بلوف جنگ افروزي؛ آخرين تله

آرمان ملي- حميد شجاعي: در سالگرد شهادت سردار دل‌ها سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني همگان اعم از مردم، مسئولان و مقامات بر مقابله هوشمندانه و مدبرانه با دشمن تاکيد دارند اما اين نکته نيز واضح و مبرهن است که ايران هيچگاه در دام بهانه‌گيري‌ها و تهديدات آمريکايي‌ها نخواهد افتاد و با درايت و تدبير تصميم‌گيري خواهد کرد. انتقام سخت از مسببان و عاملان ترور ناجوانمردانه سردار شهيد سليماني امري قطعي و غير قابل گذشت است اما چگونگي و کيفيت آن نشان‌دهنده درايت و هوش ايران خواهد بود. اخراجي‌هاي کاخ سفيد در روزهاي پاياني با بهانه‌‌گيري دنبال به راه انداختن جنگ در منطقه هستند اما قدر مسلم ايران چنين بهانه‌اي را به دست آنها نخواهد داد. چنانکه ظريف وزير امور خارجه مي‌گويد: «مسئوليت عواقب هرگونه ماجراجويي احتمالي برعهده واشنگتن خواهد بود.»
بهانه‌جويي آمريکا
شامگاه 30 آذر بود که 11 فروند راکت کاتيوشا به منطقه سبز بغداد، جايي که سفارت آمريکا در آن واقع شده اصابت کرد و در پي اين حملات سامانه‌هاي دفاع هوايي C_RAM مستقر در سفارت آمريکا فعال شدند و بالگردهاي آمريکايي نيز بر فراز منطقه به پرواز درآمدند. پس از اين اتفاق مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا در توييتي نوشت: «شبه‌نظاميان تحت حمايت ايران بار ديگر بي‌پروا به بغداد حمله کرده و غيرنظاميان عراقي را مجروح کردند. مردم عراق لايق اين هستند که اين‌ مهاجم‌ها را محاکمه کنند. اين مجرمان بايد به اقدامات بي‌ثبات‌کننده خود پايان دهند.» اين در حالي است که در همان زمان مقامات ديپلماتيک کشورمان نسبت به اين مساله موضع‌گيري کردند و خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه در توئيتي نوشت: «اتهامات ضدايراني پمپئو را که آشکارا با هدف تنش‌آفريني طرح‌شده، قويا رد مي‌کنيم. ايران هرگونه حمله به اماکن ديپلماتيک را مردود مي‌داند. حضور نظامي ايالات‌متحده منبع بي‌ثباتي در منطقه ماست. هيچ ميزاني از تحريف نمي‌تواند آمريکا را از شرارت‌هايش مبرا کند.» اما جنجال‌ها و تهديد‌هاي رسانه‌اي آمريکايي‌ها تمام نشد و ترامپ و مردانش حتي در آخرين روزهاي حضور در کاخ سفيد نيز از تهديدات خود عليه ايران کم نکردند. چنانکه چندي پيش پمپئو در ادامه ياوه‌گويي‌هايي خود مدعي شد: «ايران تهديدي عليه واشنگتن و متحدانش محسوب مي‌شود.» با اين حال برخي تحليلگران بر اين عقيده‌اند که ترامپ و مردانش در دو هفته پاياني حضورشان در کاخ سفيد با بهانه‌جويي و متهم کردن گاه و بيگاه ايران در مسائل مختلف درصدند تا مقدمات يک جنگ عليه کشورمان را فراهم کنند. اما قدرت بازدارندگي ايران باعث شده تا خود آمريکايي‌ها نيز اين تهديدات را در همان حد تهديد در اظهارنظر و توئيت نگه دارند. چرا که به‌خوبي مي‌دانند ايران در مقابل آنها دست و پا بسته نخواهد بود و ضربات سختي به آنها وارد خواهد کرد. قدر مسلم حال که ترامپ راهي جز خروج از کاح سفيد و خالي کردن کرسي رياست‌جمهوري براي بايدن ندارد مي‌خواهد تا روز آخر حضور خود بر مصدر امور نهايت تلاش خود را براي پيشبرد اهدافش انجام دهد. اما به‌خوبي مي‌داند که ديگر جو جهاني با وي همراهي نخواهد کرد، آنچنان حامي در داخل آمريکا ندارد و ايران نيز که در نخستين سالگرد به شهادت رسيدن سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران منتظر فرصت مغتنمي براي گرفتن انتقام سخت از وي و مسببان اين جنايت در ابعاد عملياتي، حقوقي و بين‌المللي است. تلاش آمريکايي‌ها براي ايجاد تشنج و بردن فضا به سمت و سوي جنگ نيز بيش از ايران به ضرر آنها خواهد بود. در اين راستا سردار حسين دهقان مشاور فرماندهي کل قوا در توئيتي نوشت: «در خبرها ديدم آمريکايي‌ها از ترس انتقام در آماده‌باش هستند و براي تبليغات، دو بمب‌افکن B-52 هم بر فراز خليج‌فارس به پرواز درآورده‌اند. تمام پايگاه‌هاي نظامي‌شان در منطقه زير پوشش موشک‌هاي ماست. به اخراجي کاخ سفيد توصيه مي‌کنم سال نوي ميلادي را براي آمريکايي‌ها به عزا تبديل نکند».
ايران دنبال جنگ نيست


تشنج‌آفريني‌ها و بهانه‌جويي‌هاي سران کاخ سفيد با واکنش‌هاي قاطع مقامات مختلف کشورمان روبه‌رو گرديد و هريک از مقامات به گرفتن انتقام سخت و قطع پاي آمريکا از منطقه تاکيد کردند. اما بهانه‌جويي‌هاي آمريکايي‌ها گويا تمامي ندارد و اخيرا بمب‌افکن‌هاي B52 و نيروي دريايي خود را به منطقه روانه کرده‌اند تا بيش از پيش خوي جنگ‌طلبانه خود را به نمايش بگذارند و دنبال بهانه‌اي براي جنگ باشند. در اين راستا وزير امور خارجه کشورمان در واکنش به برخي تحرکات اخير آمريکا در منطقه پنج‌شنبه در توئيتر خود نوشت: «دونالد ترامپ و طرفدارانش به جاي مبارزه با کوويد-19 در آمريکا ميلياردها پول را صرف به پرواز درآوردن B52 و فرستادن نيروي دريايي به منطقه ما مي‌کنند.» ظريف ادامه داد: «اطلاعات به‌دست‌آمده از عراق نشانگر دسيسه‌اي براي جور کردن بهانه جنگ است. ايران به‌دنبال جنگ نيست اما آشکارا و مستقيما از مردمش، امنيتش و منافع حياتي‌اش دفاع خواهد کرد». رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان همچنين روز گذشته در گفت‌وگوي تلفني با دکتر شيخ احمدناصر المحمد الصباح وزير امور خارجه کويت ضمن تبيين ديدگاه جمهوري اسلامي در تامين ثبات و امنيت فراگير به دور از دخالت بيگانگان به برخي از تحرکات مشکوک و شيطنت‌هاي ايالات‌متحده در منطقه، اشاره کرد و اظهار داشت: مسئوليت عواقب هرگونه ماجراجويي احتمالي برعهده واشنگتن خواهد بود. گرچه در اين ميان واکنش خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه به مقامات کاخ سفيد نيز جالب‌توجه بود که در توئيتي نوشت: «بعد از چهار سال «شکست حداکثري»، پمپئو عاجزانه به پروپاگاندايي بي‌مايه متوسل شده تا فاجعه‌اي را که به وجود آورده و به آن دامن زده، به عنوان يک موفقيت جا بزند. مردم ساده‌لوح نيستند و جهان از اينکه گروگان قلدري شما باشد، سر باز زد. زودتر به سلامت!»
انتقام نقطه‌اي ترور سردار سليماني را خواهيم گرفت
فرمانده کل سپاه پيش از ظهر جمعه در حاشيه مراسم اولين سالگرد شهادت شهيد قاسم سليماني که در دانشگاه تهران برگزار شد درباره تحرکات اخير دشمنان در منطقه اظهار کرد: به هر شکل تحرکات دشمن رفتاري مربوط به خود است اما ما معتقديم که اين تحرکات بازتاب پيامدهاي ناشي از اشتباه سال گذشته آمريکايي‌ها در به شهادت رساندن سردار بزرگ سپاه اسلام و ابومهدي المهندس و يارانش است که يک بغض فشرده‌اي را ميان جوانان و غير جوانان جهان اسلام ايجاد کرده‌اند. ايسنا نوشت، سردار سرلشکر پاسدار حسين سلامي، با بيان اينکه اين بغض فشرده مثل يک کابوس هميشه آمريکايي‌ها را رنج مي‌‌دهد و آنها براي نجات از اين کابوس خطرناکي که احساس مي‌کنند دست به يک سلسله تحرکاتي مي‌زنند، تصريح کرد: در هر صورت ما براي هرگونه واکنش آماده هستيم. وي افزود: امروز براي رويارويي با هر قدرتي، هيچ مشکل، نگراني و دغدغه‌اي نداريم ما حرف‌هاي نهايي خود را در ميدان نبرد با دشمنان‌مان خواهيم زد. فرمانده کل سپاه پاسداران درباره تداوم مسير انتقام سخت که در منطقه شروع شده است، اظهار کرد: انتقام سخت نقطه نيست بلکه يک مسير است؛ البته ما انتقام نقطه‌اي اين سردار بزرگ و همرزمانش را از عاملان و آمران آن خواهيم گرفت که جدا از همه مسيري است که ما طي مي‌کنيم؛ يعني آناني که در اين شهادت‌ها دست داشتند، آرام نخواهند بود، اما زمان و مکان و کيفيت تابع شرايط خاصي است که به وجود خواهد آمد و ما آن شرايط را به اذن خدا به وجود خواهيم آورد. سرلشکر سلامي در خصوص وانمود کردن دشمنان به آرايش نظامي در منطقه طي روزهاي اخير، تصريح کرد: اين مهم نيست که آنها چه تصميمي مي‌گيرند، بلکه تصميم ما مهم است.