اصولگرایان و اصلاح‫طلبان با کاهش اقبال اجتماعی روبرو شده اند؟ انقراض ژنتیک و نسل در احزاب سیاسی

گروه سیاسی - فضای کشور به صورت دریجی برای ورود به جو انتخباتی آماده می‫شود. هرچند این جو بیشتر از سوی رسانه‫ها و گروه های سیاسی شکل می‫گیرد و شاید میزان مشارکت مردم در این انتخبات در هاله ای از ابهام باشد هرچند معادلات انتخابات در ایران متفاوت تر از سایر کشورهاست و هر اتفاقی می تواند ورق را به سمت دیگری بچرخاند.
ا این همه اما بازار گمانه زنی‫ها و پیش‫بینی‫ها داغ است. اصولگرایان تقریبا خود را برنده کارازار بعدی ریاست جمهوری می دانند چنانکه در انتخابات مجلس یازدهم نیز به واسطه کاهش مشارکت مردم تقریبا اکثیرت آرا را به دست آوردند و حالا نیز شاید نیم نگاهی به خاموش ماندن آرای خاکستری برای پیروزی در انتخبات 1400 هستند.
از آن سو عده ای از تحلیلگران سیاسی نیز نتیجه را با توجه به شرایط قطعی می دانند. از جمله صادق زیباکلام که معتقد است حتی اگر رئیس دولت اصلاحات هم کاندیدا شود باز هم 24 میلیون رای مردم پای صندوق های رای نخواهد آمد.
زیباکلام همچنین می‫گوید: به نظر من اصلاح‫طلبان وقت خود را تلف می‫کنند. هربخشی از جریان اصلاح طلب، اعم از روحانیون مبارز و کارگزاران و دیگران که امیدی به انتخابات ۱۴۰۰ دارند به نظر من وقت خودشان را تلف می‫کنند و متاسفانه هیچ شناختی از جامعه ایران ندارند.


این تحلیلگر سیاسی می‫افزاید: با روی کارآمدن جو بایدن در آمریکا، ممکن است مذاکرات در همین دولت آقای روحانی آغاز شود؛ اما برجام ۱۴۰۰ در دولت بعدی اتفاق خواهد افتاد. چون در انتخابات ۱۴۰۰ حامیان اصلاح طلبان پای صندوق های رای نخواهند رفت. بنابراین این اصولگرایان هستند که پیروز انتخابات خواهند بود و مذاکرات توسط اصولگرایان پیش خواهد رفت.
اصولگرایان با انقراض ژنتیک و اصلاح طلبان با انقراض نسل روبرو هستند
همچنین محمدعلی وکیلی معتقد است: با شکل گرفتن مجلس یازدهم متوجه شدم اگر اصلاح طلبان دچار انقراض نسل هستند اصولگرایان هم دچار انقراض ژنتیکی شده اند.
نماینده مجلس دهم، در رابطه با خلاء کادرسازی صحیح در جریان اصلاح طلب به برنا گفت: من در بهمن ماه با حسرت در سرمقاله‫ای نوشتم که جریان اصلاح‫طلبی دچار بحران انقراض نسل است. از این رو با حسرت، چون جریان اصولگرا این مشکل را ندارد و این مشکل جریان اصلاح طلب است. در آن مقطع نوشتم که اصلاح‫طلبان به جای گلایه از شورای نگهبان و نظارت استصوابی و بقیه کمی مساله را در درون خودشان جستجو کنند که چقدر توانسته‫اند، الگوسازی کنند و چرا در تربیت نیرو ناکام مانده‫اند؟
او افزود: بعدها با شکل گرفتن مجلس یازدهم متوجه شدم‫ای داد بیداد، اگر اصلاح طلبان دچار انقراض نسل هستند اصولگرایان هم دچار انقراض ژنتیکی شده اند. چون انتظار همه ما این بود که مجلس یازدهم مجلسی با نرم کارشناسی بالاتر از مجلس دهم باشد و رفتار دقیقتری نسبت به مجلس دهم داشته باشد، ولی تا اینجا برخلاف این انتظارات عمل شده است. اینکه چرا ما به اینجا رسیده ایم در بخشی محصول ناکامی احزاب کشور در تربیت نیرو مناسب برای جایگاه های مختلف مدیریتی، اجرایی و کارشناسی کشور است.
وکیلی اضافه کرد: ما همیشه می گوییم مجلس در راس امور است و فکر می کنیم با دستورالعمل و بخشنامه و... در راس امور است. آن زمان که امام این حرف را زدند احتمالا نظر شریف ایشان به این مساله مهم بود که چون مجلس، عصاره فضائل ملت است پس به طور طبیعی فضائل ملت در راس است و در صَدر قرار دارد. الان که می بینیم، مجالس ما از ترکیب کسانی تشکیل شده است که کمی با فضائل ملت فاصله دارد. از این رو اعتماد مردم به این جایگاه نخبگی کاهش پیدا می‫کند.
او با بیان اینکه تحولات در آمریکا در ایران هم می تواند موثر باشد، گفت: بایدن به عنوان منتخب مردم آمریکا برای ما نه به منزله تهدید است و نه فرصت به شمار می‫رود بستگی به این دارد که ما چه انتظاری داریم و موقعیت خودمان را چگونه تعریف کرده‫ایم. ما هم می‫توانیم از بایدن تهدیدی بسازیم و هم فرصت ایجاد کنیم. بایدن تفاوت‫هایی حزبی و تفاوت‫هایی شخصی و منشی با ترامپ دارد؛ زبان دیپلماسی بایدن و هم‫حزبی‫های او در جهان رویکردی تعاملی است و حتی یک جانبه گری خود را در پوشش تعامل، پیش می برند.
شانس ظریف و لاریجانی بیشتر است
او با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ در ایران برای تعامل بین المللی افزود: بسیار مهم است که در ایران چگونه انتخابی داشته باشیم تا از عهده چنین دولتی بر بیاید. به عقیده من کشور در موقعیتی شبیه به سال 68 است که نیازمند عبور همه جریانات سیاسی از دغدغه های حزبی و رسیدن همه به نقطه ای به نام منافع ملی است. کشور ما به هیچ وجه ظرفیت بازی های سیاسی را ندارد. ایران نیازمند این است که با انتخاباتی دولتی بر سر کار بیاید که بیشترین توان را در کارآمدی و خنثی‫سازی توطئه‫ها دارد و بیشترین توان را در برقراری تعاملات، جهانی دارد.
وکیلی اضافه کرد: گوش مردم از بازی‫های حزبی پر است و از این موارد خسته هستند همانطور که مردم بعد از جنگ خسته بودند و امیدی برای آنها ایجاد شده بود تا کسی پیدا شود و کشور را بسازد و همه جریانات سیاسی پشت آقای هاشمی قرار گرفتند و فارغ از اختلافات درون گروهی و با وجود مشکلات بخاطر کشور گردهم آمدند، امروز هم کشور ما در وضعیت مشابهی قرار دارد و باید همه گروه ها به حرمت مردم و بخاطر دغدغه ها و مشکلاتی که گریبان گیر، جامعه است از اختلافات حزبی کوتاه بیایند و ببینند چه کسی برای تشکیل دولت ائتلافی در قد و قامت رئیس جمهوری است.
او در پایان تاکید کرد: نیاز به شکل‫گیری ائتلافی از نخبگان و آدم های کار آمد در همه جناح های سیاسی با هدف برون رفت کشور از مشکلاتی که امروز با آنها دست و پنجه نرم می کند، وجود دارد؛ هنوز برای اعلام اسامی زود است ولی لاریجانی و ظریف این شانس را دارند.
اصلاح طلبان و اصولگرایان عقبه خود را از دست داده اند
همچنین محمد غرضی، کاندیدای انتخابات سال ۹۲ می گوید: اصلاح‫طلبان نشان می‫دهند که به مفاهیم آمریکایی نزدیک هستند و اصولگرایان نشان می‫دهند که مبارز مفاهیم آمریکایی هستند. هر دو برای جذب طرفدار در داخل این کار را می کنند، یعنی به خارج کاری ندارند.
وی افزوده بود: تقریباً ظرف این ۴۰ سال طیف اصلاح‫طلب و طیف اصولگرا امتحان خود را پس داده بودند و کم‫کم عقبه اجتماعی خودشان را از دست داده بودند و در انتخابات مجلس فعلی تعداد مشارکت مردم خیلی پایین بود. الان باز موقعیتی پیدا می‫شود که طرفداران امریکا به جنب و جوش بیفتند و اصولگرایان به جنب و جوش مجدد بیفتند و یک موقعیتی برای اینکه جامعه ای داشته باشند به دست می آورند. اینکه تا چقدر به کشورداری منجر شود، اتفاقی نمی افتد، یعنی در کشورداری که مشکلات وسیع مردم مطرح است نمی تواند تاثیرگذاری خاصی داشته باشد.
غرضی همچنین تصریح کرده بود: اصولگرایان تمام حاکمیت، دولت، مجلس و قوای قضائیه را می‫خواهند، کما اینکه اصلاح‫طلبان نیز همینگونه هستند، منتهی با هم تعامل می‫کنند، یعنی بخش‫های مختلف را به هم واگذار می‫کنند و در یک چیزی شریک هستند: زیر زندگی و زیر معیشت برای مردم؛ یعنی آنها در این شراکت دارند و بقیه را بین هم تقسیم می کنند. شما ببینید از این ۵ هزار اولاد مدیران اصلاح طلب و اصولگرا که در آمریکا هستند چگونه امتیازات را بین خودشان تقسیم کرده اند و اصلا مشخص نیست که او پسر یک اصولگرا است یا پسر یک اصلاح طلب. شما کشور را مقداری سیاسی می‫بینید و من بیشتر آن را اداری می‫دانم. آنها در بالا دعوای زرگری راه می‫اندازند و در زیر منافع را تقسیم می کنند.
غرضی همچنین درخصوص پیش‫بینی خود در رابطه با انتخابات 1400 گفته بود: اصل مطلب بر دعا است، اینکه من چیزی بخواهم یک خواست شخصی است و پیش‫بینی بنده هم خواست شخصی است. من خدایی نکرده انتظاری از دیگران ندارم،فقط دلم می خواهد که کشور حفظ شود ولی قدرت سیاسی به مردم نزدیک شود. من دوست دارم که جمعیت زیادی پای صندوق‫های رای بیایند اما صورت ظاهر آن، این را نشان نمی دهد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس جمهوری: دولت مانع فروپاشی ایران شد علیرضا صدقی ناکارآمدی نهادهای تصمیم‌گیر و نفس‌های تنگ جامعه اصولگرایان و اصلاح‫طلبان با کاهش اقبال اجتماعی روبرو شده اند؟ انقراض ژنتیک و نسل در احزاب سیاسی چرا تاریخ برگزاری مهم‌ترین حراج آثار هنری کشور هنوز مشخص نیست؟ جدال «حراج تهران» و کرونا پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص توافق‫نامه جدید آذربایجان و ارمنستان مرزهای جغرافیایی ایران تغییر نکرده است «ابتکار» در گفت و گو با کارشناسان چگونگی وضعیت بازارهای داخلی در ماههای آتی را بررسی کرد دوربرگردان بازارها در نیمه دوم اقتصاد زیرساختها برای رعایت پروتکل‌ها در وسایل نقلیه عمومی آماده است؟ دشواری های اجرای «سفر بدون تست کرونا ممنوع!» رئیس قوه قضائیه: پالس‌های غلط به آمریکا، پیام ملت ایران نیست آزمایش انسانی از هفته آینده آغاز می‫شود آخرین اخبار واکسن ایرانی کرونا از زبان وزیر بهداشت جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش: نیازمندی‌های دفاعی کشور متناسب با تهدیدات ساخته می‌شود آزمایش انسانی از هفته آینده آغاز می‫شود آخرین اخبار واکسن ایرانی کرونا از زبان وزیر بهداشت