۱۲ سال زندان برای رئیس سابق هلال احمر

گزارش‌ها حکايت از آن دارد که علي اصغر پيوندي رئيس پيشين جمعيت هلال احمر به 12 سال حبس تعزيري، رد مال و پرداخت حدود 140 هزار يورو و انفصال دائم از خدمات دولتي محکوم شده است. اين خبر را باشگاه خبرنگاران سايت متعلق به صداوسيما به نقل از يک منبع آگاه منتشر کرده، اما تاکنون به طور رسمي از سوي قوه قضائيه تائيد نشده است. فرارو نوشت؛ چندي پيش سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد که حکم پرونده فساد علي‌اصغر پيوندي رئيس سازمان هلال احمر و متهمان ديگر صادر شده و اين حکم در مرحله تجديدنظر خواهي است. او تصريح کرد که از بيان جزييات حکم معذور است. از سال 97 زمزمه‌هاي فساد در جمعيت هلال احمر به عنوان مهمترين نهاد امدادرسان در کشور مطرح شد. شايعات پيرامون گسترش فساد تا رده‌هاي مديريتي مطرح بود، اما تائيد نشده بود. سال گذشته پس از سيلاب‌هاي گسترده در مناطق مختلف کشور از گلستان گرفته تا خوزستان، فعاليت‌هاي هلال احمر نيز بيشتر مورد توجه قرار گرفت. محمود صادقي، نماينده وقت تهران در مجلس، اتهاماتي را متوجه علي‌اصغر پيوندي کرده بود. صادقي اوايل فروردين 98 با اشاره به مشکلات سيل گلستان نوشت که اگر رئيس جمعيت هلال احمر مراقب فساد در حوزه کاري خود بود، آمادگي بيشتري داشت. اما دولت توجهي به اين حرف و شايعات نداشت. حمايت دولت تا جايي پيش رفت که گفته مي‌شد پيوندي نسبت فاميلي با حسن روحاني رئيس‌جمهور دارد. اين مطلب در آن مقطع از سوي پيوندي تکذيب شد. او در اين باره گفت: « بنده آنطور‌ها که مي‌گويند با رئيس‌جمهور محترم نسبت خانوادگي نسبي يا سببي ندارم، ولي به ايشان ارادت کامل داشته و دارم حالا چه با نسبت چه بي نسبت.» با تغييرات مديريتي در قوه قضائيه و ورود گسترده دستگاه قضائي به فساد در سازمان‌ها، بحث‌ها پيرامون فساد در هلال‌احمر نيز بيشتر شد. پيوندي در آبان ماه مورد بازجويي و تحقيق قرار گرفت. گفته مي‌شد او براي چند ساعتي هم بازداشت شده بود، اما با وثيقه سه ميليارد توماني آزاد شد. تا اينکه نهايتا در 12 آذر ماه 98 علي اصغر پيوندي رئيس جمعيت هلال‌احمر ناچار به استعفا شد. علت استعفاي پيوندي «حفظ سرمايه اجتماعي» هلال‌احمر و «ايجاد فضايي مناسب‌تر براي کار موثر» عنوان شد. ساعتي پس از انتشار خبر استعفا رسانه‌ها اعلام کردند که اطلاعات سپاه دوباره او را بازداشت کرده است. در ماه‌هاي پس از آن نيز برخي ديگر از مديران ارشد هلال‌احمر دستگير شدند. روز سه‌شنبه 17 دي ماه 98 روابط عمومي هلال‌احمر اعلام کرد که معاون حقوقي و رئيس دفتر برنامه و بودجه از جمله بازداشت شده‌ها بودند. دادگاه پيوندي و ديگر متهمان پرونده هلال‌احمر علني برگزار نشد، جزييات پرونده هم اعلام نشد. حالا گفته مي‌شود او به 12 سال حبس تعزيري، رد مال و پرداخت حدود 140 هزار يورو و انفصال دائم از خدمات دولتي محکوم شده است.
علي‌اصغر پيوندي کيست؟
علي‌اصغر پيوندي، در سال 1341 و در سمنان متولد شد. مدرک دکتري پزشکي عمومي از دانشگاه علوم پزشکي شيراز در سال 1368 و دکتري تخصصي گوش و حلق و بيني از دانشگاه علوم پزشکي شيراز در سال 1372 را دارد. پيوندي، همچنين، دوره تکميلي جراحي اندسکوپي سينوس و بيني، را در سال 80 در دانشگاه گراش -اتريش گذراند. او استاد گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي، است. مدير گروه شنوايي‌شناسي دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي از سال 1380-1382، رئيس دانشگاه علوم پزشکي سمنان از سال 1379-1375، معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام جمهوري اسلامي ايران، از دي ماه 85 تا تيرماه 1390، رئيس مرکز تحقيقات شنوايي دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي، سرپرست مرکز تحقيقات و تشخيص ميکروسکوپي - سازمان پزشکي قانوني کشور از سال 1383 تا سال 1387، عضو شورايعالي سازمان نظام پزشکي کشور، معاون آموزشي و پژوهشي دانشکده توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي از سال 1379 تا 1385، عضو هيأت عالي انتظامي سازمان نظام پزشکي جمهوري اسلامي ايران، سردبير مجله علمي سازمان نظام پزشکي جمهوري اسلامي ايران و مجله اواي دوست و عضو هيأت تحريريه مجله‌هاي علمي دانشگاهي، بخشي از سوابق اجرائي پيوندي است. در دولت يازدهم، سيد حسن هاشمي، وزير پيشين بهداشت، در حکمي او را به سرپرستي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات درماني شهيد بهشتي منصوب کرد و او تا دو سال رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات درماني شهيد بهشتي بود. پيوندي، همچنين در هفتمين دوره انتخابات سازمان نظام پزشکي کانديدا شد و در مرداد 96 به عنوان رئيس سازمان نظام پزشکي تهران و عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشکي انتخاب شد. در مهر ماه سال 96 اعضاي شوراي عالي جمعيت هلال احمر، دو گزينه نهايي براي انتخاب رئيس جديد جمعيت هلال احمر را به رئيس جمهوري معرفي کردند که در نهايت دکتر علي‌اصغر پيوندي با 11 و مصطفي محمديون با 9 راي، براي کسب اين جايگاه به رئيس‌جمهوري معرفي شدند. حسن روحاني نيز حکم را به نام پيوندي زد. او تا آذر ماه سال گذشته رياست هلال‌احمر را بر عهده داشت.
اتهامات پيوندي چه بود؟


کيفرخواست پرونده علي‌اصغر پيوندي و فساد در هلال‌احمر به صورت رسمي منتشر نشده است، اما در رسانه‌ها جزئياتي از اين پرونده بيان شده است. اطلاعاتي که در دست است نشان مي‌دهد رئيس پيشين سازمان هلال احمر درگير چند اتهام جدي رشوه، اختلاس، تصرف غيرقانوني اموال دولتي و ... است. براساس گزارش‌ها شاکي پرونده فساد در هلال‌احمر سازمان بازرسي کل کشور است. ظاهرا پرونده پيوندي دو بخش دارد، بخشي از آن مربوط به فساد در دوران رياستش بر دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي است و بخش ديگري مربوط به دوران رياست بر هلال‌احمر باز مي‌گردد. گفته مي‌شود او از زمان رياستش بر دانشگاه يعني از شهريور 92 تا مرداد 96 به غير از دريافتي‌هاي خود در زمان رياست، از محل اعتبارات جاري دانشگاه و بيمارستان لقمان تحت عنوان حقوق و کارانه بيمارستان لقمان و دريافتي‌هاي خارج از شمول جمعا 1 ميليارد و 372 ميليون تومان دريافت کرده است که بيش از 800 ميليون تومان آن غيرقانوني بوده است.
غير از اين پيوندي متهم بوده که در دانشگاه علوم پزشکي بهشتي براي خود و همسرش حساب مخفي ايجاد کرده و حقوق خودش را در زمان رياست، 50 درصد اضافه کرده است. همچنين کارانه بيشتر از حدقانوني دريافت کرده است. ظاهرا پيوندي از اين حساب مبالغ کلاني برداشت کرده که توجيه منطقي بر هزينه کرد آن ارائه نشده است. در پرونده هلال‌احمر نيز پيوندي متهم به تحصيل مال از طريق نامشروع به ميزان چهل هزار يورو از وجوه شرکت‌هاي مربوطه به سازمان تدارکات هلال‌احمر، تحصيل مال از طريق نامشروع به ميزان 60 هزار درهم از رئيس بيمارستان هلال‌احمر ايرانيان دبي، تصرف غيرمجاز به مبلغ 85393 يورو از وجوه جمعيت هلال‌احمر در تاسيس شرکت وابسته به جمعيت هلال‌احمر در کشور آلمان شده است. همچنين پرداخت رشوه به نمايندگان مجلس از جمله اتهاماتي است که در اين پرونده وجود دارد.