موج چهارم كرونا تهران را تعطيل می‌كند؟

آرمان ملي- رها معيري: طغيان موج سوم کرونا در يک جهش خيره‌کننده از نمودار200 مرگ در روز به عدد 300 رسيده است و طي سه روز گذشته بيش 300 نفر در کشور جانشان را از دست داده‌اند. اما اين همه غافلگيري کرونا براي مردم ايران نيست و با اعلام روز گذشته سخنگوي وزارت بهداشت و درمان براي نخستين‌بار بيش از 5000 نفر در يک روز به ويروس کوويد19 مبتلا شده‌اند، با اين حال کارشناسان پزشکي در کشور معتقدند اين آمار را بايد حدود دو تا دو و نيم برابر بيشتر در نظر بگيريم؛ يعني آمار حدودي 12 هزار نفر مبتلا و 700 فوتي در يک روز. پيش‌بيني‌ها نيز از افزايش فوتي‌ها به بيش از 600 نفر (طبق آمار رسمي وزارت بهداشت و درمان) در روزهاي آينده حکايت دارد. همان‌طور که روز گذشته رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس پيش‌بيني نگران‌کننده‌اي از کرونا در ابتداي زمستان 99 داشت: «ما به شدت نگرانيم که اگر روند بيماري به اين شکل ادامه پيدا کند، تلفات زيادي در دي‌ماه خواهيم داشت». کارشناسان تأکيد مي‌کنند بايد شهرهاي فرا‌قرمز حداقل براي دو هفته تعطيل شوند و براي قطع زنجيره ويروس، فعاليت‌هاي غيرضروري به حداقل برسد. حسينعلي شهرياري نيز در اين رابطه تاکيد مي‌کند: «اگر ترددها از تهران به مدت دو هفته ممنوع شود، ادارات تعطيل شوند و پاساژها و پارک‌ها و ... هم بسته شوند، زنجيره انتقال بيماري کرونا تا حدودي قطع مي‌شود، اما مشکل اين است که گوش رئيس‌جمهور به حرف کسي بدهکار نيست». رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي روي عدد 43 ثابت مانده است و همچنان سفرهاي درون‌شهري با تردد شهروندان و تراکم بيش از حد جمعيت در اتوبوس و مترو ادامه دارد. با وجود اجباري شدن ماسک از منزل، برخي از اين قانون سرپيچي مي‌کنند و معلوم نيست با تکميل ظرفيت تخت‌هاي بيمارستاني و افزايش بيماران بدحال، تا هفته‌هاي آينده چه اتفاقاتي در انتظار همه ما باشد.
حال تهران خوب نيست
گفته‌هاي رئيس کميسيون بهداشت مجلس و تاکيد او بر تعطيلي دو هفته‌اي تهران، تنها اظهار‌نظر در اين رابطه نيست. چندي پيش نيز محسن هاشمي از دولت خواست پايتخت را به مدت دوهفته و به‌صورت کامل تعطيل کند. در همين حال روز گذشته زهرا نژاد‌بهرام، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران، با اشاره به اينکه ايران وارد موج چهارم کرونا شده خواستار اجراي تعطيلي کامل تهران دست‌کم به مدت دو هفته شد. او گفت که در فروردين به دليل تعطيلات و نگراني‌هايي که مردم داشته‌اند، آمار مبتلايان نسبت به قبل از آن کاهش يافته است. در همين حال حسن خليل‌آبادي، عضو شوراي شهر تهران، اعلام کرد: «تنها در دوشنبه (28 مهر) 160 نفر از جان‌باختگان کرونا در تهران دفن شده‌اند». به گفته خليل‌آبادي، در هفته‌هاي اخير و به دليل پر‌بودن تخت‌هاي بيمارستاني، خانواده‌‌هاي برخي از مبتلايان به کرونا آنان را به شهرهاي ديگر منتقل کرده‌اند. همزمان فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: «بايد بنا به شرايط موجود تصميمات جديدتري براي مقابله با کرونا بگيريم و نيازمند اعمال محدوديت بيشتر با قدرت بازدارندگي بالاتري خواهيم بود». عليرضا زالي بر اين باور است که چهره اين اپيدمي بسيار خشن به نظر مي‌رسد، بنابراين بايد در دستورالعمل‌هاي بهداشتي بازنگري صورت بگيرد. او در ادامه مي‌گويد: «متاسفانه با توجه به فرسايشي شدن کرونا، کادر درماني خسته شده و با مشکل نيروي انساني روبه‌رو هستيم. همچنين نيروهايي که به ويروس کرونا مبتلا مي‌شوند براي بازگشت به چرخه درمان با مشکلات زيادي روبه‌رو هستند. اگر کماکان با افزايش آمار شيوع بيماري کرونا مواجه شويم و اعمال محدوديت جديدي صورت نگيرد با توجه به ظرفيت کم پتانسيل درماني و کادر بهداشت به مشکل خواهيم خورد.»
راه‌هاي شمال همچنان باز است


يکي از نگراني‌ها در رابطه با افزايش شمار مبتلايان به کرونا، تعطيلات پيش‌رو و موج سفر به شهرهاي شمالي کشور است. ظاهرا تا روز چهارشنبه و زمان تنظيم اين گزارش، دولت هيچ اقدامي براي بستن راه‌هاي استان‌هايي که با پيک بيماري دست و پنجه نرم مي‌کنند، انجام نداده و فقط سيما‌سادات لاري سخنگوي وزارت بهداشت و درمان از مردم خواسته است به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌شان از هرگونه اقدام به سفر به طور جدي خودداري کنند.
رکورد جديد ابتلا به کرونا در يک روز
ديروز دوباره و مطابق انتظار با توجه به ميزان شيوع و همچنين افزايش تست‌هاي تشخيص کرونا در ايران، تعداد مبتلايان با بيش از 12 درصد افزايش به 5616 بيمار رسيد. اين درحالي است که تعداد قربانيان 10 نفر کم شده است. با اين حال استان سيستان و بلوچستان از سفيدي در‌آمده و به هشدار رسيده است. وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده که از سه‌شنبه (29 مهر) تا چهارشنبه (30 مهر) 5 هزار و 616 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شده که دو هزار و 340 نفر از آنها بستري شده‌اند. اين آمار در طول مدت شيوع کرونا بي‌سابقه و به شدت نگران‌کننده بوده است. با احتساب اين آمار، مجموع بيماران مبتلا به کرونا در کشور به 545 هزار و 286 نفر رسيده است. همچنين در طول مدت ياد شده، 312 بيمار جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به 31 هزار و 346 نفر رسيده است. همچنين 4861 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان نيز در وضعيت قرمز قرار دارند.