نمي‌شود. در مقابل برخي از کارشناسان وضعيت حال حاضر را فراتر از يک اصلاح طبيعي مي‌دانند و از آن به‌عنوان يک ريزش که متاثر از شکل‌گيري موج بي‌اعتمادي در ميان معامله‌گران است، ياد مي‌کنند. همانگونه که پيش‌تر اشاره شد اين مساله تحت تاثير وضعيت مبهم عرضه صندوق‌هاي اي‌تي‌اف آن‌هم با تبليغات گسترده چندماهه آغاز شد و فعالان بازار سهام بر اين‌ باورند تا زماني که اعتماد از دست رفته بازنگردد، نمي‌توان چشم‌انداز روشني را براي بازار سرمايه در روزهاي آتي متصور شد. لازم به ذکر است تعدادي از معامله‌گران قديمي بازار سهام وضعيت پيش‌آمده دو هفته‌ اخير بورس را با افت سنگين سال 92 بازار سرمايه طي مدت دو سال مقايسه مي‌کنند. گفتني است واکنش سهام‌داران نسبت به خبرهاي حمايتي چند روزگذشته مثبت نبود و از مسئولان خواستند تا اجازه دهند بازار سهام روند طبيعي خود را طي کند. اين در حالي است که ناصر موسوي لارگاني عضو هيات رئيسه مجلس روز گذشته اعلام کرد حدود يک و نيم تريليون تومان (25درصد) از ارزش بورس تهران از بين رفته است.