نیمکت‌ها خالی ماندند حتی رئیس جمهور هم نیامد!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: روز گذشته طبق گفته وزیر آموزش و پرورش، همه دانش‌آموزان ملزم به حضور در مدرسه شدند، اما این سال تحصیلی جدید برای هیچ کس مثل سال‌های قبل نبود. از ماسک‌های اجباری گرفته تا ترس و نگرانی از نزدیک شدن به یکدیگر و ضد عفونی هر لحظه دست‌ها و کلاس‌هایی که در برخی از مدارس بیست دقیقه هم دوام نداشت، همه این موارد نشان‌دهنده این بود که نه تنها دانش‌آموزان بلکه اولیاء مدارس هم آمادگی لازم برای حضور در مدرسه را نداشتند. در این بین نمی‌توان از نگرانی
خانواده‌ها برای حضور فرزندشان در مدارس
چشم پوشی کرد، از مادران نگرانی که همراه با فرزندان
دبستانی‌شان راهی مدرسه شده بودند تا مادرانی


که از صبح پای تلفن بودند تا ببینند کلاس‌های فرزند دبیرستانی شان تشکیل می‌شود یا خیر. همه این‌ها نشان‌دهنده بی‌اعتمادی است که والدین دانش‌آموزان نسبت به نظام آموزشی کشور دارند. نظام آموزشی که به یکباره بعد از ماه‌ها برنامه ریزی برای آموزش آنلاین، چرخش 180 درجه‌ای می‌کند و تصمیمش را تغییر می‌دهد. در این میان اما موضوعی که بیش از همه با واکنش مواجه شد زنگ شروع مدارس بود که این بار توسط رئیس جمهور به صورت
غیر حضوری و آنلاین به صدا در آمد! آن همه در شرایطی که هم دانش‌آموزان ملزم به حضور در مدرسه بودند.
>از مادران مستاصل تا کلاس‌های خالی
کلاس‌های خالی در برخی مدارس نشان می‌دهد خیلی از خانواده‌ها در مقاطع دبیرستان و سال‌های آخر دبستان، عطای آموزش حضوری را به لقای آن بخشیده‌اند و اجازه نداده‌اند فرزندانشان در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند. به همین دلیل هم روز گذشته خیلی از کلاس‌ها در برخی از مدارس خالی از دانش‌آموز بود.
والدین دانش‌آموزان دبستانی که اولین سال‌های تحصیلی شان را طی می‌کنند اما همراه با فرزندانشان راهی مدارس شدند تا کمی از نگرانی‌های خود را التیام ببخشند. همین حضور آن‌ها نیز سبب به وجود آمدن ازدحام جلوی در مدرسه‌ها شد و این اولین قدم برای زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی بود.
>چه کسی می‌خواهد پاسخ گو باشد؟
مادر یکی از دانش‌آموزان که فرزندش در کلاس سوم دبستان تحصیل می‌کند به آفتاب یزد گفت:« اصلاً نمی‌دانم وضعیت حضور فرزندم در مدرسه چگونه است، منتظر بودیم مدرسه اطلاع دهد که خبری نشد حتی روز جمعه حضوری به در مدرسه مراجعه کردم تا ببینم آیا اطلاعیه‌ای را به در چسبانده‌اند اما خبری نبود. آموزش و پرورش گفته بود با مدارس تماس بگیرید و مطلع شوید روز شنبه دایر هستند یا خیر، تصمیم داشتم مراجعه کنم که اگر مدرسه دایر بود فرزندم را ببرم اما پدرش گفت روز اول مدرسه او را ببرم. دیگر اجازه نمی‌دهم فرزندم به مدرسه برود. وضعیت را خودتان می‌بینید، واقعا نمی‌توان این بچه‌ها را کنترل کرد. اگر اتفاقی برای بچه‌های ما بیفتد چه کسی می‌خواهد پاسخ گو باشد؟»
>جان فرزندم از تحصیلش عزیز‌تر است
یکی دیگر از مادران که فرزندش در کلاس دوم دبستان تحصیل می‌کند به آفتاب یزد گفت:
« من از روز پنجشنبه که متوجه شدم باید دخترم را به مدرسه ببرم استرس داشتم. مدرسه دانش‌آموزان را گروه‌بندی نکرده و همه بچه‌ها با هم مدرسه رفتند. آن‌ها اصلا نمی‌دانند رعایت فاصله یعنی چه؟ کلافه می‌شوند ماسکشان را در می‌آورند. من واقعا نمی‌دانم این مسئولین به چه چیزی فکر کردند که گفتند بچه‌ها باید به مدرسه بروند، من حاضرم دخترم یک سال از تحصیل عقب بماند اما سالم باشد. چند وقت پیش یکی از همسایه‌های ما دختر5 ساله‌اش را به خاطر همین بیماری از دست داد. من دیروز کتاب‌های دخترم را گرفتم و دیگر اجازه نمی‌دهم به مدرسه برود، نهایت این است که خودم با او درس کار می‌کنم و بعد فقط برای امتحان دادن به مدرسه می‌آورمش. جانش برایم از تحصیلش عزیز‌تر است.»
>ما انسان نیستیم؟
امین یکی از دانش‌آموزان است که در کلاس یازدهم تحصیل می‌کند. او روز گذشته به مدرسه رفته است و درباره حضورش در مدرسه به آفتاب یزد گفت:« ما اصلا قرار نبود به مدرسه برویم، برنامه ریزی کرده بودیم و مدرسه هم به ما برنامه داده بود که چطور آنلاین درس بخوانیم. اما یک دفعه‌ای به ما گفتند که باید به مدرسه برویم و از طرف مدرسه برای ما پیامک آمد که حتما باید در مدرسه حضور داشته باشیم. صبح که به مدرسه رفتم مدیرمان گفت ما اسلحه روی سر کسی نگذاشتیم که به مدرسه بیاید اما هر کس که آمد همه مسئولیت حضورش به عهده خودش و خانواده‌اش است. بعد از آن هم به ما گفتند که بیست دقیقه سر کلاس بنشینید و بعدش بروید. در کلاس ما 3 نفر روی یک نیمکت نشسته بودیم. صندلی نبود که بخواهیم فاصله را رعایت کنیم. خوبی‌اش این بود که ما ماسک با خودمان برده بودیم. بعد از بیست دقیقه هم از مدرسه آمدیم بیرون. انگار فقط میخواستند یک کاری را از سرشان باز کنند! سوال من از مسئولین این است که ما انسان نیستیم یا جانمان مهم نیست؟»
>زنگ مدرسه‌ای که آنلاین زده شد
رئیس جمهور صبح روز گذشته به صورت غیر حضوری چکش شروع سال تحصیلی را برای دانش‌آموزانی که در مدارس حاضر شده بودند، به صدا در آورد و این مسئله با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. مراسم نواختن زنگ مهر با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس و وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی و همچنین انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، به صورت حضوری در مدرسه نوجوانان منطقه ۴ شهر تهران برگزار شد، خیلی‌ها این موضوع را به مدیریت نا درست مسئولان نسبت داده و امتناع رئیس جمهور از حضور در مدارس را مورد شماتت قرار دادند. کمترین توقع این بود که رئیس جمهور خودش در مدارس حضور پیدا کند و این اطمینان را به خانواده‌ها بدهد که پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اما عدم حضور او بیش از هر زمان این باور را به مردم داد که هیچ پروتکل بهداشتی در مدارس رعایت نمی‌شود و دانش‌آموزان هر لحظه در خطر ابتلا قرار دارند و همین امر فاصله‌ای که بین اعتماد مردم به مسئولین به وجود آمده است را بیشتر کرد. بدون شک تصمیم ناگهانی وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس، علاوه بر ایجاد سردرگمی‌‌های بسیار برای والدین و دانش‌‌آموزان، ممکن است تبعات بسیار منفی بر آمار کرونا بگذارد چرا که مدیریت مدارس در روز گذشته نشان داد هیچ برنامه‌ای برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه ندارند.