مردم نيروهاي كارآمد را انتخاب كنند

آرمان ملي - نسترن فراهاني: دوران تغيير مفاهيم براي رسيدن به هدف است؛ اصولگرايان اين روزها با چرخش‌ها سعي در پاک کردن عملکرد خود و متهم کردن دولت و رقيب سياسي خودشان دارند. هدفشان هم عيان و روشن است يعني پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري 1400. آنان به اشتباه تصور مي‌کنند که در انتخابات مجلس توانستند راي اکثريت را از آن خود کنند اما غافل از آن هستند که تعداد راي‌دهندگان در آن انتخابات کمترين حد حضور در انتخابات‌هاي کشور بوده است؛ بنابراين نمي‌تواند دليلي براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري باشد. آنها به‌وضوح واقعيات را کتمان مي‌کنند به‌عنوان نمونه مدعي مي‌شوند که منافقان شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا ديگه تموم ماجرا» مي‌‌دادند درحالي‌که اين شعار از سوي افرادي سر داده مي‌شد که از سياسي‌کاري‌ها خسته بودند. حميدرضا ترقي عضو ارشد حزب موتلفه دراين راستا با «آرمان ملي» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه مي‌خوانيد.
بي‌اعتمادي و شکافي را که امروز بين دولت – ملت و مسئولان وجود دارد که سبب نااميدي شده است، ناشي از چه عواملي مي‌دانيد؟
شکافي که از آن ياد مي‌کنيد، به آن معنا قابل ملاحظه نيست و نارضايتي بيشتر ناشي از عدم تحقق مطالبات مردم توسط دولت و عدم تحقق وعده‌هايي است که دولت داده و همين مساله موجب شده که اين عدم تحقق وعده‌ها به ناکارآمدي برخي از مسئولان و فشاري که بر اثر آن به اقتصاد مردم وارد مي‌شود، بينجامد و موجب نارضايتي و فاصله گرفتن مردم از دولت شود.
شاهد بوديم که در انتخابات اخير مردم با مشارکت کم به نوعي نارضايتي خود را از مسئولان فارغ از ديدگاه سياسي‌شان نشان دادند. نظر شما چيست؟


اينکه مردم نارضايتي خود را از کل مسئولان اعلام کنند، برداشتي درست نيست چون مردم خود شعار مي‌دادند که مشکل ما انقلاب نيست بلکه مشکل ما انتخاب ماست. بنابراين مردم از انتخاب خود راضي نبودند؛ به همين دليل انتخابات مجلس با کاهش مشارکت مواجه شد. عدم حضور در انتخابات مجلس دلايل متعددي دارد که يکي از آنها، هجمه و تبليغات وسيعي است که با موضوع تحريم انتخابات توسط ضدانقلاب‌ها و عوامل داخلي صورت گرفت. دومين مساله کرونا و تبليغاتي بود که صورت مي‌گرفت تا مردم به سمت صندوق‌هاي راي نروند و راي ندهند. عوامل متعددي منجر به بروز کاهش مشارکت شد ولي نمي‌توان کاهش مشارکت را ناشي از مخالفت مردم با همه مسئولان دانست. چنين برداشتي نه در نظرسنجي‌ها و نه در افکار عمومي جامعه وجود ندارد.
شعارهايي که بخشي از جامعه نسبت‌به دو جريان اصلي کشور داشتند و به هر دو جريان هشدار مي‌دادند که ما ديگر هيچ‌کدام از شماها را مقبول نمي‌د‌انيم يک هشدار بود يا اينکه نيازمند تولد جريان سومي هستيم که مورداعتماد مردم باشد؟
اين شعارها، شعار تعداد محدودي از جامعه است که نهايتا به 10هزار نفر مي‌رسند. بيش از اين تعداد محدود، ديگران چنين شعاري سر نمي‌دادند. اين افراد وقتي دستگير شدند مشخصا از عوامل فريب‌خورده، منافق و ضدانقلاب بودند. شعار مورداشاره عموميت گسترده‌اي نداشت که بتوان آن را شعار عموم مردم تلقي کرد و اساسا افرادي که چنين شعارهايي دادند مردم ايران نبودند.
با اين تفاسير در انتخابات آتي با وجود همه مشکلات مردم بيشتر به چه سمتي اقبال نشان مي‌دهند؟
کارآمدي در نظام اجرائي و دستگاه‌هاي اجرائي ما تقريبا به مولفه امنيت ملي کشور تبديل شده است. به هر ميزان که کارآمدي بالا برود، امنيت ملي کشور افزايش پيدا مي‌کند و رضايتمندي مردم بيشتر مي‌شود و البته به هر ميزان کارآمدي کمتر شود و ناکارآمدي جاي آن را بگيرد در نقطه مقابل به امنيت ملي کشور آسيب وارد مي‌شود و نارضايتي بيشتر در ميان مردم ايجاد خواهد شد. در انتخابات آينده مردم بيشتر بايد به دنبال عناصر کارآمدي باشند که با تجربه و با آزمون قبلي بتوانند مشکلات کشور را به نحو مطلوبي حل کنند و به جاي وعده و وعيد دادن‌هاي بي‌نتيجه، اهل عمل و کار جهادي و انقلابي باشد تا بتواند اين عقب‌ماندگي‌ها و کاستي‌ها را با شتاب بيشتري برطرف کند. به نظر مي‌رسد مردم به دنبال شعار‌هاي پوپوليستي نيستند بلکه به دنبال افرادي هستند که روحيه جهادي و نشاط کاري داشته باشند، کارآمدي آنها در گذشته به اثبات رسيده باشد و داراي برنامه و مشاوران قابل قبولي در جهت حل مشکلات مردم و تامين مطالبات مردم باشند.