اولویت سلامتی بر آموزش

فتح اله دهقان‪-‬ جان انسانها ودیعه‌ای است که خداوند متعال به آنها عطا نموده و موظفند از آن حراست نمایند.
با پیشرفت جوامع و پیچیده شدن زندگی تا حدودی این اختیار از آنها سلب شده و از سوی دیگردولت و حکومت در قبال حفظ جان شهروندان مسئول و جوابگو است.
از جمله این موارد در زمان وقوع امراض واگیر و اپیدمی هااست که فرد به تنهایی قادر به حفظ سلامت خود نیست ونقش دولت پر رنگ‌تر از دیگر زمان هاست.
برهه فعلی از جمله این مقاطع است که با توجه به شیوع ویروس کرونا که بنا بر برخی تحلیل‌ها ساخته دست بشرودر راستای اهداف و منافع سیاستمدارانی است که درراستای منافع و بازی‌های سیاسی از نابودی میلیونها انسان نیز ابائی ندارد، بگذریم.....


در هرحال کرونا جهان را درگیر این بلیه بی‌رحم نموده است و به بزرگ و کوچک و پیر و جوان و کور و روشن رحم نمیکند.
تا به حال بحث بر روی فعال شدن طبقات و صنوف مختلف اقتصادی بود. توجیهاتی نیز از جمله تامین معیشت مردم و.......برای آن وجود داشت که با توجه به شرایط اقتصادی که دولت توانائی تامین مردم برای ایجاد قرنطینه کامل را نداشت با اغماض میشد پذیرفت.
در این د و ران مراکز آموزشی تعطیل بود.
اخیرا اعلام شده است که مدارس باز گشایی شود با توجه به شرایط موجود که خطر بیماری کرونا بر همگان واضح و مبرهن است.
همچنین، سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی کرونا خواسته است از باز گشائی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استانها و مناطق کشور جلوگیری شود و این تصمیم عقلانی، تخصصی، منطقی و....
به نظر نمی‌رسد و این در شرایطی است که کارشناسان و پزشکان مردم را توصیه میکنند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمایند.
آنها توصیه میکنند که شعائر مذهبی انجام نشود هم چنان که نماز جمعه در موارد زیادی تعطیل شد و توصیه میشود دید بازدید‌ها و صله رحم برای سلامت مردم انجام نشود.
و......
حال این سوال در اذهان متبادر میشودبا چه توجیهی با توجه به کمبود امکانات و مشکلات زیر ساختی و ابزاری که آموزش و پرورش با آن روبرو میباشد مدارس چند شیفته،کلاسهای که در کپر تشکیل میشود و.......وقتی بر اساس برخی گزارش‌ها مصرف موادمخدر و.....تا سطح راهنمائی رسیده با کدام مدیریت و نظارت تصمیم به باز گشائی مراکز آموزشی گرفته شده است.
در این بین وزیر محترم آموزش وپرورش اعلام کرده مدارس در اروپا شروع به کار نموده است.سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مدارس ما از نظر سطح امکانات،زیر ساخت‌ها و ابزار آموزشی و..... قابل مقایسه با اروپا است پس این مقایسه‌ای مع الفارق است.
دیگر اینکه تصمیمات متعدد و متناقضی است که در این مدت توسط آموزش و پرورش اتخاذ شده است.
علت این تصمیمات متناقض چیست؟غیرکارشناسی بودن،مسلوب الاختیار بودن ویا اینکه تصمیمات تحت فشار سیاسی و خارج از مجموعه به ذهن متبادر می‌شود.این در حالی است که مقام معظم رهبری رسما اعلام فرمودند نظر ستاد ملی کرونا صائب و
لازم الاجرا است. فراموش نکنیم دانش‌آموزان شامل کودکان،نوجوانان و جوانان هستند که با توجه به شرایط سنی احساسی با مسائل برخورد می‌کنند و در شرایط حاد کرونایی عقلانیت کارساز است.در این شرایط واضح و روشن است تصمیمات غیر کارشناسی جان میلیونها دانش‌آموز معصوم را به خطر می‌اندازد.از مسئولین امر اکیدا در خواست میشود در این تصمیم تجدید نظر نمایند.اما،خانواده‌ها باید کاملا هوشیار باشندچون در قبال جان بچه‌های معصوم در وهله اول آنها مسئول و پاسخگو هستند البته این واقعیتی غیر قابل کتمان است که همه مامسئول و پاسخگوهستیم.