بلوکه کردن پول ایران اقدامی گستاخانه یا ظالمانه


ابراهیم عزیزی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

با وجود مشکلاتی که در تامین ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز به ویژه دارو تجهیزات پزشکی وجود دارد، بلوکه شدن داراییهای ایران نزد کره جنوبی و دیگر کشورها مشکلی جدی است. بدتر اینکه کره جنوبی حاضر نشده به جای این مطالبات، غذا و داروی مورد توافق را به ایران بدهد. این رفتار نشان می دهد که کره جنوبی در ادامه سیاست های غلط و پیروی از برخی از نظامهای متمایل به یک جانبه گرایانه، اقداماتی از جمله بلوکه کردن سرمایه های ایران انجام داده است.

بی شک این اقدام کره جنوبی، همسو و هم راستای منافع کشورهای سلطه جو است و این حق برای ایران اسلامی محفوظ خواهد بود که با استفاده از ظرفیتهایی که در اختیار دارد، اعم از مجلس شورای اسلامی، نهادها و سازمانهای بینالمللی، با بهرهگیری از همه امکانات منطقهای و فرامنطقهای با این رفتار که در نوع خودش گستاخانه است، برخورد کند.

از آنجا که رفتار بلوکه کردن مطالبات ایران از سوی دیگر کشورها نیز مشاهده می شود، کره جنوبی و سایر کشورها باید بدانند اقدامات این چنینی راه به جایی نمیبرد و حافظه تاریخی ملت ایران این نوع عملکردها را حتما به خاطر خواهد سپرد و در وقت مقتضی اقدام موثر جدی را انجام خواهد داد.

نگاه دیگر به این رفتارها، نگاه خارجی است. اساسا این اقدام کره جنوبی یک اقدام خلاف قوانین بینالمللی و بر مبنای پیروی از نظام سلطه است که کار کشورهای مستقل نیست و از این رفتارها چنین برداشت میشود که این کشورها وابستگی سیاسی به کشورهای سلطهطلب دارند که دور از رفتار انسانی و اخلاق است.

از آنجا که شاید کره جنوبی و دیگر کشورها تحریم و تهدید آمریکا را بهانه نپرداختن مطالبات ایران کنند، منابع مالی ما در کره جنوبی، به ضرورت باید تامینکننده نیازهای درمانی و غذایی مردم باشد. در نهایت کره جنوبی باید بداند که تاثیر منفی خود را بر حافظه تاریخی ایران و جهان باقی می گذارد. در این شرایط که ایران و جهان با یک ویروس پچیده به نام کرونا روبهرو هستند و همه نیازمند این هستند که از همه منابعشان استفاده و حتی به هم کمک کنند، رفتار کره جنوبی خلاف اصول انسانیت است. البته به دلیل آن که ما در مکتب انقلاب اسلامی بزرگ شده و رشد کردهایم، به طور طبیعی این رفتارها را نمیپسندیم و نمیپذیریم اما به شیوه خودمان این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.