بی اعتباری؛ میراث ترامپ برای آمریکا


گروه سیاسی: سریال شکست های ترامپ انگار تمامی ندارد. بعد از خط و نشان کشیدن برای بازگرداندن تحریم های ایران که با شکست خفت بار آمریکا در شورای امنیت و رد درخواست ادامه تحریم های تسلیحاتی ایران همراه شد حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکستی دیگر به کارنامه سیاه ترامپ اضافه شده است. رد دوباره درخواست تحریم ایران از سوی شورای امینت آن هم در شرایطی که ترامپ تلاش داشت با گسیل داشتن پمپئو به اروپا و رایزنی های گسترده او، همپیمانان قدیمی را به همراهی دوباره مجاب کند شکستی است که ترامپ را بیش از پیش بی اعتبار کند.
بی شک نه توافق امارات و نه تبلیغات گسترده توئیتری ترامپ برای توافق با ایران نمی تواند آبرویی دوباره برای ترامپ به همراه بیاورد تا از برگ برنده توافق با ایران و یا حتی تحریم ایران برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و ورود دوباره به کاخ سفید استفاده کند.
ذلت تنها ماندن آمریکا با جمهوری دومنیکن در جبهه مخالفان ایران روز گذشته دوباره تکرار شد و ترامپ نتوانست از مکانسیم ماشه هم بر علیه ایران استفاده کند.

دست رد به سینه آمریکا

در نشست روز سهشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، روسیه و چین از رئیس شورای امنیت خواستند درباره نشستهای دوجانبهای که با اعضای شورای امنیت داشته است درباره نامه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه اطلاع رسانی کند.دیان دیجانی، سفیر اندونزی در سازمان ملل که رئیس شورای امنیت در این ماه است در پاسخ به این سوال از جانب روسیه و چین اعلام کرد که در "جایگاهی نیست که بخواهد اقدام بیشتری درخصوص درخواست آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران انجام دهد چراکه میان ۱۵ عضو شورای امنیت اجماع وجود ندارد".

آمریکا در انزوای کامل

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در پی سخنان دیان دیجانی، نماینده اندونزی در سازمان ملل که رئیس شورای امنیت در ماه اوت محسوب میشود، مدعی شد: بگذارید در این خصوص کاملا شفاف باشم.

دولت ترامپ از ایستادن در جایگاهی که همنشینان محدودی داشته هراسی ندارد. من تنها از این متاسفم که دیگر اعضای شورای امنیت راه خود را گم کردهاند و حال میبینند که همنشین تروریستها شدهاند.انا گیوگن، معاون نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این جلسه در خصوص درخواست آمریکا مبنی بر کلید خوردن مکانیسم ماشه علیه ایران با اشاره به اینکه ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با بازگشت تحریمها علیه ایران موافق نبودهاند، گفت: ما باور داریم که در زمینه این درخواست نمیتوان اقداماتی بیشتر را اتخاذ کرد.

ادعاهای پوچ

در ادامه این بیانیه آمده است: آنها باور دارند که آمریکا از حق آغاز کردن روندی برای اعمال دوباره تحریمهای شورای امنیت علیه ایران محروم شده است و نامه آن کشور نمیتواند ابلاغیهای واجد شرایط لازم برای قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، بنابراین عاری از تاثیر قانونی در حال حاضر و در آینده است.

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل مطرح میکند: موضع ایران در برابر این تلاش آمریکا نیز بسیار واضح است. این نامه و تمام ارجاعاتی که در آن ذکر شده است باطل و پوچ بوده و هیچ مبنای قانونی و تاثیری ندارند و بنابراین کاملا غیرقابل قبولند.

استدلالهای قوی مربوطه ما و ارجاعات پشتیبان آن در نامه وزیر امور خارجه مان به رئیس شورای امنیت آمده است و به عنوان یک سند شورای امنیت ارائه شده است.این بیانیه میافزاید: بررسیهای امروز در سازمان ملل باری دیگر انزوای آمریکا در ارتباط با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نشان داد. با توجه به این، هدف اعلام شده آمریکا از بین بردن قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

ایران اطمینان دارد که اعضای شورای امنیت مانع خواهند شد که این کشور سازمان ملل و از جمله شورای امنیت را تضعیف کند.

هیات کشورمان در سازمان ملل در پایان بیانیهاش اظهار کرد: با توجه به اتهامات بی اساسی که از سوی آمریکا در نشست شورای امنیت علیه ایران مطرح شد، باید تاکید شود که تقریبا تمامی مشکلات در خاورمیانه از اشغال مداوم فلسطین توسط رژیم اسرائیل و سیاستهای توسعه طلبانه آن که تحت حمایت آمریکا هستند و همچنین سیاستهای مداخلهجویانه، بیثباتکننده و مخرب آمریکا سرچشمه میگیرد که نمیتوان آن را با کارزار بدنام کردن پنهان کرد.

نبود اتفاق نظر برای فعال کردن اسنپ بک

از سوی دیگر نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین با اشاره به عدم اتفاق نظر بر سر به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریمها توسط آمریکا علیه ایران، از این تصمیم آمریکا انتقاد کرد. میخائیل اولیانوف در توییتر نوشت: هیچ اتفاق نظری در شورای امنیت سازمان ملل بر سر تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها(اسپ بک) وجود ندارد. اکثریت اعضای شورا، آمریکا را از مشارکت کنندگان برجام(توافق هسته ای) نمی دانند که بتواند روند مربوطه(روند فعال سازی مکانیسم بازگردانی تحریم ها)
را آغاز کند. بنابراین رئیس شورا در موقعیتی نیست که بتواند اقدام بیشتری انجام دهد.اولیانوف در پیام دیگری نوشت: دیدگاه شخصی: تاسف بار است که آمریکا تلاش کرد بدون استدلال و برخلاف عقل سلیم مکانیسم بازگردانی تحریم ها را فعال کند. هیچ همدردی ای وجود ندارد اما هیچ احساسی از روی بغض و کینه هم نیست.

درخواست آمریکا غیرقانونی است

در همین رابطه نمایندگی دائمی چین در سازمان ملل از مخالفت حداکثری اعضای شورای امنیت سازمان ملل با درخواست آمریکا خبرداد .

هیات چین در سازمان ملل در توییتر نوشت: اکثریت تاثیرگذاری از اعضای شورای امنیت تصریح کردند که درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم ها(علیه ایران) غیرقانونی، نامعتبر و بی تاثیر است.هیات چین در سازمان ملل افزود: آنها آمادگیشان برای نگه داشتن و محافظت از برجام(توافق هسته ای) و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام کردند.

یک شکست دیگر برای آمریکا

همچنین سفیر ایران در لندن در واکنش به انزوای مجدد آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل توییتی منتشر کرد.به گزارش ایسنا، حمید بعیدینژاد در توییتی نوشت:
رئیس شورای امنیت در پاسخ به این سوال که چه اقدامی در برابرطرح آمریکا برای بازگشت تحریمها علیه ایران درنظر دارد،گفت:چون اعضای بسیار زیادی درشورای امنیت نظر کاملا مخالفی با یک عضو دیگردارند، پیرامون موضوع اجماع وجود ندارد و لذا اقدامی در مورد پیشنهاد آمریکا متصور نیست.ختم جلسه!