اروپا رويكردي مستقل، دربرابر ترامپ اتخاذ كرد

آرمان ملي- عليرضا پورحــسين: بسيــاري بــر اين باور هستند کــه اقدام ايــالات‌مــتحـده آمــريــکــا درخــصوص بــه‌کارگيري مـکانيـسم مــاشه، به‌منزله تضعيف شوراي امنيت و مرجعيت تصميم‌هاي آن خواهد بود، ضمن آنکه تنش‌‌ها در منطقه را تشديد خواهد کرد. رئيس‌جمهوري فرانسه نيز در مجمع عمومي سازمان ملل با اشاره به همين موارد هدف اصلي شوراي امنيت را مبارزه با تروريسم و گسترش سلاح‌هاي اتمي بيان کرد و افزود: در اين مسير سياست فشار حداکثري آمريکا عليه ايران موفق نبوده است. فرانسه و شرکاي اروپايي آن خواستار ادامه برجام و همچنين تعهدات مندرج در مذاکرات 2015 وين بوده و رفتار آمريکا در خروج يک‌جانبه از برجام را تاييد نمي‌کنند. ازبين‌رفتن چندجانبه‌گرايي بين‌المللي به‌عنوان تنها راه‌حل برطرف کردن بي‌ثباتي‌ها امروز آسيب زيادي به اتحاديه اروپا وارد کرده و مشخصا فرانسه به دنبال ترميم اين امر است و در همين راستا حتي طبق برخي شنيده‌ها از ايران خواسته‌اند تا در راستاي ابتکار عمل فرانسه براي سامان‌دهي به اوضاع لبنان مقامات ايران به روسيه بيايند. مقوله‌اي که ناشي از نفرت از يک‌جانبه‌گرايي آمريکاست. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با عبدالرضا‌فرجي‌راد، سفير پيشين ايران در نروژ داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
مـواضع فرانسه در قـبال ايران در مجمع عمومي سازمان ملل گوياي چه موارد مهمي بود؟
فرانسه و کشورهاي اروپايي به‌دنبال حفظ برجام هستند و براي تحقق اين امر در مقابل شريک استراتژيک خود نيز ايستاده‌اند زيرا معتقد هستند اين توافق يک دستاورد بزرگ براي صلح و امنيت جهاني است و مانع ايجاد تنش مي‌شود. اروپا نيز بر اين باور است که يک اتفاقي به ناحق در قبال ايران رقم خورده است. اين يک اقدام کم‌سابقه است که رئيس‌جمهور يک کشور يک توافق موردقبول همگان را به‌هم بزند. اروپا امروز به اين باور رسيده است که بايد در مقابل اين اقدامات ايستاد. از سوي ديگر به‌دنبال تشويق ايران هستند تا ايران با فشارهاي آمريکا از برجام عقب نکشد. آنها مي‌دانند برخي در داخل ايران نظرشان اين است که از برجام خارج شويم و از پروتکل الحاقي نيز انصراف دهيم. عملا فرانسه و کشورهاي اروپايي در راستاي تضعيف ترامپ به دنبال اين هستند تا او هيچ پيروزي در عرصه بين‌المللي در ماه‌هاي آتي کسب نکند تا بتواند در انتخابات از آن استفاده کند و عملا اروپا ديگر تمايلي به انتخاب شدن ترامپ ندارد. امروزه به‌درستي ايران از دولت ترامپ بيشترين آسيب‌ها را ديده اما اين يک مساله جهاني است و غالب کشورها تحت‌تاثير سياست‌هاي غيرمنطق ترامپ قرار گرفته‌اند و عملا بريتانيا نيز آمريکا را رها کرده است.
آيا دعوت فرانسه براي شرکت ايران در ابتــکار عــمل فرانــسه در لبــنان نيز در راستاي تضعيف ايالات‌متحده است؟


رئيس‌جمهوري فرانسه اين روزها به‌شدت در لبنان فعال شده است و امروز به نظر مي‌رسد حريف قسمتي از جريان سياسي داخل لبنان نمي‌شود و در همين راستا از روسيه کمک خواسته‌اند تا با واسطه‌گري و دعوت از ايران مشکل لبنان را حل کنند. اين صرفا يکي از مواردي است که ممکن است در سفر وزير خارجه کشورمان به روسيه مطرح شود. از سوي ديگر، در اين سفر مساله مکانيسم ماشه مطرح خواهد شد اما در اين ميان روسيه بارها مساله ميانجي‌گري خود ميان ايران و آمريکا را مطرح کرده اما اين به اين معني نيست که سفر ظريف به روسيه براي مذاکره با آمريکاست بلکه به اين علت است تا پيشنهاد کشور دوست خود را بشنويم به اين علت که بارها تاکيد کرده‌اند و براي احترام متقابل بايد پيشنهاد آنها شنيده شود. فرانسه و روسيه امروزه به اين نتيجه رسيده‌اند که ايران نقش مهمي در منطقه دارد و در همين راستا ايران را به اين نشست‌ها دعوت مي‌کنند و اين نيز يک جواب سياسي قاطع به آمريکاست که ايران را نمي‌توان حذف کرد.
ترامپ در برهه‌اي از زمان که مشاهده مي‌کند به اين شکل از عــرصه جهاني کنار گذاشته است و هيچ کشوري همراه او نيست ممکن است براي مقابل با ايران به انجام چه اقداماتي روي آورد؟
اين يک معادله دوطرفه است. به نظر مي‌رسد ايران تا انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده هيچ اقدامي انجام ندهد و طبيعتا در اين برهه زماني نيز صحبت نخواهد شد. ترامپ مشخصا به دنبال درگيري و جنگ نيست با توجه به اقتصاد ورشکسته ايالات‌متحده در وضعيت کرونايي قطعا او به فکر جنگ نيست و اهل جنگ نيز نخواهد بود. ترامپ مي‌داند که جنگ هزينه دارد. بنابراين يا به دنبال توافق خواهد بود يا به روش‌هاي ديگري تنش ايجاد مي‌کند و اگر در اين راستا تنش را ميان ايران و آمريکا افزايش دهد مي‌داند که به جنگ ختم خواهد شد. همانطور که مشاهده کرد پس از ترور سپهبد سليماني بلافاصله عين الاسد موشک‌باران شد و به‌خوبي متوجه شد که ايران با آنها شوخي ندارد و کاملا جدي عمل مي‌کند. به نظر مي‌رسد صحبت‌هاي ترامپ مبني بر اينکه با ايران به توافق خواهد رسيد به آن معناست که با ايران درگير نخواهد شد و خواهان مذاکره است. تا به امروز ترامپ بازنده انتخابات است و اگر خود را نتواند تا روز انتخابات جايگاه خود را ارتقا دهد تمامي اين احتمالات از بين مي‌رود. هر چند احتمال آن وجود دارد که با برخي اعمال خاص بتواند آراي بيشتري کسب کند اما بايد منتظر انتخابات ماند. احتمالا ايران نيز پس از انتخاب هر شخصي صرفا پيشنهاد بازگشت به برجام و مذاکره از آن طريق را خواهد داد. آنچه مشخص است امروزه ترامپ براي مقابله به ايران با توجه به اينکه کاملا تنها شده است ابزاري جز تحريم‌هاي بي‌هدف ندارد که در گذشته بدترين آنها را وضع کرده است.