رئیس مجلس در نشست نهایی سفر به استان خوزستان از راه‌اندازی سایت نظارت میدانی خبر داد پایان اولین سفر استانی قالیباف


رئیس مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی سایتی خبر داد که در آن اطلاعات مربوط به نظارت میدانی خوزستان قرار خواهد گرفت تا در معرض مشاهده و رصد مردم قرار گیرد. وی همچنین تاکید کرد که مسائل و مشکلات خوزستان از ۴۰ روز قبل در جلسات متعدد با وزارتخانه‌های مختلف، استانداری، مجمع نمایندگان و کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شده است.
به گزارش ایسنا، نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان عصر روز جمعه با حضور محمدباقر قالیباف، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استان و جمعی از مسئولان و مدیران استان برگزار شد.
محمدباقر قالیباف در این نشست، گفت: نخستین سفر نظارتی مجلس یازدهم با جمعی از همکاران از جمله رئیس دیوان محاسبات، روسای کمیسیون‌های عمران و انرژی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و نمایندگان استان خوزستان انجام شد. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خون پاک بهترین جوانان در استان خوزستان بر زمین ریخته، لذا این سرزمین محل ایثار، شهادت و شهامت است، تصریح کرد: در مجلس یازدهم به مردم قول دادیم که نمایندگی همه آنها را در مجلس برعهده بگیریم، از این رو هر تصمیمی که اتخاذ شود، از هموطنان ساکن در دورترین روستا تا کلانشهرها ذی‌نفع آن هستند؛ البته اولویت رسیدگی به محرومان و مستضعفین سرلوحه کار ما قرار دارد. وی تصریح کرد: کاملا شفاف و روشن عنوان می‌کنیم هر جا محرومیت وجود دارد، وظیفه رسیدگی برای رفع آن در بُعد قانونگذاری و نظارتی انجام خواهد شد. قالیباف بیان کرد: امام خمینی‫(ره) فرمودند «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است»، از این رو ما نیز برای توجه به این سرزمین دین برعهده داریم، زیرا باید اقرار کرد خوزستان به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.
مسئولان باید بدون واسطه با مردم صحبت کنند


رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در نظارت میدانی بر استان خوزستان برخی افراد نکاتی را نسبت به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی عنوان کردند، تصریح کرد: نمی‌شود با مردم حرف نزد؛ در شب‌های عملیات و حتی میدان آموزش باید با رزمندگان حرف می‌زدیم و اگر رزمنده‌ای فرمانده را در کنار خود نمی‌دید، احساس امنیت نمی‌کرد؛ بنابراین وقتی قول دادیم با مردم زندگی کنیم، باید با آنها حرف بزنیم. وی گفت: مشکلات و تضاد دو موضوعی است که مردم این سرزمین را رنج می‌دهد، به عنوان مثال در نظارت میدانی از برخی مناطق مانند شهرک طالقانی و شهرک بعثت، مردم دغدغه‌هایی را مطرح کردند که بیانگر موضوع یاد شده است. قالیباف افزود: استان خوزستان حدود ۳۰ درصد از منابع آبی کشور را در خود جای داده، اما حداقل ۷۰۰ روستای آن با تنش آبی مواجه هستند و این اصلا زیبنده نیست؛ البته نباید کارهایی که انجام شده را نادیده گرفت، اما باید تضادها نیز برطرف شود. روستاهایی وجود دارد که در بالادست، کناردست و حتی زیردست سد قرار گرفته‌اند، اما از آب آشامیدنی برخوردار نیست. قالیباف ادامه داد: نمی‌توان پذیرفت بالادست، کناردست و پایین‌دست یک شهر دچار مشکل کم آبی باشند. به طور مثال یک شهر از سه طرف در محاصره آب قرار دارد، اما مشکلاتی مانند فاضلاب و کم آبی به چالش این منطقه تبدیل شده است که این وضعیت نشان‌دهنده اشکالات ما در نوع قانونگذاری، نظارت و اجرا است، بنابراین باید به این بخش‌ها سامان بدهیم.
شفاف‫سازی، مردمی‫سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی ۴ رویکرد اصلی مجلس یازدهم است
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یقیناً ما در حوزه نظارت و دوستان در حوزه اجرا باید در کار، تعهد داشته باشند و در این عرصه معطل ماندن ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ ساله یک پروژه معنی نداشته و جای دفاع ندارد، لذا این مسائل را از سفر به خوزستان و نظارت میدانی بر آن آغاز کردیم و ان‌شاءالله این استان پیش قراول این رویکرد باشد. از سوی دیگر ان‌شاءالله بلافاصله در هفته پیش روی، دوستان ما در مجلس سایتی را راه‌اندازی می‌کنند و تمام موضوعات و تصمیمات این سفر در آن بیان می‌شود. البته حداقل ما از ۴۰ روز قبل تمام موضوعات و مشکلات استان را در پایتخت با حضور وزار، معاونان، کمیسیون های مجلس، مجمع نمایندگان و استانداری خوزستان بررسی کردیم. من به شخصه با وزرای مربوطه چندین جلسه داشتم و نشست‌های متعددی نیز در کمیسیون‌های مجلس برگزار شد، همچنین جلسات متعددی در تهران با استاندار خوزستان برگزار شد. وی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی ۴ رویکرد اصلی مجلس یازدهم است، ادامه داد: در هفته پیش رو سایت مذکور راه‌اندازی می‌شود و پس از آن مدیران استانی، اعضای مجمع نمایندگان و مردم شریف می‌توانند نتایج اقدامات و  کارهایی را که باید انجام دهیم را مشاهده کنند.
مردم از بی‌تصمیم‌گیری و یا تصمیم‌گیری غلط ناراحت هستند​
قالیباف با بیان اینکه مردم از بی‌تصمیم‌گیری و یا تصمیم‌گیری غلط ناراحت هستند، افزود: ما قطعاً در سایت مذکور تمام پروژه‌های استان را قرار داده و پیگیری می‌کنیم. این نیست که فقط پروژه‌های بازدید شده در این چند روز پیگیری شود. در این رابطه توافقات و نتایجی نیز حاصل شده است، به طور مثال با وزارت نیرو و مدیران استان به این توافق رسیده‌ایم که بحث آب شرب و کشاورزی، فاضلاب و آب‌های سطحی چالش‌های جدی استان هستند و متاسفانه این فرصت بزرگ به تهدید تبدیل شده و مردم از این مسئله رنج می‌برند. البته همه می‌دانند که این مسائل طی ۲ یا ۳ سال حل نمی‌شود، اما مشخص کرده‌ایم که کدام اقدامات تا سال ۱۴۰۰ قابل رفع بوده و کدامیک تا ۲ سال دیگر به نتیجه می‌رسد، و حتی برخی موضوعات باید در برنامه هفتم توسعه دیده شود، اما در کل مردم توقع دارند که وضعیت بحرانی کنونی تا ۵ سال آینده به سامان برسد.
حل تنش آبی و مشکلات فاضلاب، جلوگیری از آسیب مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی به سلامت مردم، بیکاری و لزوم ایجاد اشتغال برای ۳۰ هزار نفر، زنان سرپرست خانوار، استخدام بومی، مسائل منطقه آزاد اروند و اسکله‌ها و شیلات از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
در ادامه نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان، نمایندگان استان خوزستان نیز دغدغه‌ها و مسائل حوزه‌های انتخابیه خود را بیان کردند.
همچنین حجت‫الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با تقدیر و تشکر از حضور قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان نیز طی سخنانی از پیگیری مسائل مطرح شده در این سفر خبر دادند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر حمایت‌های دولت بر بازار سرمایه را بررسی کرد «سبز» کمرنگ بر دیوار «قرمز» بورس علیرضا صدقی نسخه‌پیچی «غیرحضوری»ها برای «حضوری»ها بازار پر التهاب تلفن همراه، با آموزش مجازی چه می‌کند؟ رشد قیمت موبایل، همپای ارز توافقی که علی‫رغم چالش‫ها همچنان کارکرد دیپلماتیک دارد برجام، نقطه عطف دیپلماسی ۴۲ ساله ایران چرا خوانندگان در سال‌های اخیر ارائه تک‌آهنگ را ترجیح می‌دهند؟ مرثیه‌ای برای «آلبوم‌»ها طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به 1400 می‌رسد؟ تعریف رجل سیاسی، مساله اصلی طرح انتخاباتی مجلس افتتاح غیرحضوری آغاز سال تحصیلی جدید توسط رئیس‌جمهوری واکنش‌های فراوانی را برانگیخت زنگ مجازی برای مدارس حضوری! پرونده قاضی منصوری پس از 77 روز با اعلام خودکشی به عنوان دلیل مرگ مختومه می‌شود؟ متهم پرید! رئیس کل بانک مرکزی خبر داد آغاز سیاستگذاری نوین پولی شروع فرآیند انتخابات و رای‫دهی در آمریکا با آرای پستی در کارولینای شمالی رئیس مجلس در نشست نهایی سفر به استان خوزستان از راه‌اندازی سایت نظارت میدانی خبر داد پایان اولین سفر استانی قالیباف