رفتار پس از شکست اصول‌گرایان دوباره وارد فاز توهین به مردم شد حمله به رای مردم

همدلی| با اینکه شورای نگهبان سلامت انتخابات را تایید کرده، اما تایید انتخابات مانع از آن نشده است که جریان اصول‌گرا به رفتار پس از شکست خود پایان دهد. اصول‌گرایان نه تنها هنوز به صورت علنی مدعی تخلف در انتخابات می‌شوند بلکه پا را هم از آن فراتر گذاشته‌اند و به آرایی که به نفع روحانی در صندوق‌ها انداخته توهین می‌کنند. تندترین اظهارات این جناح سیاسی روز پنج‌شنبه از زبان آیت‌الله موحدی کرمانی از برجسته‌ترین شخصیت‌های اردوگاه اصول‌گرایان مطرح شد. موحدی کرمانی که 2 سال پیش نامش در لیست خبرگان ملقب به لیست ‌هاشمی قرار گرفته بود تاثیر حمایت جریان اصلاح‌طلب از نامزد یا نامزدهای خاصی را لمس کرده است. با این حال او اکنون در فضای سیاسی متهم به توهین به آرای مردم و حرام خواندن رای روحانی است. اتفاقی که دو سال پیش هم از سوی جناح متبوع او افتاد و شکست‌خوردگان انتخابات مردم تهران را اهل کوفه خواندند.
رفتار پس از شکست در انتخابات
رفتار بعد از شکست در انتخابات شاید از همان انتخابات 88 آغاز شد؛ زمانی که محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری خود معترضان به نتیجه انتخابات را به تماشاچی‌های شکست خورده مسابقه فوتبال تشبیه کرد. در سال‌های بعد اصول‌گرایان از رفتار بعد از شکست ویژه خود رونمایی کردند. آنها پس از انتخابات 92 تا چهار سال در رسانه‌ها رای روحانی را لب مرزی می‌خواندند. به تصور اصول‌گرایان اگر قالیباف در سال 92 به نتیجه انتخابات اعتراض می‌کرد، این امکان وجود داشت که انتخابات به دور دوم برود. این جریان سیاسی تا آنجا بر این سخن خود حساب باز می‌کرد که با خود می‌گفتند اگر در این دوره بتوانند روحانی را به دور دوم بکشانند قطعا کرسی ریاست جمهوری را از او خواهند گرفت. اما این خواب در 96 تعبیر نشد و روحانی این بار به جای 50.7 درصد آرا، 57درصد رای صندوق‌ها را به خود اختصاص داد.
آنها سال گذشته هم زمانی که کرسی‌های مجلس و خبرگان رهبری تهران را به رقیب باخته بودند، با توهین به مردم سعی کردند از شکست خود فرافکنی کنند. آنها قبل از انتخابات هفتم اسفند 94 لیست‌های اصلاح‌طلبان برای به دست آوردن کرسی‌های مجلس و خبرگان را لیست انگلیسی می‌خواندند. اما وقتی این شگرد آنها اثر نکرد و به جز آیت‌الله جنتی مابقی منتخبان مردم از لیست اصلاح‌طلبان به دو مجلس راه یافتند، جغرافیای حملات شکست خوردگان تغییر کرد. انگلیس و کوفه جایشان عوض شد و شروع کردند مردم تهران را اهل کوفه خواندند.


تقسیم‌بندی آرا به حلال و حرام
این رفتار بار دیگر از جریان اصول‌گرا به چشم خورد. در اولین جلسه بعد از انتخابات جمنا که روز پنج‌شنبه برگزار شد، اصول‌گرایان به آرایی که 29 اردیبهشت به نفع روحانی به صندوق‌ها ریخته شد اهانت کردند. آیت‌الله موحدی کرمانی یکی از سخنرانان این همایش بود. نام او در انتخابات مجلس خبرگان 94، در لیستی قرار گرفته بود که مرحوم آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی آن را تهیه کرده بود؛ لیستی که 15 نفر از آن توانست به مجلس خبرگان راه پیدا کند. موحدی کرمانی که حمایت جریان اصلاح‌طلب در تعیین نتیجه انتخابات را لمس کرده، در همایش جمنا به آرای روحانی تشکیک کرد. او رسما آرای رئیسی را 16 میلیون رای حلال خواند. موحدی کرمانی در ادامه ادعاهای جریان اصول‌گرا برای وجود تخلف در انتخابات گفت: شورای نگهبان باید موارد تخلف انتخاباتی را بشناسد و به مردم معرفی کند.
موحدی کرمانی اضافه کرد: تخلفات انتخاباتی در حدی نیست که در نتیجه کلی انتخابات اثر بگذارد اما ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد تخلفات و گزارشات ارسالی به شورای نگهبان رای رئیسی از 16 به 19 و روحانی نیز از 23 به 21 میلیون رای
برسد.
البته معلوم نیست موحدی کرمانی چگونه این اعداد را به دست آورده است، چرا که مجموع آرای 16 میلیونی رئیسی و 23 میلیونی روحانی 39 میلیون خواهد بود و جمع اعداد 19 و 21 به 40 میلیون می‌رسد که یک میلیون با آرای کنونی دو نامزد اختلاف
دارد.
سیاه خواندن بخشی از آرای روحانی
محمدحسن رحیمیان، رئیس شورای مرکزی جمنا هم در این نشست گفت: برخی از دوستان که تجربه کمی دارند فکر می‌کنند در این انتخابات فاجعه‌ای رخ داده است. شکستی اتفاق نیفتاده است، رسوایی که تخلفات و دین‌فروشی‌هایی که برای به دست آوردن رای و خرید رای به قیمت فروش دین و انقلاب و ارزش‌ها انجام شد، در طرف مقابل ما از اول هم می‌گفتیم که اگر چنانچه نامزدی در مقابل رئیس‌جمهوری مستقر پیروز می‌شد، این یک معجزه بود، چون این طرف 40روز فرصت تبلیغ داشت ولی طرف مقابل 4 سال دولت و تریبون در دستش بود و همه ابزار قدرت و تبلیغ را در دست داشت.
وی ادامه داد: طرف مقابل به هر وسیله‌ای متوسل شده تا حتی آرای سیاه را به خود جذب کند، ولی این طرف روی اصول و ارزش‌ها پافشاری کرده است و 16 میلیون رای مومنانه خالص به دست آورده است.
رحیمیان اضافه کرد: 16 میلیون رای در برابر طرف مقابلی به دست آمد که حتی در صدد به دست آوردن آرای سیاه بود.
واکنش وزارت کشور به موحدی کرمانی
اظهارات موحدی کرمانی اما با واکنش وزارت کشور همراه شد. این وزارتخانه در جوابیه‌ای گفته که در هر یک از شعب رای‌گیری شورای نگهبان سه ناظر پای صندوق‌ها داشته و هر صندوق به تایید این سه ناظر رسیده است.
وزارت کشور می‌گوید: «تمامی مراحل انتخابات ریاست جمهوری به ویژه در شعب اخذ رای از ابتدای آغاز فرآیند رای‌گیری تا پایان شمارش و اعلام نتایج با حضور ناظران شورای محترم نگهبان انجام شده است. تاکید می‌شود در هر شعبه حداقل سه ناظر شورای نگهبان حضور داشتند و تمامی صورت‌جلسات تنظیمی در تمامی شعب بدون استثناء به امضای ناظران محترم رسیده است، لذا وارد کردن هرگونه ابهام در حماسه بزرگ مردمسالاری دینی، خدشه به آرای مردم و توهین و بی‌اعتبار کردن دست اندرکاران برگزاری انتخابات و به‌ویژه ناظران محترم شورای نگهبان تلقی می‌شود. مشخص نیست استفاده از واژه «آرای حلال» بر چه مبنایی و با چه هدفی صورت گرفته است؟ ملت مسلمان و هموطنان سایر ادیان بر پایه استفاده از حق مصرح قانونی در تعیین سرنوشت خود به‌ویژه در لبیک به کلام گوهربار رهبر معظم انقلاب برای دفاع از هویت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و تحقق مشارکت حداکثری به پای صندوق‌های رای آمدند و بار دیگر حماسه سترگ آفریدند، تقسیم‌بندی این مردم عزیز و بزرگوار به عناوینی مانند انقلابی و غیر انقلابی یا آرای حلال و.... ظلم بزرگی است که باعث ایجاد تفرقه و آسیب جدی به وحدت ملی و امنیت ملی می‌شود. اینکه از جناب آیت‌الله جنتی خواسته‌اند آرای آقای رئیسی از 16 میلیون به 19 میلیون و آرای آقای روحانی از 23 میلیون به 21 میلیون تغییر یابد با هیچ منطق شرعی، قانونی و مردم‌سالاری منطبق نیست و ادعایی غیر باور است، چراکه اولا ساحت مقدس اعضای محترم شورای نگهبان پاک و مبرای از این‌گونه مطالب است و آن عزیزان امانت‌دار حق‌الناس بوده و در پیشگاه خداوند خود را مسئول می‌دانند و اگر نعوذبالله این‌گونه باشد نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاکنشان. ثانیا با طرح چنین مباحثی افکار عمومی داخل و خارج از کشور در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ و واقعا چه پاسخی برای این مطالب وجود دارد؟ آیا معاندان و دشمنان قسم خورد این کشور و ملت و انقلاب با استناد به این جملات و عناوین علیه ما استفاده پلید نخواهند کرد؟ و آیا این موضوع القا نخواهد شد که در گذشته نیز چنین بوده است؟ فاین تذهبون ... به کجا
می‌روید؟»
واکنش ستاد انتخابات به احمد خاتمی
دیروز هم آیت‌الله احمد خاتمی، در خطبه‌های نماز جمعه به موضوع تخلف در انتخابات پرداخت. خاتمی گفت: ما در هر انتخاباتی تخلف کم‌و‌بیش داشتیم؛ یکی تخلفات گسترده که اساسی است و کل انتخابات را زیر سوال می‌برد و ما تخلف این‌چنینی تاکنون نداشتیم. دوم تخلفاتی که اساس انتخابات را زیر سوال نمی‌برد اما دستگاه قضایی باید برخورد کند. گزارشات تخلفات این دوره خیلی زیاد است که البته به اصل انتخابات ضربه وارد نمی‌کند. او افزود: یک مسئولی می‌گوید 4 میلیون و دیگری می‌گوید 3 میلیون نفر نتوانستند رای دهند. در برخی حوزه‌ها تعرفه نرسیده است و باید بررسی شود. شورای نگهبان حق‌الناس را رعایت کند که چرا این حق تضییع شده و مقصران تخلفات باید محاکمه و به مردم معرفی شوند.
بعد از این اظهارات ستاد انتخابات به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نامه نوشت و از مطالب نادرست خطیب جمعه تهران انتقاد کرد. در این نامه آمده است: «به استحضار می‌رساند از تریبون خطبه‌های نماز جمعه 5 خرداد 96 که قاعدتا باید منادی وحدت و عدالت باشد، برخلاف ادعای خطیب محترم که بر وحدت و انسجام ملی تاکید داشتند مطالبی نادرست و بعضا کذب در راستای تفرقه و انشقاق در تجلی مردم‌سالاری دینی نسبت به عملکرد مجریان و ناظران انتخابات حماسی 29 اردیبهشت مطرح شد که علاوه بر اجحاف و ظلم در حق تمامی برگزارکنندگان انتخابات، مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری که از زحمات طاقت‌فرسای همه دست‌اندرکاران اجرا و نظارت تشکر کردند نیز هست. لذا خواهشمند است بر اساس اصل دینی رعایت عدالت و تقوی و انصاف و پاسداشت حق‌الناس هفته آینده فرصتی برای پاسخگویی به شبهات و مطالب ناصواب به وزارت کشور اختصاص پیدا کند تا به ارائه توضیحات دقیق و منطبق بر واقعیات اقدام نماید. در ضمن پیگیری قانونی مطالب خلاف واقع را بخشی از رعایت حقوق مردم می‌دانیم.»
تحریک دوقطبی راه ماندگاری اصول‌گرایان نیست
حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هم در تحلیلی تحریک دوقطبی در کشور را برخلاف مصلحت کشور دانست. ابوطالبی با اشاره به اینکه جمع آرای اصول‌گرایان در۹۶ از آرای این جناح در انتخابات ۹۲ کمتر است می‌گوید: اصول‌گرایان هم در انتخابات شکست خورده‌اند و هم درپایگاه اجتماعی. ابوطالبی همچنین نوشته: آرای اصول‌گرایان آرای طیفی رنگارنگ است که این بار ناپایدار و جبری، پشت سر یک فرد غیرسیاسی قرار گرفت و نمی‌توان آن را شخصی و جزو ‌ویژگی‌های آن کاندیدا دانست. او ادامه داده: این دوستان خود را نماد اسلام و ارزش‌های آن پنداشته و مجاز می‌دانند تا در کارزار انتخابات بیشترین بهره‌ را از دین برده و هر فاجعه‌ای!! را توجیه دینی کنند. در کنار توجیه دینی مجازند مخالفین خود را به بی‌دینی، توده‌واری، رای حلال و رای حرام و... متهم کنند؛ که البته تهران پاسخ‌شان را در ۹۴ و ایران در ۹۶ داد. دوستان؛ تحریک بیشتر دوقطبی در کشور، به مصلحت ملی نیست؛ کشور، یک ملت، یک رهبر، یک دولت دارد، به نتایج انتخابات و دولت مشروع برآمده از آن متعهد بمانیم. تحریک، راه ماندگاری آرای شما نیست؛ راه نگه داشتن هواداران نیست؛ راه ماندن در عالم سیاست و سیاست‌ورزی نیست؛ باید اخلاق و اعتماد به ملت را پیشه کنیم. ابوطالبی همچنین نوشته: «در هیچ کجای جهان دوباره پشت سرشکست‌خورده‌ها قرار نمی‌‌گیرند؛ رسم است که آن کاندیداها، مسئولیت شکست را به عهده گرفته و از عالم سیاست خداحافظی کنند. به دفعات، در سپهر سیاست ایران، حضور چندباره کاندیداهای شکست خورده، آزموده شده است؛ باور کنید مردمان در سیاست‌ورزی رفتار یکسان و شباهت‌های زیادی دارند. البته در سیاست، تحمل شکست‌های مکرر در پایگاه اجتماعی و انتخابات وکاندیداها سخت است؛ تنها، تغییر رویکرد تئوریک و عملی می‌تواند سبب بازسازی شود. شما دوستان، هیچگاه از واقعیت سیاست درس نگرفته و همواره شکست خورده‌اید؛ چهره‌سازی مجدد از کسانی که در نزد مردم بازنده شده‌اند، یک خطای استراتژیک است.
وارد بازی شیرین مردم‌سالاری دینی شوید
اسحاق جهانگیری هم در صفحه توئیتر خود به رفتار پس از شکست اصول‌گرایان واکنش نشان داد. جهانگیری در توئیتر خود نوشت:کسانی که این روزها بهانه سیاسی می‌تراشند و اما و اگر در پیروزی قاطع ملت می‌کنند به جای تلخ کردن کام مردم، وارد بازی شیرین مردم‌سالاری دینی شوند. رای مردم پشتوانه و سرمایه ملی است. از تمکین به صندوق رای و قبول سلامت انتخابات هیچ جریانی ضرر نمی‌کند.فقط اصلاح‌طلبان نبودند که به اظهارات موحدی کرمانی واکنش نشان دادند. عزت‌الله ضرغامی، از اعضای جمنا هم در کانال تلگرامی خود نسبت به تقسیم‌بندی آرای مردم به حلال و حرام موضع‌گیری کرد. او نوشت: نه حرام دانستن رای رقیب با اصول امام و رهبری می‌خواند و نه خشونت‌طلب خواندن آن با حقوق شهروندی.