گشودن كانال بشردوستانه سوئيس

آرمان ملي: چندي پيش بود که وزارت خارجه سوئيس طي پيامي توئيتري اعلام کرد که ايگنازيو کاسيس، وزير خارجه اين کشور، از تاريخ پنجم تا هفتم سپتامبر (15 تا 17شهريور) در قالب ديداري رسمي به ايران سفر خواهد کرد. سوئيسي‌‌ها هدف سفر کاسيس به ايران را بزرگداشت صدمين سالگرد روابط ديپلماتيک دو کشور خواندند. اين در حالي است که اين کشور از سال‌هاي ابتدايي انقلاب تاکنون حافظ منافع آمريکا در ايران بوده است. با اين حال برخي معتقدند که وزير امور خارجه اين کشور خوشنام اروپايي براي فعال کردن صندوق مالي خاص سوئيس براي سهولت تجارت ايران به تهران سفر کرده است. هرچند که عده‌اي ديگر از تحليلگران بر اين عقيده‌اند که اين سفر در چارچوب وساطت مالي سوئيس بين اتحاديه اروپا با ايران صورت پذيرفته است. بدين صورت که سوئيس به عنوان حلقه اتصال ميان ايران و اتحاديه اروپا درصدد گشايشي براي تبادل مالي در چارچوب اينستکس بر آيد. البته حدس و گمان ديگري هم که مي‌رود از اين قرار است که کاسيس به عنوان ميانجي و پيام‌آور از سوي آمريکايي‌ها به تهران آمده باشد که البته به دليل اينکه هرگونه ميانجيگري، مذاکره و ارتباط با آمريکا از سوي ايران ممنوع شده اين گمانه‌زني چندان معتبر به نظر نمي‌رسد. آنچه مسلم است روايت‌ حلقه واسط اتحاديه اروپا با ايران براي سهولت در تجارت روايت معتبر‌تري است. لازم به ذکر است که اين نخستين سفير کاسيس در مقام وزير امور خارجه سوئيس به ايران است.
ديدار ظريف با کاسيس
وزير امورخارجه سوئيس، صبح روز دوشنبه با همتاي ايراني خود در تهران ديدار و رايزني کرد. ايسنا نوشت، ايگنازيو کاسيس در ادامه سفر سه روزه خود به ايران صبح ديروز با محمد جواد ظريف وزير خارجه کشورمان در مرکز مطالعات وزارت خارجه ديدار و رايزني کرد. ديدار وزيران خارجه ايران و سوئيس در دو دور برگزار شد که در دور دوم اين گفت‌وگوها هيات‌هاي دو طرف نيز حضور داشتند. وزير امور خارجه کشورمان در توييتي محورهاي ديدارش با همتاي سوئيسي خود را تشريح کرد. همچنين محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در توييتي نوشت: از ميزباني ايگنازيو کاسيس، وزير خارجه سوئيس در صدسالگي روابط ديپلماتيکي که بر اساس احترام دوجانبه پايدار مانده است، خرسند شدم. وي افزود: گفت‌وگوهاي عالي‌ در خصوص مسائل دوجانبه‌، منطقه‌اي و جهاني داشتيم. در حالي که قدردان تلاش‌هاي سوئيس براي سبک کردن خرابکاري‌هاي آمريکا هستيم، بازگشت دادوستدهاي عادي اولويت جهاني است. در همين راستا کاسيس با انتشار ويدئويي از استقبال ظريف در اين ديدار در پيامي توييتري نوشت: صلح، توسعه اقتصادي و حقوق بشر از موضوعات بحث ثمربخشم با همتايم ظريف بود. خوشحالم که توانستيم با هم کانال بشردوستانه سوئيس را براي تامين مواد غذايي و دارويي مردم ايران فراهم کنيم.
نمايشگاه صد سال روابط ديپلماتيک


وزير خارجه سوئيس که براي يک ديدار سه روزه به کشورمان سفر کرده است روز يکشنبه 16 شهريور ماه 99 با حضور در کاخ نگارستان تهران «نمايشگاه يکصد سال روابط ديپلماتيک ايران و سوئيس » را افتتاح کرد. ايگنازيو کاسيس، وزير خارجه سوئيس با اشاره به بازديد از شهرهاي اصفهان و تهران و تاريخ غني و افتخارآميز ايران اظهار داشت: اين نمايشگاه به دوستي ميان ايران و سوئيس گواهي مي‌دهد ، ايران توسط دارايي‌هاي تاريخي محاصره شده است. روابط دوستانه و تجاري سال ها قبل از روابط سياسي ايجاد شد و دوستي و تجارت دو شاخصه‌اي است که در همه اين سال‌ها در روابط ما برقرار و محکم بوده است. وزير خارجه سوئيس با تاکيد بر «تاثير ديپلماسي و گفت‌وگو در ارتقاي روابط کشورها» گفت: ديپلمات‌ها پل‌هايي براي اعتماد و مفاهمه مي‌سازند؛ خاصيتي که طي يکصد سال گذشته در روابط ديپلماتيک ايران و سوئيس مدام تکرار ‌شده ‌است. هدف ما هميشه اين بوده که منافع هر دو طرف را تقويت کنيم. طي 40 سال، ما خدمات کنسولي را حفظ کرده و پيام‌ها را به سرعت و به طور قابل اعتماد منتقل نموده‌ايم. اين اعتماد به ما توانايي مي‌دهد تا بتوانيم در شرايط بحراني به هم تکيه کنيم. آموزش، فرهنگ، مساعي جميله، امداد در بلايا و حقوق بشر؛ اين پنج ستون روابط صد ساله ما، نمي‌توانند بدون گفتمان مستمر به حيات خود ادامه دهند. سيد محمد کاظم سجادپور، معاون وزير خارجه و رئيس مرکز مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه نيز بيان کرد: بررسي اسناد تاريخي روابط ايران و سوئيس نشان‌دهنده سه شاخصه علاقه و جذابيت دو ملت نسبت به هم در زمينه‌هاي متنوع مانند آموزش، هنر، موسيقي و ديپلماسي است، نه تنها ديپلماسي تئوريک ، بلکه ديپلماسي عملي سوئيس مانند بي‌طرفي و ايده‌هاي انساني نيز براي ايران جذاب بوده است. اميدواريم اين روابط چندبعدي هرچه گسترده‌تر و عميق‌تر و دوستانه‌تر ادامه يابد.