دلار تا کجا کوتاه می‌آید؟

درحاليکه قيمت دلار در صرافي‌هاي بانکي برابر با 24 هزار و 500 تومان اعلام شده اين صرافان هنوز نسبت به خريد دلار و يورو و ساير ارزها اقدام نمي‌کنند و در بازار آزاد نيز بهاي خريد هر دلار تا 22 هزار تومان عقب نشسته است و کسي حاضر به خريد بالاتر از اين رقم نيست. قيمت يورو نيز در کانال 28 هزار تومان قرار گرفته است و براساس گزارش‌هاي رسيده از صبح روز گذشته صرافان قيمت‌ها را بر شيشه‌هاي صرافي نصب نکرده‌اند چرا‌که احتمال ريزش لحظه به لحظه قيمت‌ها را مي‌دهند. هر چند برخي تنها خداحافظي ترامپ از مسند رياست جمهوري به دليل عدم کسب آرا را عامل بروز اين اتفاق مي‌دانند، اما نکته اينجاست که پيش از برگزاري انتخابات آمريکا نيز بازار ارز ايران در فاز کاهشي قرار گرفته بود و بهاي هر دلار آمريکا از 32 هزار تومان تا محدود 27 هزار تومان عقب‌نشيني کرده بود. بر اين اساس آزادسازي منابع ايران در عراق و البته ديگر کشورهايي که نسبت به بلوکه کردن منابع ايران اقدام کرده بودند عامل بروز اين اتفاق است و همچنين از سوي ديگر افزايش صادرات نفت نيز عامل مهم يگر براي ريزش ارزش دلار در بازار و تقويت پول ملي بود. صرافان مي‌گويند اين روند ريزش تا رسيدن به کف مقاومتي 22 هزار تومان ادامه خواهد يافت و رسيدن به اين نرخ امروز با توجه به قيمت‌هاي خريد اسکناس ارزي از مردم چندان دور از ذهن نيست. روند حاضر تاثير بسيار چشمگيري در ساير بازارها داشته و دارد تا جايي که دلالان خودرو نگراني خود را از اين کاهش قيمت‌ها مطرح و از هم‌کيشان خود خواسته‌اند که خودرو نفروشند!
ريزش شاخص در بازار سرمايه
دامنه تحولات اخير به بازار سرمايه هم رسيد و اين بازار پس از چند روزي که با رنگ سبز از سهامداران خود پذيرايي مي‌کرد صبح روز گذشته با کاهش بيش از 20 هزار واحدي تا ساعت 9 و 45 روبرو شد و در کانال يک ميليون و 200 هزار واحد ايستاد. يک کارشناس بازار سرمايه در اين باره مي‌گويد: «با انتخاب بايدن به‌عنوان رئيس جمهوري آمريکا به‌نظر با کاهش نرخ دلار مواجه مي‌شويم که اثر آن در بازار سرمايه پيش‌خور شده است و پس از چند روز نوسانات هيجاني در بازار دوباره شاهد تعادل در بازار خواهيم بود.» شايان زهراکار به ايلنا گفته است: «در هفته گذشته بازار سرمايه با هيجانات انتخابات آمريکا درگير بود به‌طوري که يکسري از گروه‌ها به سمت صف فروش و يکسري به سمت صف‌هاي خريد تمايل داشتند. چهارشنبه هفته گذشته، اکثر فعالان بازار با توجه به اخبار آمريکا، ترامپ را برنده انتخابات مي‌دانستند در حالي که به صورت ناگهاني آراي بايدن پيشي گرفت. روز چهارشنبه بازار به سمت گروه‌هاي دلاري مانند فولاد، پتروشيمي و...پرتقاضا ديده شد. بازارهاي ريالي مانند خودرو و بانک به سمت منفي و صف فروش حرکت کرد. در صورت انتخاب قطعي بايدن، در بازه زماني کوتاه در بازار شاهد حرکت گروه‌هاي ريالي به سمت مثبت خواهيم بود.»
قيمت سکه و طلا در کانال کاهشي


با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تهران که محل اصلي تعيين نرخ قيمت دلار محسوب مي‌شود،‌ قيمت انواع سکه و طلا هم در کانال کاهشي قرار گرفت. قيمت سکه که در روزهاي گذشته به کانال 16 ميليون تومان رفته بود حالا به حدود 11 ميليون تومان رسيده است. اين کاهش قيمت در انواع سکه، باعث شده تا بازار به حالت رکود فرو برود و خريداران و فروشندگان را نسبت به خريد و فروش دودل کند. از طرفي براساس شنيده‌ها در بازار طلا و سکه به دليل سيگنال‌هاي مثبتي که از کاهش قيمت ارز در روزهاي آينده به اين بازار رسيده صف فروش ايجاد شده، اما خريداران هم دست نگه داشته‌اند تا ببينند که چه اتفاقي مي‌افتد. روز گذشته قيمت سکه تمام بهار آزادي طرح قديم 11 ميليون و 700 هزار تومان، سکه طرح جديد 12 ميليون و 100 هزار تومان، نيم سکه شش ميليون 800 هزار تومان، ربع سکه چهار ميليون و 700 هزار تومان و سکه يک گرمي دوميليون 700 هزار تومان قيمت‌گذراي شد که انتظار مي‌رود با ادامه کاهش نرخ ارز و همچنين قيمت اونس جهاني طلا، قيمت‌ها بيش از اين افت خواهد کرد و به‌زعم برخي از کارشناسان ممکن است قيمت سکه تمام بعد از مدت‌ها تاخت و تاز به زير 10 ميليون تومان هم برسد. در هر صورت اقتصاد ايران در شرايط خاص و ويژه‌اي قرار گرفته و مسئولان اقتصادي بايد از اين فرصت براي ساماندهي وضعيت بازارهاي مالي و پولي و تقويت هرچه بيشتر بازار سرمايه به منظور جذب نقدينگي‌اي که به دليل افت بازارهاي موازي نظير ارز، سکه و طلا، خودرو و حتي مسکن خارج شده، بهره ببرند. اگر تحولات جهاني هم همسو با اهداف اقتصادي ايران پيش برود شايد در آينده‌اي نه چندان دور بتوان شاهد بهبود وضعيت اقتصادي و همچنين کاهش قيمت‌ها و متعادل شدن وضعيت باشيم. با اين حال به‌نظر نمي‌رسد گره زدن سرنوشت اقتصادي و سياسي کشور به تحولات سياسي جهان کار منطقي‌اي باشد.