آیت ا... مصباح یزدی دار فانی را وادع گفت

آرمان ملي: آيت‌ا... محمدتقي مصباح يزدي دار فاني را وداع گفت. آيت‌ا... محمدتقي مصباح يزدي از روز شنبه (6 دي ماه) به علت وخامت بيشتر بيماري گوارشي در بيمارستاني در تهران بستري شده بود که عصر ديروز در 85 سالگي دار فاني را وداع گفت. او متولد 1313 در يزد بود و پس از پيروزي انقلاب بنياد باقرالعلوم و سپس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) را در قم پايه‌گذاري کرد که تا پايان عمر رياست آن را برعهده داشت. از جمله فعاليت‌هاي سياسي ايشان مي‌توان به نمايندگي در مجلس خبرگان رهبري، عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم اشاره کرد. او همچنين به عنوان رهبر فکري جبهه پايداري نيز شناخته مي‌شود. بيماري اخير او از روز 11 آذرماه سال جاري با بستري‌ شدنش در منزل آغاز شد و به دنبال پيشرفت علائم باليني و با تشخيص پزشکان براي ادامه مداوا به تهران منتقل شد که پس از شش روز بستري‌شدن در بيمارستان درگذشت.
پيام‌ تسليت مقامات و شخصيت‌ها
رئيس‌جمهوري در پيامي با تسليت درگذشت آيت‌ا... محمدتقي مصباح يزدي از استادان برجسته حوزه علميه و بنيان‌گذار موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، از درگاه خداوند رحمان براي ايشان رحمت و مغفرت و براي عموم بازماندگان صبر و سلامتي مسألت کرد. رئيس مجلس نيز در پيامي درگذشت آيت‌ا... مصباح يزدي را تسليت گفت. در بخشي از پيام محمدباقر قاليباف آمده است: اين روحاني بزرگوار به دليل اهميت گسترش حوزه‌هاي فکري و انديشه‌هاي ديني با راه‌اندازي مراکز و موسسات ازجمله موسسه در راه حق، بنياد فرهنگي باقرالعلوم‌ و موسسه آموزشي و پژوهشي امام‌خميني (ره) در زمينه پژوهش دين و تربيت طلاب و علاقه‌مندان به دروس ديني و حوزوي سهم فراواني در پاسداري از حريم اسلام و شعائر اهل بيت (ع) در طول سال‌هاي گذشته داشتند که حاصل آن تربيت و معرفي چندين چهره شاخص و برجسته در اين عرصه بود. ايشان با ايستادگي در مقابل هجمه شبهات نامنصفانه دشمنان در سراسر حيات پربرکت خويش، نقشي موثر در تبيين مباني و اصول انقلاب اسلامي ايفا کردند و با برگزاري طرح ولايت، گامي بلند در جهت تحقق اهداف بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي و تربيت نسل جديدي از کارگزاران انقلابي برداشتند. آيت‌ا... مصباح يزدي همواره در زمره ارادتمندان به امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري بوده و ايشان نيز در همه ادوار مورد وثوق عنايت رهبري عالي نظام قرار داشتند. خدمات ايشان که حقيقتا مطهري زمان بودند. همچنين مشاور مقام معظم رهبري نيز درگذشت آيت‌ا... مصباح يزدي را تسليت گفت.
آيت‌ا... مصباح که بود؟


آيت‌ا... محمدتقي مصباح يزدي از اساتيد حوزه علميه قم و عضو مجلس خبرگان رهبري دوره مقدمات و سطح را در حوزه علميه يزد گذراند، در سال 1371ه‍. ق عازم نجف اشرف شد، و پس از يک سال براي ادامه تحصيل راهي قم شد او حدود 8 سال به‌طور مداوم در درس فقه آيت‌ا... بروجردي(ره) شرکت کرد. در 25 سالگي به درجه اجتهاد رسيد. آيت‌ا... مصباح يزدي به مدت 8 سال در دروس فقه و اصول امام خميني(ره)، 15 سال در درس فقه آيت‌ا... محمدتقي بهجت(ره) و 2 سال در درس آيت‌ا... محمدعلي اراکي(ره) شرکت کرد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در تاسيس دفتر همکاري حوزه و دانشگاه و در جهت تحول و بازسازي نظام حوزه نقش فعالي ايفا کرد. مصباح يزدي بنياد علمي پژوهشي باقرالعلوم و سپس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني را در قم پايه‌گذاري کرده است. آيت‌ا... مصباح يزدي آثار متعددي درباره علوم اسلامي از جمله تفسير، فلسفه و معارف اسلامي دارد؛ کتاب‌هاي «آموزش فلسفه»، «اخلاق در قرآن» و «نظريه سياسي اسلام» از جمله آثار اوست. او از مهم‌ترين نظريه‌پردازان و مدافعان اصل ولايت مطلقه به شمار مي‌رفت و سخنراني‌ها و آثار متعددي در اين زمينه به رشته تحرير درآورد. مرحوم آيت‌ا... مصباح يزدي، مجتهد، بنيان‌گذار و رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، نماينده مردم استان خراسان رضوي در مجلس خبرگان رهبري، عضو سابق شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، رئيس سابق شوراي عالي مجمع جهاني اهل‌بيت و يکي از استادان حوزه علميه قم بود.
مواضع سياسي
آيت‌ا... مصباح از کساني بود که در انتخابات رياست‌جمهوري دهم قاطعانه از محمود احمدي‌نژاد حمايت و او را اصلح‌ترين فرد براي رياست‌جمهوري معرفي کرد و در 21 مرداد 1388 در جمع گروهي از هنرمندان بسيجي در مؤسسه آموزشي امام خميني (ره) در قم اين‌گونه استدلال کرد که «وقتي رئيس‌جمهوري از جانب رهبري نصب و تأييد مي‌شود به عامل وي تبديل شده و از اين پرتو نور بر وي نيز تابيده مي‌شود و لذا «وقتي رياست‌جمهوري حکم ولي فقيه را دريافت کرد اطاعت از او نيز مثل اطاعت از خداست». اما سال‌ها بعد پس از بيان اظهاراتي از سوي احمدي‌نژاد و تغيير مواضع سياسي وي، در سخناني که هفته‌نامه «شما» وابسته به حزب موتلفه اسلامي به نقل از وي انتشار داد، گفت که بيش از 90 درصد احتمال مي‌دهد که احمدي‌نژاد را شخصي سحر کرده باشد، آيت‌ا... مصباح از او اعلام برائت کرد. وي که به پدر معنوي جبهه پايداري معروف بود در انتخابات مجلس سال 92 از سعيد جليلي به عنوان کانديداي اصلح حمايت کرده بود و در انتخابات مجلس دهم در سال 94 جليلي و باقري لنکراني را گزينه‌هاي مدنظر براي تصدي رياست مجلس معرفي کرد. آيت‌ا...مصباح يزدي در انتخابات سال 1394 از تهران براي نامزدي در انتخابات خبرگان پنجم کانديدا شده بود که به دليل عدم راي‌آوري از ورود به اين مجلس بازماند، اما در انتخابات مياندوره‌اي در اسفند 1398 از حوزه استان خراسان رضوي نامزد شده و توانست به‌عنوان نماينده مردم خراسان رضوي به مجلس خبرگان راه يابد. ايشان در وادي تاليف، تحقيق و تعليم گام‌هايي ارزنده‌اي برداشتند و آثار علمي باارزشي پديد آوردند.