از آثار دولت الكترونيك مبارزه با فساد است

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه شوراي فناوري اطلاعات با بيان اينکه يکي از مسائل مورد اهتمام دولت اين بوده که مردم بدون زحمت سفر و بدون مراجعه به دستگاه‌ها خدمات دريافت کنند، اظهار کرد: سلامت براي مردم حائز اهميت است. در اين دوره‌اي که شاهد ابتلا به کرونا بوديم، ‌جايگاه سلامت بيشتر روشن شد. امروز بحث اين است که مردم خدمات مربوط به سلامت را در فرآيند دولت الکترونيک با يک کارت يا شماره ملي دريافت کنند. روحاني گفت: حتي موضوع نسخه‌پيچي و اينکه مردم چقدر به آن نياز دارند و بيمه‌گذاران در چه مواردي بايد وارد عمل شود و چه هزينه‌هايي را متقبل شوند، همگي بايد الکترونيکي شود. وي تاکيد کرد: با الکترونيکي شدن بخش سلامت، هم مردم در رفاه قرار مي‌گيرند و هم مراکز درماني راحت‌تر خدمت را ارائه مي‌کنند و هم پول را راحت‌تر دريافت مي‌کنند. رئيس‌جمهوري ادامه داد: در بخش سلامت همه اقداماتي که لازم است، بايد تا پايان سال اين اقدامات انجام شود و تا 20 اسفند خدماتي که در بخش سلامت ارائه مي‌شود به صورت الکترونيک ارائه و تکميل شود تا مردم در رفاه بيشتري قرار بگيرند. وي با اشاره به بررسي موضوع رفاه مردم در اين نشست و تصويب مقرراتي درباره آن، گفت: برخي بخش‌ها و اقشار نيازمند حمايت هستند که البته اين حمايت به طرق مختلف مانند يارانه سال‌هاست انجام مي‌شود.
60ميليون نفر حمايت‌ معيشتي شدند
روحاني با يادآوري اينکه حمايت‌هاي معيشتي که از سال 98 شروع شد و ادامه دارد، افزود: البته افرادي که خيلي نيازمند نبودند در اين سامانه قرار نگرفتند اما امروز 60ميليون نفر از حمايت معيشتي برخوردارند. حتي در دوره کرونا در ماه‌هاي اخير هم دولت در ستاد کرونا و هم نمايندگان در مجلس به اين نتيجه رسيد که اقشاري نياز به حمايت دارند. هماهنگي بين اين دو مصوبه دولت و مجلس نياز بود که اين هماهنگي را انجام داديم. رئيس‌جمهوري افزود: در چهارماه پاياني سال به حدود 35ميليون نفر از کساني که به دليل کرونا از کسب و کار و فعاليت بازماندند، کمک مي‌شود که البته الان يک ماه است اين کمک را دريافت کردند و سه بار ديگر نيز دريافت خواهند کرد؛ بنابراين در حال حاضر در هر ماه، سه نوع حمايت ارائه مي‌شود، يک بار براي يارانه، يک‌بار براي حمايت معيشتي و يک‌بار براي موردي که ستاد ملي مبارزه با کرونا مصوب کرده است. روحاني با بيان اينکه امسال در بحث کرونا مشخص شد که دولت الکترونيک بسيار اهميت دارد، اظهار کرد: بيماري‌هاي اپيدمي به گونه‌اي است که تماس افراد مي‌تواند مشکل به وجود بياورد، در شيوع کرونا مساله فاصله اجتماعي و کاهش تردد از موارد بسيار مهم بوده است.
وي يادآور شد: اگر بخواهيم وامي به افراد مشمول پرداخت کنيم و اگر بنا بود همه اينها به بانک‌ها مراجعه ‌کنند، چقدر وقت تلف مي‌شد و چقدر تجمعات به وجود مي‌آمد. ديديم که همه افرادي که خواستند اين وام را دريافت کنند به‌راحتي اين وام را دريافت کردند. روحاني با بيان اينکه 76ميليون جمعيت يارانه‌بگير و همه آنهايي که متقاضي براي وام بودند، توانستند از طريق اين سامانه‌ها وام خود را دريافت و از طريق همين سامانه‌ها آن را بازپرداخت کنند، تاکيد کرد: اين کار و خدمت بزرگي است که دولت الکترونيک امروز به مردم ارائه مي‌دهد و مي‌بينيم که امروز خود اين خدمت الکترونيک چه مقدار به سلامت جامعه کمک مي‌کند. رئيس‌جمهوري اظهار کرد: در جلسات قبل درباره سامانه جامع تجارت قدم‌هاي مهمي را برداشتيم و 9 آذرماه مصوبات مهمي داشتيم که اين مصوبات بايد در جلسات بعدي ما تکميل شود.


دولت، بار اداره کشور از نفت کم کرد
رئيس‌جمهوري يادآور شد: براي امنيت جامعه و امنيت قضايي و امنيت زندگي مردم بسيار مهم است که بدانند کالايي که در بازار موردنياز آنهاست هميشه در اختيار آنها خواهد بود. کامل کردن همه بخش‌هاي آن سامانه هم جزو وظايف شورا قرار دارد که آن را دنبال و نهايي خواهيم کرد. رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه ما در اين دولت، بار اداره کشور و منابع موردنياز آن را از روي دوش نفت برداشتيم و بيشتر روي دوش ماليات و عوارض و امثال آن گذاشتيم، گفت: علت اين تصميم، مقداري به خاطر اين بود که شرايط به گونه‌اي بود که مجبور بوديم اين کار را انجام دهيم. اساسا بسيار مهم است که کشور از طريق خود مردم و ماليات آنها اداره شود. روحاني افزود: نفت سرمايه‌اي بين‌نسلي است، نفت براي هميشه نيست و سرمايه‌اي است که از زيرزمين خارج مي‌شود و در اختيار قرار مي‌گيرد و پول آن هم بايد بين‌نسلي باشد که مقرراتي هم در اين زمينه وجود دارد.
بر اساس اين مقررات، بخشي از پول نفت به صندوق توسعه ملي برمي‌گردد تا شرکت‌هاي غيردولتي از آن براي بهبود فعاليت‌هاي اقتصادي خود بهره‌برداري کنند. رئيس‌جمهوري يادآور شد: در دنيا مساله ماليات به عنوان يک ارزش است و اينکه فرد مالياتش را درست و به‌موقع پرداخت کند و اظهاراتش هم دقيق باشد، به‌عنوان يک ارزش مهم اخلاقي و ملي مطرح است. به‌هرحال نمي‌شود يک نفر فعاليت‌هايش را درست، اظهار و ماليات آن را پرداخت کند و ديگري درست اظهار نکرده و ماليات پرداخت نکند و از اين طريق جامعه را از خدمتي محروم کند و هزينه‌اي را که قانونا براي گرفتن خدمات موظف به پرداخت آن است نپردازد. روحاني ادامه داد: دولت الکترونيک از مسائل مهم کشور است. يکي از آثار دولت الکترونيک مبارزه با فساد است و اين مبارزه با فسادي که گفته مي‌شود و مهم است که گفته شود، از طريق شفافيت امکانپذير است؛ بخش بزرگي از مساله فساد از طريق بحث دولت الکترونيک و الکترونيک شدن خدمات امکانپذير است.