من وزیر ارتباطات هستم نه قطع ارتباطا

آرمان ملي: جواد آذري‌جهرمي، يکي از افرادي است که نامش به عنوان کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شده بود اما جرياني به‌طور جدي حمايت خود را از وزير ارتباطات اعلام نکرده است. ديروز آذري‌جهرمي به شايعات پايان داد‌ و به سوالي درباره شرکت در انتخابات 1400 به عنوان کانديداي رياست‌جمهوري چنين پاسخ داد: از لحظه راي اعتماد در مجلس اين زمزمه از نمايندگان آغاز شد و کساني که اين موضوع را مطرح مي‌کردند قصد داشتند شرايط کار در حوزه را سخت‌تر کنند، اما تاکنون چنين موضوعي در ذهن من نبوده و برنامه‌اي نداشته‌ام. وي در برنامه «يه روز تازه» گفت: «تا الان برنامه‌اي براي کانديدا شدن رياست‌‌جمهوري نداشته‌ام؛ هر چند در همان لحظه اعلام راي اعتماد اين زمزمه بين نمايندگان مجلس شروع شد.» وي افزود: «هدف آن کساني که اين موضوع را مطرح کرده‌اند اين بود که بخواهند حسادت ايجاد کنند که عليه من فصاسازي شود.‌‌ هر چند الان مجلس دنبال حداقل گذاشتن براي سن رياست‌جمهوري است و با وجود اينکه پيامبر در 40 سالگي به بعثت رسيد پيشنهاد داده‌اند که حداقل سن رياست‌جمهوري را 45 سال تعيين خواهند کرد.»
در 5 درصد نقاط جمعيتي پوشش اينترنت نداريم
وزير ارتباطات همچنين گفت: ما در 5 درصد نقاط جمعيتي کشور، پوشش اينترنت نداريم که ايراد مربوط به وزارت ارتباطات است. محمدجواد آذري‌جهرمي در يک برنامه تلويزيوني درباره آمار 5/3 ميليون دانش‌آموز که به امکانات فضاي مجازي دسترسي ندارند، گفت: بر اساس اعلام آموزش و پرورش 5/3 ميليون دانش‌آموز به هر دليلي برنامه شاد را نصب نکرده‌اند که آمار بالايي است. وزير ارتباطات تصريح کرد: ما در 5 درصد نقاط جمعيتي پوشش اينترنت نداريم که ايراد مربوط به وزارت ارتباطات است. از اين تعداد حدود 700 هزار دانش‌آموز در اين مناطقند و بقيه دانش‌آموزاني هستند که ابزار دسترسي ندارند و ما اعلام کرده‌ايم تا پايان سال تمام نقاط روستايي کشور به شبکه اينترنت متصل مي‌شوند تا آمار اتصال به شبکه به صد‌در‌صد برسد. وزير ارتباطات با اشاره به اينکه ظرفيت شبکه ارتباطي ما حدود 21 هزار گيگا‌بيت بر ثانيه است گفت: اما ظرفيتي که آموزش و پرورش درخواست کرده 700 گيگا است که کمتر از 10 درصد ظرفيت شبکه است. وي در پاسخ به سوالي درباره هزينه‌هاي استفاده از شبکه اينترنت و شاد براي معلمان و دانش‌آموزان نيز افزود: معلمان استفاده بيشتري از شبکه دارند، چرا که بايد با تعداد زيادي از دانش‌آموزان در ارتباط باشند و به همين دليل در مهرماه گذشته يک بسته 20 گيگا‌بايتي براي 3 ماه به صورت رايگان به 700 هزار معلم تقديم شد. اين بسته به احتمال بسيار از شنبه براي معلمان فعال مي‌شود و زماني هم که دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه هستند از طريق شبکه دانا بر بستر شبکه ملي اطلاعات به صورت رايگان مي‌توانند از شبکه استفاده کنند. وزير ارتباطات اعلام کرد: بالغ بر 70 ميليارد تومان هزينه اينترنت معلمان بوده که پرداخت شده و بيش از 100 ميليارد تومان نيز سرمايه‌گذاري براي اتصال مدارس به شبکه ملي اطلاعات انجام شده است.
شاد رايگان است


وي درباره هزينه دانش‌آموزان براي استفاده از شبکه اينترنت نيز افزود: در کل کشور استفاده از اين شبکه شاد براي دانش‌آموزان رايگان است و اگر دانش‌آموزان برخي از مدارس براي آموزش تکميلي و دلايل ديگر از شاد استفاده نمي‌کنند نيز بسته‌اي اختصاصي اينترنت براي آنها تدارک ديده شده که تا شنبه آينده جزئيات آن اعلام مي‌شود. ويژگي اين بسته آن است که دانش‌آموزان خارج از مطالب مورد تاييد آموزش و پرورش، دسترسي ندارند تا در برابر آفت‌هاي فضاي مجازي قرار نگيرند. آذري‌جهرمي درباره سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت کودکان در فضاي مجازي نيز گفت: از سال 96 ما در اين حوزه سرمايه‌گذاري کرده‌ايم چرا‌که کودکان، آينده و زندگي ما هستند و اگر به آنها پرداخته نشود آفت‌هاي فضاي مجازي آينده ما را تخريب مي‌کند. به همين منظور از سال 96 اينترنت کودکان به همراه اکوسيستم و ابزارهاي خاصي مانند تبلت ايراني براي کودکان توليد شده است. همچنين فقط در ايام کرونا براي کودکان محروم مناطق به کمک خيرين 5 هزار تبلت خريداري و ارسال شده است. آذري‌جهرمي با اشاره به سوال نظرسنجي اين برنامه که درباره سرويس اينترنت مشترکين بود، گفت: اگر هم‌اکنون درباره صدا و سيما يا کيفيت خودروهاي داخلي هم سوال کنيد مردم اعلام نارضايتي مي‌کنند چرا که انتظارات مردم نسبت به خدمات ارائه شده متفاوت است. نارضايتي مردم بد نيست و مسئولان درصددند اين نارضايتي را به رضايت تبديل کنند. اگر رضايت 100 درصدي باشد انگيزه‌هاي کار از بين مي‌رود. جهرمي درباره پرونده کلاهبرداري ارزش‌افزوده گفت: در ابتدا مبلغ 100 ميليارد تومان تخلف مشخص شد که به طور کامل به مردم بازگردانده شد. همچنين پرونده 8 شرکت که اقدام به کلاهبرداري کرده بودند به پليس ارجاع شد. شکايت يک ميليون و 300 هزار نفر نيز در اين حوزه به دادسرا ارسال شده و پرونده باز است و بايد با مبالغ کسر شده صحت‌سنجي و رسيدگي شود.