حالا نوبت «دادنِ آدرس غلط»رسيده است

آرمان مــلي: يکي از شگردهاي دلواپسان و مخالفان دولت، که آن را در دستور کار دارند، تحريف واقعيت‌هاست و با توسل به آن به تخريب دولت مي‌پردازند. جرياني که زماني با حمايت از سياست‌هاي دولت احمدي‌نژاد، زمينه تحريم و فشار اقتصادي به کشور و مردم را فراهم کرده بود و حتي اکنون نيز با طرح برخي قوانين و اقدامات جنجالي‌ در مجلس به اين مساله دامن مي‌زند. امروز هم، چون داعيه دلسوز‌تر از مادري که مردم را در شرايط سخت و بغرنج زندگي قرار داده‌اند، بانگي بلند کرده‌اند که دولت خواستار مذاکره با دشمن است. نکته اينجاست که اينها نه‌تنها حاضر نشده‌اند براي رفاه حال مردم و سهولت به منظور مراودات تجاري و بانکي کشور با لوايح چهارگانه FATF ãæÇÝÞÊ ˜ääϺ Èá˜å ØÑÍ ÎÑæÌ ÇÒ Ñæʘá ÇáÍÇÞí(NPT) ÑÇ ÇÑÇÆå ÏÇÏåÇäÏ æ ÈíÇä æÇÞÚíʝåÇí ÇÞÊÕÇÏí ˜ÔæÑ ÑÇ äÔÇäå ÖÚÝ æ ÊãÇíá ÏæáÊãÑÏÇä Èå ãÐǘÑå ÈÇ ÂãÑí˜Ç ãíÏÇääÏ. äÇä˜å ÈÑÎí ÑÓÇäååÇí ÏáæÇÓ ÈÇ ÊÍÑíÝ ÕÍÈʝåÇí ÑÆíÓ ÓÇÒãÇä ÈÑäÇãå æ ÈæÏÌå ÏÑÕÏÏ ÈѝÂãÏåÇäÏ ˜å ÇÒ Çíä ÂÈ áÂáæÏ ãÇåí ÎæÏ ÑÇ ÕíÏ ˜ääÏ.
تحريف سخنان نوبخت
پنجشنبه گذشته 13 شهريور بود که محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به استان همدان و نشست اعضاي شوراي توسعه و برنامه‌ريزي اين استان گفت: «همه به ويژه رهبر معظم انقلاب مي‌دانند که سال سختي پيش‌رو داريم و بايد به دشمن اين پيام برسانيم که هر چه عرصه را سخت‌تر کند ما مقاوم و فعال‌تر به جهانيان نشان مي‌دهيم که ايران را در اوج تحريم‌ها ظالمانه اداره مي‌کنيم. شديدترين مرحله تحريم نفت در برابر غذا بود، اما الان در شرايطي هستيم که اين بي‌انصاف‌ها و دژخيمان حتي براي غذا و دارو اجازه فروش يک قطره نفت را نمي‌دهند و اگر هم نفت به فروش برسد امکان تبادل مالي وجود نداشته باشد. هرچند اين تحريم‌ها براي ديگر کشور‌ها کارساز است، اما ملت ايران با کارنامه هشت سال دفاع مقدس و با قدرت و بزرگي، آنها را پشت سر مي‌گذارد. برنامه‌اي دولت که مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب نيز بود، داشتن برنامه يک‌ساله براي تکميل طرح‌هاي در دست اجراست.» ‌با اين حال برخي رسانه‌هاي اصولگرا همين سخنان صريح و شفاف نوبخت را درباره تحريم‌ها و شرايط اقتصادي کشور به شکل عجيبي تحريف کرده و مدعي شده‌اند که وي به دشمنان پالس مذاکره مي‌دهد! چنانکه کيهان بدون اشاره به تاثيرگذاري تحريم‌ها بر شرايط اقتصادي کشور و معيشت مردم، دولت را مقصر شرايط کنوني دانسته است.
کشف «پالس مذاکره» با هدف «نااميد کردن»


به باور تحليلگران بين‌المللي، سخت‌ترين تحريم دهه‌هاي اخير در حال اجرا عليه مردم ايران است و رئيس‌جمهوري متفاوت آمريکا که حتي راي همه اعضاي شوراي امنيت هم برايش مهم نيست، تلاش مي‌کند هيچ منفذي روي ايران باز نماند. طبعا مردم و دولتمردان دچار مشکلاتي شده‌اند. با اين حال زندگي در جريان است و روند کشور همچنان ادامه دارد. عده‌اي از اردوگاه تئوري‌هاي برجسته «کاغذپاره ‌دانستن تحريم» يا علاقه‌مندان «پاره‌شدن قطعنامه‌دان» که تصويرسازي‌شان از ميدان هماوردي ايران و قدرت‌هاي خارجي در رقم خوردن وضعيت کنوني موثر بوده، آدرس غلط به افکار عمومي مي‌دهند و همچنان در حال «تحريف» هستند؛ تحريف واقعياتي که بر مردم و مسئولان مي‌گذرد. نمونه اخير فعاليت اين جماعت، اقدام روزنامه‌اي است که وصل به شهريه دانشجويان است. خبرگزاري ايرنا نيز در واکنش به تحريف سخنان مقامات دولتي توسط رسانه‌هاي مخالف دولت و با اشاره به سخنان رئيس سازمان برنامه و بودجه نوشته است: نوبخت البته در اين سفر تنها شعار نداده، بلکه افتتاح 10 هزار واحد مسکوني براي سيل‌زدگان همدان، آغاز کار 37 طرح توليدي با اشتغالزايي 19 هزار تن و بازديد از چندين طرح ريز و درشت ديگر و تاکيد بر اعتباررساني به مواردي چون مرکز جامع سرطان از ديگر اقدامات او بوده است. اظهارات رئيس سازمان برنامه و بودجه که روايت واقعيات ميداني و تشريح بي‌رحمي سران آمريکا در تقاطع دو بحران تحريم و کروناست، با عصبانيت هواداران تحريم در داخل کشور مواجه شده و آن را «اظهار عجز و ناتواني نفر اول اقتصادي دولت»، «ارسال پالس‌ هدفمند به طرف غربي» و «نشان دادن ضرورت مذاکره با ترامپ قاتل» خوانده‌اند. به نوشته اين روزنامه، اينکه امروز و در اين شرايط خاص معاون رئيس‌جمهوري چنين سخن مي‌گويد، اولين شبهه و احتمالي را که در اذهان عمومي و به‌ويژه رسانه‌هايي که دنبال ضعيف نشان دادن ايران و موثر بودن تحريم‌ها هستند، ايجاد مي‌کند، اين است که در داخل جرياني بنا دارد دوباره کشور را به ميز مذاکره بکشاند و اين‌بار در بدترين حالت و بدترين روزها، تحت‌فشار تن به مذاکره‌اي بدهد که طرف مقابلش هيچ‌ حرفي را شنوا نيست و قلدرمآبانه ‌تنها حرف خود را مي‌زند.» اين سناريوسازي‌، در حالي است که محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهوري، پيشنهاد علني وزير امور خارجه روسيه مبني بر مذاکره مستقيم ايران و آمريکا را رد کرده و با بيان اينکه‌ علاوه‌بر روسيه، کشورهاي ديگري هم پيشنهاد مذاکره ايران و آمريکا و ميانجيگري داده‌اند، موضع هميشگي ايران را تکرار کرد: آمريکايي‌ها اگر دنبال مذاکره هستند، «بايد به برجام برگردند و در چارچوب برجام صحبت کنند». در دو سال اخير و پس از خروج آمريکا از برجام و در عين حال، اعلام آمادگي ترامپ براي مذاکره، همواره واکنش رئيس‌جمهوري، وزير امور خارجه و ديگر مسئولان ايران اين بوده که آمريکا با خروج از برجام، ميز مذاکره را ترک کرده است و بدون بازگشت اين کشور به توافق پيشين با ايران و جهان، مذاکره جديد معنايي ندارد.