کوچک سازی دولت با تعاونی ها


شهباز حسن پور بیگلری

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی

در اینکه مشکل اصلی کشور، اقتصاد دولتی است، واقعیت انکار ناپذیری است که بارها به تایید کارشناسان و منتقدان رسیده و این مطلب از سوی دولتمردان نیز تایید شده است، اما نکته اینجاست که باید راهکار اندیشید و بهترین راهکار جایگزین کردن گزینه های دیگر است. یکی از راهکارهای کوچک شدن دولت، ایجاد تعاونیها و سپردن برخی کارها به آنهاست، درحالی که تعاونی ها نیز آسایش ندارند و یکی از مشکلاتی که امروز بر سر راه ایجاد تعاونیها وجود دارد این است که دو نهاد تحت عنوان معاونت تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون داریم که باید این دو در یک سازمان یا وزارتخانه تجمیع شود. نکته ای که تاکنون مغفول مانده این است که توجه به تعاونیها منجر به تحول در اقتصاد کشور، اشتغالزایی، سرمایه گذاری و صادرات میشود و با توجه به فعالیتهای معاونت تعاون وزارت تعاون و قانون گذاریهایی که مجلس داشته به نظر میرسد زمینههای لازم برای تشکیل و فراگیر شدن تعاونیها در کشور فراهم شده است.

بی شک تعاون به متولی نیاز دارد و وزارت تعاون و اتاق تعاون باید زیرساختهای لازم برای ایجاد تعاونیها را فراهم کنند؛ پرداخت تسهیلات فراگیر و گسترش تعاونیهای خاص مانند جوانان، تحصیلکردگان و یا زنان و هدف گذاری مناسب برای آنها میتواند ظرفیت خوبی در کشور برای تحول در اقتصاد فراهم کند.

اگر از تعاونیها به نحو احسن حمایت شود و اشتغال زایی پایدار در آنها ایجاد شود میتوان از ظرفیت آنها در مواقع خاص نیز استفاده کرد؛ به عنوان مثال در دوران شیوع کرونا ما تجربه استفاده از ظرفیت تعاونیها را داشتیم که باید این الگو را ضمن گسترش، تقویت کنیم.

دولت و وزارت تعاون نیز باید با ایجاد سامانههای هوشمند در جهت معرفی تعاونیهای موفق قدم بردارند تا از این طریق بتوان الگوسازی مناسبی انجام داد و سرمایهگذاران و مردم را به سمت ایجاد تعاونیها سوق داد.

یکی از اقدامات مناسبی که در برخی از شهرها رخ داده، تشکیل تعاونیهای مسکن بود که توانسته اند با همکاری مردم و مدیریت مناسب مسکن مناسبی را تولید و عرضه کنند که باعث رضایتمندی مردم شده است که میتوان این الگو را به سایر حوزهها تعمیم داد.