پیشنهادات خارجی روی میز «شهریار»

آرمان‌ملي: علي دايي که حالا «کريس» پرتغالي را در پشت‌سر خود مي‌بيند، بيش از يکسال است که در فوتبال ايران مربيگري نکرده است. وي به‌رغم پيشنهادهاي خوبي که داشته، اما به‌دليل آنچه خودش «تصميم‌گيري آقازاده‌ها» ناميد ظاهرا جايي در فوتبال ايران ندارد اين در حالي است که پيشنهادهاي مربيگري از کشورهاي عربي و البته بلژيک به‌دست وي رسيده است.
ماجراي سايپا و صداوسيما!
ارديبهشت‌ماه سال گذشته بود که علي دايي از باشگاه سايپا اخراج شد. سرمربي پيشين سايپا پس از اخراج از اين باشگاه و در پاسخ به اين سوال که آيا بهتر نبود با رفتار بهتري کنار گذاشته مي‌شد، اظهارکرد: آقاي مصطفي مدبر براي من وجود خارجي ندارد و آدم حقيقي‌اي به اين اسم نمي‌شناسم. تا جايي که ذهن ناقصم ياري مي‌کند و او را از زماني‌که رياست حراست صداوسيما را داشت، به‌عنوان سردار «غفور» مي‌شناسم. براي من جالب بود که در يک برنامه «نود» خودش را مدبر معرفي کرد. بعد که صحبت کرد «تن صدايش» براي من آشنا بود و ديدم همين سردار غفور خودمان و اردبيلي است. چطور او مصطفي مدبر شده است؟ کاش يک نفر از ثبت‌احوال اينجا بود و سوال کنم که يک نفر مي‌تواند کل اسم و فاميلش را عوض کند؟ من ديدم که اسم يا فاميل را عوض کردند، مگر مي‌شود که با شناسنامه عوض‌کردن گذشته طلايي‌ات را عوض کني؟ من او را زماني‌که حراست صداوسيما بود مي‌شناسم. من يک پرونده سال 85 دارم که يک خانم حدود 300 ميليون من را خورده بود. همه مدارک مشخص است که او خودش را از نزديکان غفوردرجزي‌دولق معرفي مي‌کرد. آن زمان در دادسرا با تيم حفاظتي او مشکل پيدا کردم و سال 85 که من محکوميت او را گرفتم ولي چندبار از زندان هم فرار کرد، از آشنايان سردار غفور بوده است. الان يکدفعه مصطفي مدبر جلوي من قرار گرفته است. چطور او از آنجا رئيس سازمان تجهيز و توسعه و الان هم نمي‌دانم چطور مديرعامل سايپا شد؟ مگر او فعاليت ورزشي داشت؟ من بايد استعلام بگيرم و ببينم اين حکم اخراج يا به قول خودشان فسخ قرارداد مي‌تواند با امضاي فرد ديگري امضا شود. بعداز صحبت‌هاي علي دايي بخش خبري 20و30 گزارش تندي عليه سرمربي سابق تيم‌ملي پخش کرد. اين گزارش به‌قدري يکطرفه بود که واکنش شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما را به‌دنبال داشت. اين شورا طي نامه‌اي خواستار تذکر جدي به دست‌اندرکاران برنامه «خارج از گود» بخش خبري 20و30 در خصوص پرداخت غيرحرفه‌اي و جانبداري يک‌طرفه و استفاده‌نکردن از زبان مناسب در خصوص برکناري سرمربي تيم سايپا شد. در اين نامه در خصوص عدم حفظ شأن و احترام يک‌طرف موضوع و استفاده از ادبيات نامناسب و نمايش چهره‌اي عصبي از سرمربي برکنار شده تيم سايپا به سازمان صداوسيما تذکر داده شده است. در بخشي از اين نامه آمده است: «برنامه مذکور به‌صورت کاملا يکطرفه و غيرحرفه‌اي به موضوع پرداخته است و از يک‌طرف ماجرا به‌صورت مشخص جانبداري کرده است. ضروري است به دست‌اندرکاران اين برنامه درباره اهميت حفظ بي‌طرفي صداوسيما در اينگونه موارد تذکر جدي داده شود و با خاطي برخورد شود».
پيشنهادات داخلي


مدت‌هاست که نام علي دايي جزو گزينه مربيگري تيم‌هاي مختلف مطرح مي‌شود، اما وقتي رنگ‌وبوي جدي به‌خود مي‌گيرد، همه‌چيز بنا به‌دلايلي ملغي مي‌شود. نمونه بارزش تيم‌ملي بود که علي دايي تا پاي سرمربيگري نيمکت ايران هم رفت، اما آخرسر «اسکوچيچ» انتخاب شد. دو ماه پيش بود که علي دايي در مصاحبه‌اش عنوان کرد «تا وقتي آقازاده‌ها در فوتبال تصميم‌گيرنده باشند جايي در فوتبال براي من و امثال من نخواهد بود.» اين اواخر هم پيشنهاد سپاهان و تراکتور به علي دايي داده شد. باوجود اينکه شائبه بي‌علاقگي دايي به مربيگري در شهرستان‌ها به‌خاطر بيزنس‌هاي تهرانش مطرح است، اما چنين چيزي حداقل در حال حاضر صحت ندارد. خبر رسيد «شهريار» براي مربيگري در تراکتور چراغ‌سبز نشان داده بوده است. هرچند همان داستان تکراري، دايي را از نيمکت تراکتور هم دور کرد و خودش در آخرين مصاحبه‌اي که داشت اراده غيرفوتبالي در تيم نگرفتنش را تکذيب نکرد. تراکتوري‌ها که در سال‌هاي اخير همواره علاقه‌مند به حضور سرمربيان سرشناس خارجي روي نيمکت خود بودند، پس از ناکامي‌هاي متعدد با نفرات سرشناسي همچون ساغلام، جان‌توشاک، ليکنز و مصطفي دنيزلي، از اواخر نيم‌فصل اول فصل قبل که در رده نهم جدول قرار داشتند، کارشان را با ساکت الهامي‌ پيش بردند و در نهايت توانستند سهميه آسيايي بگيرند و قهرمان جام‌حذفي شوند. با وجود اينکه مديران تراکتور ازجمله ميرمعصوم سهرابي، مديرعامل اين باشگاه تاکيد کرده به‌دنبال ادامه همکاري با الهامي ‌هستند، اما آنها بدون‌توجه به اين شرايط و به‌خاطر احتمال محروميت الهامي ‌به‌خاطر اتفاقات فينال جام‌حذفي، سراغ ديگر گزينه‌ها رفته‌اند و مي‌خواهند سرمربي ديگري بالاي سر تيم خود بياورند. فصل قبل هم نام علي دايي براي حضور در تراکتور مطرح شده بود، اما در نهايت اين اتفاق نيفتاد ولي در روزهاي اخير و پس از گذشت يکسال، دوباره نام آقاي‌گل فوتبال جهان براي سرمربيگري در اين تيم به ميان آمده است. علي دايي که سابقه سرمربيگري در راه‌آهن، پرسپوليس، نفت‌تهران، صباي‌قم و سايپا و همچنين تيم‌ملي را در کارنامه دارد، در فاصله دو هفته به پايان فصل 98-97 از سرمربيگري نارنجي‌پوشان برکنار شد و از آن زمان تاکنون هدايت هيچ تيمي ‌را برعهده نداشته است. تيم‌هاي مختلفي همچون گل‌گهر سيرجان، ذوب‌آهن، صنعت‌نفت و... در يکسال اخير به علي دايي پيشنهاد همکاري داده بودند و حتي مقطعي گفته شد او گزينه پرسپوليس هم هست، اما در نهايت او به‌عنوان سرمربي هيچ‌يک از اين تيم‌ها انتخاب نشد که هر يک دلايل خاص خود را داشت.
پيشنهادات خارجي
شهريار فوتبال ايران همين حالا از دو تيم بلژيکي پيشنهاد سرمربيگري دارد و البته چندين تيم عربي هم براي سپردن نيمکت تيم‌شان به دايي ابراز تمايل کرده‌اند. پيشنهاداتي که دايي هنوز پاسخي به آنها نداده و در حال بررسي جوانب است.