کاهش ١٤ درصدی چک های برگشتی


 

گزارش بانک مرکزی از آمار چک های مبادله ای در تیرماه ۹۹ نشان می دهد علی رغم تعلیق سه ماهه برخی از تنبیههای مربوط به چک برگشتی توسط دولت بخاطر شیوع کرونا، نسبت تعداد چکهای برگشتی به مبادله ای در این ماه نسبت به خرداد ۱۴.۲ درصد کاهش یافته است. شیوع کرونا در ایران از اواخر بهمن ماه ۹۸ سبب شد تا بسیاری از واحدهای اقتصادی تعطیل یا نیمه تعطیل شوند، موضوعی که در تسویه تعهدات مالی آن ها به خصوص وصول چک های صادر شده توسط آنها نیز تاثیرگذار بود. به همین دلیل، دولت برخی از تنبیه های مربوط به چک برگشتی را برای سه ماه به حالت تعلیق درآورد تا در صورت برگشت چک در روزهای کرونایی، فعالین اقتصادی دچار مشکلات زیادی نشوند.

بر همین اساس و همانطور که انتظار می رفت، گزارش بانک مرکزی از آمار چک های مبادله ای در تیر ماه ۹۹ مشابه خرداد ماه و اردیبهشت ماه ۹۹ و فروردین ۹۹، نشاندهنده رقم قابل توجه تعداد و مبلغ چک های برگشتی بعد از طی یک سال روند کاهشی بوده است. مطابق گزارش بانک مرکزی، در تیرماه ۱۳۹۹ در کل کشور بالغ بر ۹.۱ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۲۰۵۴ هزار میلیارد ریال مبادله گردید که نسبت به مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب ۱۵.۴ درصـد و ۳۳ درصد افزایش نشان میدهد.

در تیرماه ۱۳۹۹، در کل کشور بیش از ۸.۲ میلیون فقره چک به ارزشی حـدود ۱۸۹۵ هـزار میلیارد ریال وصول گردید که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۷.۴ درصـد و ۳۶.۸ درصـد افزایش نشان میدهـد.