واقعا بدون مشورت با وزير خارجه براي سياست خارجي تصميم مي‌گيريد؟

آرمـان ملي- عليرضا پورحسين: رئيس‌جمهور در صحبت‌هايي عنوان کرد که در انتخابات گذشته هم مردم برنامه‌ها را خواندند و هم به اين برنامه‌ها راي دادند. برنامه‌اي که 24ميليون نفر به آن راي دادند که نمي‌شود کم و زياد کرد. مردم يک روز راي مي‌دهند و 4سال عمل مي‌خواهند و بايد به آن برنامه‌اي که ارائه شده در طول 4سال پايبند بود. روحاني با بيان اينکه بايد صداي ما در سياست خارجي يک صداي واحد باشد اين اصل را يادآور شد که هرچه رفتار ما پخته‌تر، سنجيده‌تر و با دورانديشي بيشتر باشد و منافع ملي ما اصل باشد و دعواهاي سياسي و جناحي را کنار بگذاريم، موفق‌تر خواهيم بود. بالاخره روز انتخابات فراخواهد رسيد و بايد بگذاريم ملت خودشان به پاي صندوق‌هاي راي بيايند و هر کسي را مي‌خواهند انتخاب کنند. امروز فضا در حوزه ديپلماسي بهتر از ماه‌هاي گذشته فراهم است. امروز فضايي است که بهتر مي‌توانيم با دنيا، منطقه و همسايگان کار کنيم و براي منافع ملي تحرک پيدا کنيم. اين جاده پرفراز و نشيب به مقدار کمي در حال هموار شدن است و ديپلمات‌ها مي‌توانند سريع‌تر گام بردارند. ما براي پيشرفت ديپلماسي نياز داريم که از کشور صداي واحدي شنيده شود. قاعدتا مجلس نبايد تابع دولت باشد يا دولت تابع مجلس باشد اما شنيده شدن صداي واحدي از کشور بسيار مهم است. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با محمدرضا بادامچي، نماينده دوره دهم مجلس شوراي اسلامي داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
کدام اقدامات در اين برهه زماني منجر به خدشه‌ وارد کردن به وحدت ملي و سوءاستفاده دشمنان از آن مي‌شود؟
اقداماتي که امروز مجلس بدون مراجعه به مراجع ذي‌صلاح گرفته و بدون مشورت آنها دست به چنين اقداماتي زده است موجب مي‌شود تا وحدت ملي خدشه‌دار شود. پس از تصميم مجلس مشاهده کرديم که چه اتفاقاتي در عرصه اقتصاد افتاد و مشخص شد که اين تصميم تبعاتي براي کشور دارد. به نظر مي‌رسد احتمالا اين رفتارها به آن علت است که شايد بتوانند در آينده خودشان گفت‌وگوها را پيش برده و اين کار را به نام خود ثبت کنند. اين اقدام چه با اين هدف باشد و چه اهداف ديگر در وراي آن باشد به نفع شرايط فعلي نيست. در اين ميان مردم بيشترين ضرر را مي‌کنند. در حوزه ديپلماسي نمي‌توان به اين سادگي تصميم‌گيري کرد و مسير کشور را تغيير داد. همه اين موارد سازوکار دارد و طبق اصولي پيش رفته است و نمي‌توان به اين سادگي چينش آنها را برهم زد. در گذشته هر چه اتفاق افتاد با هماهنگي شوراي‌عالي امنيت ملي و در راستاي منافع ملي بود و يک صداي واحد در آن وجود داشت. مگر مي‌شود در عرصه سياست خارجي تصميماتي اخذ کرد بدون آنکه از وزير امور خارجه و رئيس‌جمهوري مشورت گرفت؟ اينها تناقض‌هايي است که در وراي تصميم مجلس وجود دارد. اين تناقضات در ميدان عمل نيز مي‌تواند تبعاتي براي کشور داشته باشد.
نبود صداي واحد در داخل کشور چه آسيب‌هايي در پي دارد؟


انسجام ما منجر به توسعه ما مي‌شود. زماني که در داخل کشور انسجام و وحدت وجود نداشته باشد در اطرافمان دشمنان زيادي داريم که از آنها سوءاستفاده خواهند کرد. در اتفاقات اخير و ترور شهيد فخري‌زاده به‌وضوح مشاهده کرديم که در همين منطقه نيز کشورمان دشمنان زيادي دارد که نيت خوبي در قبال ايران ندارند. زماني که در داخل کشور وحدت وجود داشته باشد و ما خودمان با خودمان درگير نشويم و وقت و انرژي خود را درگير دعواهاي جناحي نکنيم به مراتب بهتر مي‌توانيم با دشمنان خارجي مقابله کنيم و ديگر شاهد چنين اتفاقات تلخي نخواهيم بود. مسير توسعه و پيشرفت را زماني مي‌توانيم به‌سرعت طي کنيم که وحدت نظر و گفتمان داشته و از دعواهاي داخلي دور شويم. نبايد در اين برهه زماني از جهان فاصله گرفت. نبايد با تصميمات شتاب‌زده خود را در جهان منزوي کنيم. بايد توجه داشت که تفکر جزيره‌اي در اين ايام به جايي نخواهد رسيد و بايد از اين رويه فاصله گرفت. تمام تصميمات کشور بايد با رويکرد جهاني باشد؛ زيرا بدون تعامل با جهان ديگر امروز نمي‌توان ادامه حيات داد. اين مسير است که مي‌تواند کمک کند تا کشور از اين سختي‌ها به سلامت عبور کند و در مسير پيشرفت گام بردارد.
عدم مشورت مجلس با دولت و دستگاه ديپلماسي سبب شده است تا به چه مواردي در مصوبه مجلس توجه نشود؟
تصميماتي که بدون مشورت با اهل فن در حوزه اجرايي گرفته مي‌شود نبايد منجر به بالارفتن هزينه‌ شود. نمي‌توان در يک برهه زماني تصميمي گرفت و براي آن بودجه تعيين کرد درحالي‌که ممکن است در چند ماه آينده مجبور به تغيير آن باشيم. اين نشان‌دهنده دقت ناکافي است و ديگران از آن سوءاستفاده خواهند کرد. بايد منافع کشور در اولويت اول باشد. دشمنان کشور هستند که از برخي رفتارها سوءاستفاده مي‌کنند و منجر به اين مي‌شود که به جاي اينکه بتوانيم از طرف مقابل امتيازگيري کنيم آنها از اين شتاب‌زدگي به نفع خود بهره مي‌برند. نه در اين طرح بلکه در تمامي تصميمات بايد همواره از صاحب‌نظران و متخصصان امر کمک دقيق گرفت تا دوباره کاري صورت نگيرد که هزينه‌ساز شود. بايد از تجربه گذشتگان استفاده کرد و در مسيري گام برداشت که کمترين ضرر را به کشور برساند. بايد در اين مسير سبک و سنگين کرد که در مصوبه اخير خيلي به آن توجه نشد و همه جوانب دقيق مورد بررسي قرار نگرفت.