قیمت خودرو در سراشیبی تحولات

تحولات اخير جهان يعني انتخابات آمريکا و بلاتکليفي بزرگترين اقتصاد جهان باعث تزلزل جايگاه دلار در بازارهاي جهاني شده است که اين اتفاق در کنار تصميمات و سياست‌هاي بانک مرکزي و همچنين مسئولان اقتصادي سبب شده تا نرخ ارز در کشور نيز کاهش محسوسي داشته باشد. اين روند باعث شد تا قيمت انواع خودروهاي داخلي و خارجي که هم به سبب افزايش نرخ دلار و هم جو رواني و هم عمليات دلالان در سياه‌نمايي از وضعيت موجود براي سود بيشتر، رشد قابل توجهي داشته حالا ريزش را تجربه کند.
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو، در مورد آخرين وضعيت بازار خودرو گفته است: «اگر به شهريورماه برگرديم که قيمت ارز حدود 25500 تومان بود، پرايد در بازار حدود 97 ميليون تومان و پژو 206 حدود 190 ميليون تومان بود. قيمت ارز تاثير خود را مي‌گذارد و تاثير آن را به زودي در بازار خواهيم ديد. در يکي دو ماه اخير که قيمت دلار از 25 هزار تومان به 30 هزار تومان رسيد معامله انجام نمي‌شد و قيمت‌ها روي کاغذ تغيير مي‌کرد. اما امروز اگر قيمت ارز به زير 25 هزار تومان برسد در بازار خودرو اتفاقاتي خواهد افتاد.» به گزارش ايلنا، سعيد موتمني اضافه کرد: «امروز همه در شوک هستند، پنجشنبه‌ها بازار نيمه‌تعطيل و جمعه‌ها تعطيل است تا چند ساعت آينده مشخص مي‌شود تاثير اين موضوع چه بوده است.» نعمت‌ا... کاشاني‌نسب، نايب رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو تهران، نيز در مورد تاثير کاهش قيمت ارز و طلا روي قيمت خودرو گفته است: «کاهش قيمت ارز و طلا قطعا روي بازار خودرو تاثير مي‌گذارد، اما الان معاملات به طور کلي قطع است. يعني هيچ‌کس خودرو نمي‌خرد، دلال‌ها هم به قيمت قبل خريده‌اند و بايد ارزان‌تر بفروشند، به همين دليل مقاومت مي‌کنند و بازار قفل است. دلال‌ها مي‌خواهند به همان قيمت که خريده‌اند بفروشند، کسي هم به آن قيمت نمي‌خرد وقتي دلار ريزشي است و کسي جرات خريد ندارد چون فکر مي‌کند ممکن است روز بعد ارزان‌تر بخرد و همينطور هم است.»
افت 2 ميلياردي خودروهاي خارجي
بررسي بازار خودروهاي خارجي در پايتخت حاکي است ريزش قيمت‌ها که از چند هفته پيش آغاز شده بود، اين روزها با شيب تندي ناشي از افت قيمت ارز در سراشيبي قرار گرفته و کاهش 500 ميليون تا دو ميليارد توماني در قيمت‌ها ديده مي‌شود. در ماه‌هاي گذشته قيمت خودروهاي خارجي همواره جلوتر از افزايش قيمت ارز حرکت کرده بود و هرگونه افزايش نرخ دلار، تاثيري به مراتب بيشتر روي قيمت اين خودروها مي‌گذاشت. قيمت اين خودروها که در ماه‌هاي اخير با نرخ‌هاي حباب‌گونه و غير واقعي بالا رفته بود، اين روزها با کاهشي شدن روند نرخ ارز، ريزش‌هاي شديدتري را تجربه مي‌کند. به گزارش ايرنا، به اعتقاد کارشناسان از حدود 10 روز پيش نيز همه فعالان بازار و مردم اخبار سياست خارجي را به شدت تعقيب مي‌کنند و از آن زمان تاکنون افت پنج درصدي در قيمت خودروهاي مونتاژي و کاهش 10 تا 15 درصدي قيمت خودروهاي خارجي را شاهديم که براي خودروهاي گران‌تر، اين کاهش تا 20 درصد هم رسيده است. فعالان بازار معتقدند «ريزش شديد قيمت‌ها ناشي از کاهش ارزش دلار سبب شده تا برخلاف هفته‌هاي گذشته که خريدار و فروشنده‌اي وجود نداشت، اکنون فروشندگان به صف شوند، هرچند خريداران نيز به اميد کاهش هرچه بيشتر قيمت‌ها از خريد دست کشيده‌اند.»