الکساندر نواک و جر زنی‌های روسیه

علی آهنگر‪-‬ از میانه سال ۲۰۱۲ مسئولیت وزارت انرژی روسیه را بر عهده گرفت. ورزشکار است. خوش برخورد است. خوش‌رو و شیک پوش
است. همه آداب دیپلماتیک را بخوبی بجا می‌آورد. از همه مهم‌تر، بر رگ‌ خواب آداب دیپلماتیک کشورهای غالبا عرب عضو اوپک کاملا سوار است.
او و رئیسش ولادیمیر پوتین بخوبی می‌دانند که وزیران عرب عضو اوپک رفتارهای سازمانی و آداب دیپلماتیک را به نیکی بجا می‌آورند؛ آن‌چنان که استیفن رابینز، نویسنده برتر و صاحب نظر مدیریت رفتار سازمانی، در کتاب خود از رعایت ادب دیپلماتهای عرب سخن‌ها رانده است. او می‌گوید رعایت ادب بین عرب‌ها تا آن حدی است که ممکن است مخالفت خود را با موضوعی که موافق آن نیستند در جلسه ابراز ننمایند.
ولادیمیر پوتین با آگاهی از این ویژگی‌های رفتاری، الکساندر نواک را در آبان ماه گذشته به سمت معاونت نخست وزیر روسیه انتخاب کرد و شخص دیگری را برای وزارت انرژی منصوب نمود، اما در عین حال نواک را مسئول هماهنگی‌های اوپک پلاس قرار داد. چرا؟ چون وقتی او در سمت معاون نخست وزیر باشد، وزیران عضو اوپک آنقدر ادب دارند که ریاست جلسه را به معاون نخست وزیر بسپارند. چرا که او سمتی بالاتر از وزیران دارد و این یعنی رندی آشکار ولادیمیر پوتین.


از عملکرد الکساندر نواک همین قدر بس که با ناسازگاری‌هایش با وزیر نفت سعودی در اسفند ماه گذشته و در آستانه آوار کرونا بر زندگی بشریت، فاجعه جنگ قیمت را آفرید. پوتین و الکساندر نواک درست در ماه‌های زمستان گذشته قیمت ۵۰دلار را برای نفت محتمل دانسته و آن را مناسب می‌دانستند.
با گذشت یک سال و آنهمه تجربه‌های تلخ، حالا بار دیگر پوتین و نواک بر اسب امیال خود سوار شده و تمنیات‌شان را می‌خواهند بر بازار شکننده نفت آوار کنند.در روزهای گذشته، نواک قیمت ۴۵ تا ۵۰ دلار را برای نفت مناسب دانست. او در گفتگوی روز دوشنبه ۸ دیماه خود با کانال تلویزیونی روسیا ۲۴ که تاس آن را منتشر کرد در اظهار نظری بی‌پروا و دور از انتظار ابراز داشت: تقاضا در سال ۲۰۲۱ به بازار نفت باز می‌گردد. او حتی میزان این بهبود را ۵-۶ میلیون بشکه در روز دانست. او گفت در سال آینده، تقاضای نفت به خاطر واکسن به میزان پیش از بحران کرونا در فوریه ۲۰۲۰ بازخواهد گشت. نواک با تکیه بر همین پیش‌بینی‌ها، خواهان افزایش بیشتر تولید اوپک پلاس در جلسه ماه ژانویه پیش رو شد. اظهاراتی که به مذاق عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر و رئیس کنونی اوپک اصلا خوش نیامد. او برخلاف نواک و با اشاره به ادامه همه‌گیری و بویژه با ظهور سویه جدید و جهش یافته کرونا اظهار داشت ضعف کلی در تقاضای نفت وجود دارد و برای افزایش تولید نباید شتاب بخرج داد. مرد عرب به مودبانه‌ترین وجهی پیامش را رساند.
اما مشکل ما با معاون نخست وزیر اوپک پلاس چیست؟!
مشکل ما نخست همسو با رئیس اوپک است که واکسن هنوز تاثیری در بازار نفت ندارد و ویروس جهش یافته نگرانی‌های تازه‌ای را بر بازار می‌افزاید.افزون بر این، اگر قرار است گشایشی در بازار ایجاد شود، این گشایش باید به ایران اختصاص یابد. کشوری که در اثر تحریمها، بازار فروشش را تولید‌کنندگان عمده اوپک پلاس تصاحب نمودند. حالا که امیدهایی برای رفع تحریم‌ها به میان آمد، زمان آن است که بازارهای تصاحب شده نفت ایران نیز به کشورمان بازگردد. امری که در صورت افزایش بیش از حد تولید در جلسه چهارم ژانویه و توزیع سهمیه‌های افزایش یافته بین اعضا، موقعیت فروش نفت ایران را به خطر خواهد انداخت.