ايران با كويت همچنان دوستانه بماند

آرمان ملي- اميد کاجيان: شايد پيوستن کشورهايي مانند بحرين و امارات و حتي عربستان‌سعودي به رژيم‌صهيونيستي از اين بعد که هر سه اين کشورها در رقابت منطقه‌اي با ايران هستند و شايد دوستي با رژيم‌صهيونيستي را به‌مثابه دهن‌کجي و ايستادگي در برابر تهران مي‌دانند، براي برخي کارشناسان قابل تحليل باشد، اما در اين ميان هستند کشورهاي عربي که طي اين سال‌ها روابط متفاوت و منصفانه‌اي نيز با ايران داشتند و ازاين رو پيوستن اين کشورها به رژيم‌صهيونيستي ممکن است معادلات را از اينکه هست پيچيده‌تر کند.
دوست منصف
کويت در تمامي اين سال‌ها در برقراري ارتباط با ايران نسبت به ساير کشورهاي عربي رابطه معقولانه و به مراتب دوستانه‌تري با ايران داشته و در تعادل ميان دوستي با ايران و جهان عربي موفق عمل ‌کرده است. بعد از پيوستن بحرين و امارات به صلح ابراهيم و عادي‌سازي رابطه با اسرائيل از ساير کشورهاي عربي نيز به عنوان دومينوهاي بعدي عادي‌سازي با رژيم‌صهيونيستي نام برده مي‌شد و از اين سو کشورهايي مانند عمان و سودان در راس آنها بودند، در مورد عربستان نيز بيان شد که اين کشور اجازه پرواز به هواپيماهاي اسرائيلي از آسمان خود و سفرشان به امارات را داده است. سعودي‌ها اما درمورد برقراري يا عدم برقراري رابطه با رژيم‌صهيونيستي در اين بين با يک چالش بزرگ در بدنه حکومت مواجه هستند، چراکه از سويي ملک سلمان پادشاه سعودي‌ها که کشورش را سفير فلسطين مي‌دانست و نگاهي سنتي به مساله فلسطين و رژيم‌صهيونيستي دارد با اين صلح موافق نيست و از سويي بن‌سلمان وليعهد سعودي بسيار به صلح ابراهيم مشتاق است و آن را بهترين راه نبرد با ايران مي‌داند و از سويي در چارچوب اصلاحات سياسي اجتماعي که در نظر گرفته است، رابطه با رژيم‌صهيونيستي را هم به شکل جدي دنبال مي‌کند. در مورد قطر هم خبرهايي شنيده مي‌شود البته که پيشتر اين کشور روابطي با رژيم‌صهيونيستي داشته است. يک مسئول برجسته در وزارت خارجه اسرائيل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که قطر آماده عادي‌سازي روابط با رژيم‌صهيونيستي بعد از امارات و بحرين است. آن‌طور که ايسنا هم مي‌نويسد پيش‌تر هم شبکه بلومبرگ آمريکا از تيم ليندرکينگ، معاون جانشين وزارت خارجه آمريکا نقل کرده بود: قطر کارنامه‌اي در همکاري با اسرائيل دارد و ما بر اين باور هستيم که اين امر به توافق گسترده‌تري با اسرائيلي‌ها منجر خواهد شد. ما بر اين باور هستيم که هر کشوري با روند خاص خود به عادي‌سازي ملحق مي‌شود اما ما خواهان اين هستيم که اين امر در آينده‌اي نزديک و نه دير صورت بگيرد. اما در ميان اين کشورها تاکنون نامي از کويت همان دوست هميشگي منصف با ايران به ميان نيامده بود و چه بسا اخبار در ارتباط با عادي‌سازي روابط کويت با رژيم‌صهيونيستي کاملا متفاوت با ساير کشورهاي عربي است. مثلا همين چند وقت پيش شماري از اعضاي پارلمان کويت از جمله رئيس پارلمان بر ضرورت تسريع در تصويب قوانيني در رابطه با تحريم اسرائيل و هرگونه عادي‌سازي روابط با آن تاکيد کردند. همچنين 41 نماينده از مجموع 50 نماينده کويتي قاطعانه اعلام داشتند که کشورشان همچنان به مساله فلسطين به‌عنوان مساله نخست امت اسلامي و عربي پايبند خواهد بود. اين اتفاق به نحوي بود که علي مطهري نماينده سابق مجلس در توئيتي خواستار تقدير از کويت به دليل نپيوستن به صلح قطر شد. او در اين توئيت نوشت: «دولت‌هاي بحرين و امارات که تسليم فشار آمريکا براي برقراري ارتباط با اسرائيل شدند، آن هم به‌خاطر پيروزي ترامپ در انتخابات، در واقع سقوط خود را نزديک‌تر کردند. اما بايد از کويت که در مقابل فشار آمريکا مقاومت کرده به نوعي قدرداني شود تا سياست متعادل ايران آشکار شود.» اما آيا موضع کويت در اين ارتباط هميشگي است؟
ميل کويت؟


دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا بعد از صلح ابراهيم، مدعي شده بود که هفت تا هشت کشور در صف پيوستن به عادي‌سازي رابطه با اسرائيل هستند اما برخي اين اظهارات را بيشتر ناشي از يک بلوف سياسي در آستانه انتخابات 2020 مي‌دانستند. به‌ويژه آنکه بعضي کارشناسان روند پيوستن به طرح صلح خاورميانه و آنچه امروز در حال رخ دادن است را با اين سرعت متصور نبودند. حال آنکه بعد از عمان، قطر، عده‌اي تلاش دارند تا صحبت‌ها و گمانه‌زني‌هايي در ارتباط با احتمال پيوستن کويت و عادي‌سازي رابطه‌اش با اسرائيل نيز مطرح کنند. همه اين گمانه‌زني‌ها نيز از زمان استقبال ترامپ از شيخ ناصر صباح احمد صباح پسر بزرگ امير کويت در کاخ سفيد شروع شد، چراکه ترامپ در اين ديدار اظهار داشت که کويتي‌ها در قبال آنچه در خاورميانه اتفاق افتاده است، شور و اشتياق دارند. ترامپ مدعي شده ممکن است کويت هم خيلي سريع به جرياني که در خاورميانه در حال شکل‌گيري است ملحق شود، البته او صراحتا از صلح با «اسرائيل» سخني نگفته و اشاره‌اي به اين مساله نداشته است. اما آيا مي‌توان انتظار چنين چيزي را داشت و اگر آري آن موقع چه بر سر رابطه هميشه خوب ايران و کويت خواهد آمد؟
با کويت چه کنيم؟
قاسم محبعلي کارشناس مسائل خاورميانه دراين باره به «آرمان ملي» مي‌گويد: قطعا کويت بعد از تمامي کشورهاي عربي به رژيم‌صهيونيستي مي‌پيوندد. يعني جزو کشورهاي آخري است که به دوستي و صلح ابراهيم مي‌رسد. اما بايد گفت اين روندي است که هم‌اکنون در خاورميانه به راه افتاده است و به‌هرروي همه کشورهاي عربي وارد پروسه رابطه با رژيم‌صهيونيستي مي‌شوند. در حال حاضر کشوري در جهان عرب نيست که سياست‌هاي گذشته را نسبت به رژيم‌صهيونيستي دنبال کند و خواستار تغيير رفتار با آن نباشد. وي درمورد رابطه ايران و کويت در صورت اقدام مشابه کويت با بحرين و امارات افزود: اين روندي است که در هر صورت اتفاق مي‌افتد. ايران به خاطر همسايگي بايد همان وضعيتي را پيش بگيرد که در قبال آذربايجان و ترکيه گرفت. حتي امروز مي‌بينيم ارمنستان که روابط خيلي خوبي با ايران دارد، سفارتش را در تل‌آويو داير کرد و ايران هم اعتراضي به اين موضوع نکرد. قطعا کشورمان بايد مسير ديپلماتيک و دوستانه خود را با همسايگانش طي کند. اين کارشناس مسائل خاورميانه افزود: در ميان همه کشورهاي همسايه ما با کويت چندان روابط تجاري و اقتصادي نداريم. بيشترين رابطه تجاري ما با امارات و قطر است. به‌ويژه که قطر مناسباتش با ايران را بعد از اينکه تحت محاصره عربستان قرار گرفت و تحريم شد به‌شدت تقويت بخشيد. اما مي‌بينيم که امارات اولين کشوري بود که به صلح ابراهيم پيوست و قطر هم در انديشه آن است. قطعا نمي‌توان قيد رابطه تجاري و اقتصادي با اين دو کشور را زد. اما در مورد کويت هم بايد گفت که اين کشور به‌دليل رابطه‌اي که همواره ميان ايران و عراق و عربستان توامان داشته است يک منطقه استراتژيک خوب براي حل بحران‌هاي ايران و کاهش تنش‌ها با سعودي‌ها يا ساير کشورهاي عربي است. قطعا رابطه بد با کويت مضر خواهد بود و ايران بايد همواره کويت را مانند دوست در کنار خود داشته باشد.