اقتصاد كشور به تحولات خارجی گره نخورد

مقام معظم رهبري تاکيد کردند: اقتصاد کشور به هيچ وجه نبايد به تحولات خارجي پيوند بخورد. حضرت‌آيت‌ا...‌خامنه‌اي به مناسبت هفته دولت در ارتباط تصويري با رئيس جمهور و اعضاي دولت، سال آخر فعاليت دولت يازدهم را فرصتي خوب براي افزايش خدمات در حوزه هاي مختلف خواندند و با بيان نکاتي درباره مسائل مهم اقتصادي همچون توليد، سرمايه‌گذاري، ارزش پول ملي و نيز فضاي مجازي تاکيد کردند: بايد با جديت کامل موانع توليد را رفع و براي حل مشکلات همت بيشتر گماشت. مقام معظم رهبري حادثه عاشورا را قله جهاد، فداکاري و شهادت ناميدند و با اشاره به مصادف شدن هفته دولت با دهه اول محرم افزودند: مبناي هفته دولت نيز جهاد و شهادت است چرا که رجايي و باهنر با مجاهدت مستمر، سختکوشي و تلاش در هنگام هجوم و محاصره مشکلات، خودداري کامل از پيگيري منافع شخصي و پرهيز از چهره‌سازي براي جذب نظر مردم، خود را شايسته پاداش بزرگ الهي يعني شهادت ساختند . ايشان با اشاره به خبرهاي بزرگ و مهمي که رئيس جمهور و اعضاء دولت در گزارش‌هاي خود اعلام کردند افزودند: هفته دولت فرصت مناسبي براي تبيين و اطلاع رساني خدمات اعضاي دولت و نقد نقاط قوت و ضعف است که دولت بايد بيش و پيش از ديگران به نقد دروني بپردازد. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي به دولتمردان توصيه کردند: در گزارش‌هايي جامع و صادقانه، آنچه توانستيد و آنچه قرار بود اما نتوانستيد براي مردم بيان کنيد که مردم از اين گونه گزارش‌هاي صادقانه، خرسند و اميدوار مي‌شوند. مقام معظم رهبري سال آخر فعاليت دولت را فرصتي قابل توجه و از جهات مختلف بسيار مهم برشمردند و گفتند: هرچه مي‌توانيد از فرصت آخر براي خدمت به مردم و کشور استفاده کنيد. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در همين زمينه با اشاره به مشکل جدي مسکن در کشور گفتند: دولت قول ساخت 600 هزار واحد مسکوني در آخرين سال فعاليت را داده است که تحقق اين قول مي‌تواند در زمينه حل مشکل مسکن مؤثر باشد. ايشان افزودند: تلاش کنيد در يک سال باقيمانده کارهاي اساسي و بزرگي براي دولت بعد به يادگار بگذاريد که «اصلاح ساختار بودجه، نظام بانکي و نظام مالياتي» جزو اينگونه کارهاست. «پيگيري و تلاش جدي براي اجراي قول‌هايي که داده شده» از جمله طرح‌هاي هفتگي وزارت نيرو، سياست پالايشگاه سازي براي جلوگيري از صدور نفت خام، تقويت شرکت‌هاي دانش بنيان، ادامه کارهاي خوب علمي و بهداشتي و درماني که در مقابله با کرونا انجام شده و افزايش توليد از ديگر توصيه‌هاي مؤکد مقام معظم رهبري به دولت براي سال آخر فعاليت بود. سالي که به هيچ وجه نبايد دولت به‌صورت وقت اضافه به آن نگاه کند. بخش دوم سخنان رهبر انقلاب اسلامي در ارتباط تصويري با هيات دولت به مسائل اقتصادي اختصاص داشت. ايشان بار ديگر توليد را مادر و کليد اصلي حل مشکلاتي نظير «اشتغال، معيشت، تورم و کاهش ارزش پول ملي» خواندند و تاکيد کردند: بايد هرچه مي‌توانيد در اين زمينه ها کار و تلاش کنيد. مقام معظم رهبري رفع موانع توليد را از وظايف اساسي دولت برشمردند و گفتند: البته رفع برخي موانع از جمله تحريم يا ندادن پول فروش نفت ايران، تحت اختيار دولت نيست اما بسياري از موانع دروني است و بايد با جديت آنها را رفع کرد. ايشان «واردات‌بي‌رويه» را که باعث شکايت مکرر توليد کنندگان و حتي ورشکستگي برخي از آنها شده است بسيار خطرناک خواندند و افزودند: واردات لوکس نيز از جمله موانعي است که دولت بايد آن ها را از سر راه توليد حذف کند.
کارگروهي جهت شناسايي و برطرف کردن موانع
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي «جلوگيري از قاچاق» را با همکاري قواي مجريه، قضائيه و نيروهاي مسلح، تسهيل‌کننده توليد دانستند و گفتند: استفاده از ظرفيت نهضت قطعه‌سازي که به خصوص در نيروهاي مسلح ايجاد شده است، مي‌تواند بخش قابل توجهي از نيازهاي توليدکنندگان را تأمين کند به‌ويژه اينکه متخصصان داخلي توانسته اند قطعات بسيار ظريف و پيچيده را نيز توليد کنند. مقام معظم رهبري«رفع ناهماهنگي ها در سطوح پايين دستي» را براي افزايش و جهش توليد، مهم برشمردند و گفتند: در گزارش‌هاي خبري تلويزيون، برخي توليدکنندگان از ناهماهنگي هاي عجيب و غريب در گرفتن مواد اوليه مورد نياز گله مي کنند که اگر وزير مربوط به محض ديدن اين گزارشها پيگيري کند، بسياري از اين مشکلات ظرف مدت کوتاهي قابل حل است. «رفع پيچ و خم‌هاي عجيب اداري در دادن مجوز توليد» و نيز «حل مشکل تسهيلات بانکي» دو توصيه آخر مقام معظم رهبري به اعضاي دولت در بحث مهم رفع موانع توليد بود. مقام معظم رهبري در ادامه سخنانشان درباره مسائل اقتصاد کشور، به موضوع «خام‌فروشي و صادرات فله‌اي مواد خام» اشاره کردند و گفتند: خام‌فروشي در سنگ‌هاي معدني قيمتي و فرآوري آنها در خارج و بازگرداندن به کشور با چندين برابر قيمت، فروش خاک جزيره هرمز، فرآوري نشدن زعفران جنوب خراسان و خرماي مناطق گرمسيري از جمله مواردي است که نشان مي دهد بايد در اين زمينه کار جدي صورت گيرد. ايشان افزودند: چندي پيش، پيشنهادي براي تشکيل کارگروهي از جانب روساي سه قوه جهت شناسايي و برطرف کردن موانع توليد مطرح کردم و با استقبال سه قوه هم مواجه شد که بايد هر چه زودتر تشکيل شود و کار خود را با جديت آغاز کند.
سرمايه‌گذاري در کشور دچار اختلال شده است


مقام معظم رهبري يکي ديگر از موضوعات بسيار مهم اقتصادي را مسئله «سرمايه‌گذاري» برشمردند و تاکيد کردند: متاسفانه در سال‌هاي اخير، سرمايه‌گذاري در کشور دچار اختلال شده و در اين زمينه عقب هستيم که براي بر طرف کردن اين مشکل، ابتدا بايد سرمايه‌گذاري‌هاي کلاني که در کشور رها شده و يا کُند پيش مي روند، احيا شوند و هيچ طرح بزرگ سرمايه‌گذاري بلاتکليف نماند.حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تاکيد بر لزوم تشويق سرمايه گذاران بخش خصوصي، خاطرنشان کردند: بخش خصوصي داراي امکانات فراوان و نقدينگي لازم است و بايد از طريق برطرف کردن مشکلات مالياتي و مجوزها و همچنين تسهيلات بانکي، بخش خصوصي را به سرمايه‌گذاري ترغيب کرد.
ايشان با اشاره به اهميت موضوع «هدايت نقدينگي به سمت توليد» گفتند: در سال 97 و در ديدار با هيات دولت پيشنهاد تشکيل يک هيات متخصص شبانه‌روزي براي يافتن روش‌هاي هدايت نقدينگي به سمت توليد مطرح شد که اگر اين هيات تشکيل نشده است، بايد هرچه زودتر شکل بگيرد.
ادامه در صفحه 6