آمريكايي‌ها بازمي‌گردند؛ با پشيماني

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه هيات دولت با بيان اينکه کشور ما شرايط خاصي دارد، اظهار کرد‌: به لحاظ حساسيت‌هاي فرهنگي و ديني و همچنين حفاظت از جان مردم و تحريم‌ها، شرايط ما با ساير کشورها متفاوت است و درباره بازگشايي‌ها، شرايط ما را با ساير کشورها در همه زمينه‌ها مقايسه نکنند. وي افزود: ما در شرايط تحريم هستيم و مردم به مناسک ديني، آموزش کودکان خود و ارتباطات خانوادگي اهميت مي‌دهند و ما با توجه به رعايت همه اصول بهداشتي مراسم رمضان و محرم را داشتيم و کسب‌و‌کارها در بسياري از موارد انجام شده است. اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
دانش‌آموزان و دانشجويان نبايد از درس عقب بمانند. اجبار هم در هيچ زمينه‌اي نيست و هيچ خانواده‌اي را مجبور نمي‌کنيم حتما از آموزش حضوري استفاده کند. در مدرسه و دانشگاه باز خواهد بود و اين اصل مهمي براي دولت است. اساتيد و معلمان براي تدريس آمادگي دارند. براي سلامت جسم و روح دانش‌آموزان و آموزش دقيق، آموزش حضوري در اولويت ما است. حبس دانش‌آموزان در منزل هم بيماري ايجاد مي‌کند. ما هيچ خانواده‌اي را اجبار نمي‌کنيم که از آموزش حضوري استفاده کند و فضاي مجازي و صداوسيما را در اختيار خانواده‌ها گذاشته‌ايم اما بهترين راه آموزش حضوري است.
شهريور ماه اراده ملي ما و شکست دشمنان است. ملت براي استقلال و عزت خود و حفظ سرزمين خود از همه امکان خود استفاده مي‌کند. برخي امروز اراده ملت را به آزمون گرفته‌اند. آمريکا فکر کرد با فشار اقتصادي بر مردم و اعمال تحريم ظالمانه، ملت را به زانو در‌مي‌آورد. امسال سال سوم تحريم است و مردم مقاوم ايستادگي کرده‌اند و آنها به هدف خود نمي‌رسند، البته به ملت ما زحمت و رنج مي‌دهند و آبروي خود را هم بردند، ولي به اهداف خود نرسيده‌اند. حتما پشيمان هستند و حتما باز‌خواهند گشت. آمريکا راهي جز برگشت ندارد، اين مسير براي آمريکا بن‌بست است.
در سه ماه اول امسال دروازه صادرات و واردات ما بسته بود، اما اکنون شرايط عادي شده است. در تير و مرداد کشور در مسير رشد اقتصادي قرار گرفت. شرکت‌هاي بورسي صنعتي در مردادماه نسبت به مدت مشابه پارسال 8/2 درصد رشد دارند که اين نشان‌دهنده آن است که کشور در مسير جهش توليد است و دشمنان شکست خورده‌اند. البته در اين بين کانال‌هايي درست کرده‌اند تا عليه منافع ايران و استقلال کشور اقدام کنند که اسم اين کانال‌ها، کانال‌هاي ضدايراني است. آن‌ها دنبال التهاب‌آفريني و گرفتن آرامش از مردم هستند اما مردم هميشه به آن‌ها پاسخ قوي و محکم داده‌اند. مردم مي‌دانند امسال، سال سختي است و همه بايد دست هم را بگيريم. همه آن‌هايي که قلم و بيان و تريبون دارند مي‌خواهند مواظب منافع ملي باشند. من هم مي‌دانم به انتخابات نزديک مي‌شويم و عده‌اي کمربند خود را براي انتخابات سفت کرده‌اند که اشکالي هم ندارد و ان‌شاءا... انتخابات خوب و رقابتي داشته باشيم ولي در فضاي انتخاباتي انتظارات را بي‌جهت بالا نبريم و حقايق را تحريف نکرده و سياه‌نمايي را آغاز نکنيم.


براي بيست و سومين هفته متوالي افتتاح‌هاي بزرگي در کشور انجام مي‌شود. در کنار اين افتتاح‌ها که روزهاي پنجشنبه انجام مي‌شود افتتاح‌هاي ديگري نيز انجام مي‌شود. به طور مثال امروز 383 طرح تعاوني با ارزش 18 هزار ميليارد تومان و اشتغالزايي براي 26‌هزار نفر افتتاح مي‌شود. ما با وجود تحريم‌ها تا جايي که توانسته‌ايم به واحدهاي توليدي صدمه‌ديده و مستاجران وام داده‌ايم. سهام عدالت را آزاد کرده‌ايم و فضاي بورس را براي حضور مردم آماده کرده‌ايم. البته بورس فراز‌و‌نشيب دارد و نبايد نگاه کوتاه‌مدت به آن داشت؛ بلکه نگاه ميان‌مدت و بلند‌مدت بايد داشت. تأکيد من به تمام مسئولان بورس هم اين است که از سرمايه مردم مراقبت کرده و به برخي اجازه شيطنت ندهند. من در اين جلسه شنيده‌ام که شرايط براي يک ميليون و 400 هزار خانواده روستايي براي عضويت در صندوق بيمه فراهم شده است؛ اين يعني آينده و رفاه براي روستاييان فراهم شده است. به لحاظ آب، برق، گاز، ارتباطات، راه، درمان و آموزش، روستاييان در رفاه بيشتر قرار مي‌گيرند که اين جزو افتخارات دولت ماست.