قبض برق کدام مشترکان رایگان میشود؟


گروه انرژی: وزیر نیرو با بیان این که کممصرفها در حوزه انرژی از تخفیف صد درصدی برخوردار میشوند گفت: مطابق آمار بر اساس الگوی مصرف، حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار جزو مشترکان کم مصرف هستند.

بهگزارش وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر رایگان شدن برق ۳۰ میلیون نفر در کشور اظهار داشت: اصل این طرح در جهت اصلاح مصرف است و بر این اساس مصرفکنندگان در بخش خانگی به سه دسته «خوش مصرفها» با حدود ۱۶.۵ میلیون مشترک خانگی، «کممصرفها» و «پرمصرفها» تقسیم شدهاند.

وی ادامه داد: اکنون این طرح در بخش برق است و مصوبه هیات وزیران به ما دو ماه فرصت داده مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم که برای کوتاه شدن زمان تلاش خواهد شد. اصل موضوع اطلاع رسانی و آموزش است. استارتآپهای زیادی در این زمینه فعال خواهند شد و صدا و سیما همکاری وسیعی خواهد داشت.وزیر نیرو همچنین گفت: در موضوع آب هم باید جلوتر برویم ببینم چگونه میشود عمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی برق یک واحد درمانی و بیمارستانی قطع نشد و این حاکی از آن است که هزاران خدمتگذار مردم در صنعت آب و برق مشغول فعالیت بودند و مردم قدرشناس این تلاش هستند.

وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: آب و برق دو محصول بسیار مهم در هر جامعهای است که ارتباط مستقیم با رفاه، آسایش، امنیت خاطر و سلامت مردم دارند . در منطقه ما به لحاظ وضعیت اقلیمی که منطقهای خشک و نیمه خشک است، اهمیت این موضوع بیشتر و این نیاز در تابستان شدیدتر احساس میشود، شرایط کرونایی هم موضوع را خیلی مهم میکند.

وی افزود: خوشبختانه با همراهی مردم بویژه در ماههای اخیر در مصرف آب و برق، توانستیم اوج بار برق را در یک تابستان نسبتا" طولانی و گرم با موفقیت پشت سر بگذاریم و نسبت به سالهای قبل که همیشه این اوج بار حدود ۵ درصد افزایش میداشت و ناچار بودیم برای تامین آن از مدتها قبل یک سرمایهگذاری سنگین برای احداث نیروگاهها داشته باشیم، اوج بار ما در تابستان امسال همانند سال گذشته تنها یک درصد افزایش داشت اما در عوض توانستیم انرژی بیشتری را عرضه کنیم.

وی یادآوری کرد: امسال در حالی که خیلی از کشورها حتی صنعتی دنیا به دلیل شرایط کرونایی و رکود و کسادی گزارش دادند ۵ تا ۲۵ درصد انرژی کمتری را مصرف کردند و بازار برای آن وجود نداشت در صنایع بزرگمان بیش از ۱۱ درصد و عرضه انرژی در کل در کشور ۴.۵ درصد نسبت به سال قبل بیشتر بود.

همچنین در خبری دیگرمحمدحسن متولی زاده مدیرعامل توانیر با اشاره به این که طرح برق امید با هدف اصلاح الگوی مصرف همه خانوارهای ایرانی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در سه سال گذشته طرهای تشویقی مختلفی برای عبور از پیک بار اجرا کرده است چرا که در تابستان مصرف برق افزایش بسیاری مییابد.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص آنکه ۳۰ میلیون نفر مشترکی که در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره مند میشوند، چه تعداد از مشترکان را شامل میشود؟ گفت: حدود ۸ و نیم میلیون مشترک ما در این محدوده هستند و البته تا زمانی که کم مصرف باقی بمانند، از تخفیف صد درصدی بهرهمند خواهند شد.

متولی زاده در عین حال تصریح کرد: مشترکان خوش مصرف هم میتوانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرفها برسانند و از تخفیف صد درصدی بهای برق مصرفی بهرهمند شوند.

وی با اشاره به این که تعرفههای برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته شود، مزایای اقتصادی برای خانوارها دارد، گفت: به طور مثال اگرمشترکان ۱۰ درصد مصرف برق خود را کم کنند، ۲۰ درصد از هزینه برقشان کم میشود و اگر ۲۰ درصد مصرف را کاهش دهند، شاهد کاهش ۴۰ درصدی هزینه برق مصرفی خواهند بود.